• Anonym (desperat)

Klänningspanik, här sitter jag och grinar...

Måste bara skriva av mig lite....

Hela mitt liv har jag sett fram emot att få gifta mig och äntligen är det dags! Klänningsköpet har jag fantiserat om länge, inte minst att få prova klänningar tillsammans med min syster och mina föräldrar.

När min syster gifte sig ägnade jag massor av tid och en hel del pengar på att hjälpa henne.

Nu när det är dags för mig har ingen tid att ens följa med och titta på klänningar. Och jag behöver hjälp eftersom jag har en bebis som måste ses efter. Pappan har fullt upp med jobbet.

Hur sent kan man köpa sin klänning? När jag läser här verkar ju alla ha köpt sin klänning ett år eller halvår innan vigseln. Jag gifter mig i slutet av juni och har inte ens börjat prova!

Är jag körd?

• Svar på tråden Klänningspanik, här sitter jag och grinar...
  • TheD

Klart att du inte är körd!!!!! Boka en tid (om det behövs i någon butik du funderar på) under en helg. Vissa har ju tidsbokningar under helger eller att på dessa dagar mellan dessa tider släpps endast bokade kunder in etc.

Nu vet jag inte vad din partner jobbar med men en helg kanske han kan följa med eller vara barnvakt och du kan ta med dig någon annan i sällskap? Om du stressar upp dig nu för att du inte har hittat en klänning och bara ser "ingen klänning-gifter mig i juni" framför dig hela tiden så kommer det inte att hjälpa dig. Det kan vara bra att nämna det när du ska prova osv. men lås inte fast vid JUNI. ta ett andetag och hör med flk runt omkring när någon kan följa med. Om du har sällskap så kan ju den personen hålla koll på junioren när du provar klänning om du verkligen inte kan få barnvakt.

Det löser sig :D

• wictory

Hej!

Föst och främst, NEJ, du är inte körd. 

Jag gifter mig i juli och ska börja prova klänning i mitten av mars. Jag har sedan tidigare två kinaklänningar som jag inte är nöjd med (den ena för liten och den andra för stor + inte fina) och ska därför påbörja den stora klänningsjakten på riktigt inom kort.

Har talat med flera brudbutiker då jag var på bröllopsmässa nyligen och har man tur och klänningen man provar är i rätt storlek kan man ta hem den med en gång. För att vara på den säkra sidan bör man ha 3-4 månader på sig så att de kan beställa den storlek man behöver => nu är en riktigt bra tid för dig att börja :)

Tråkigt att du känner att du inte får något stöd av dina nära och kära. Jag har stöd av mina tärnor men gillar helt enkelt att shoppa ensam varför jag både ska prova med dem samt själv ;) 

Hoppas att det löser sig för dig och att du hittar DIN klänning!

Kram till dig 

• MrsH

Nä de är verkligen inte körd!!!
    De tog mig 40 min och hitta min drömklänning:) Så ta ett djupt andetag för de kommer ordna sig:) 

• EvJi

Håller med alla kloka ord ovan, klart du inte är körd!
    Det viktigaste är att klänningen ska vara du. Din modell, din färg och "fördelen" med att titta själv är att man får bestämma alldeles själv utan en massa tyckande från alla andra. Kolla runt på nätet efter olika alternativ och känn verkligen efter vad du vill ha. Personalen i Bröllopsbutiker (iaf dom jag varit i) har varit mer än hjälpsamma och kommit med en massa goda råd. Du ska se att det löser sig!
    Lycka till med allt!  =)

• Anonym (desperat)

Tack alla, vad ni är snälla!!

Nu känns det bättre och jag tror jag var ganska orättvis mot min älskade familj också.

Kram och godnatt!

• Chicita

Det finns lösningar på allt.

I absolut värsta fall så kan du kolla av med någon här på BT om vi vill hänga med som moraliskt stöd (bara vi bor i rätt stad förståss Flört)
    Många av oss saknar bröllopsplaneringen lite och agerar gärna bollplank både online och irl (in real life - för er som inte använder "cybertalk" Flört).

Det finns ett par trådar för oss som vill träffas (jag har själv lagt upp en). Där kan du kanske träffa någon som kan hänga på, och om inte annat kanske kan passa bäbisen medans du är i provhytten...

• Anonym (4 klänningar...)

Hej!

Jag brukar vanligtvis inte svara på trådar här på Bröllopstorget men jag känner så väl igen mig i din panik!

Jag fick barn i april förra året och jag och min man bestämde oss i början av maj för att vi skulle slå till med bröllop i sambad med lillkillens dop som var inplanerat till augusti... Det var inte tänkt att bröllopet skulle bli särskillt stort men jag har liksom du alltid drömt om ett stort bröllop och att få vara "prinsessa för en dag" - så bröllopet blev snabbt större än vi först planerat och bröllopsklänningen blev snabbt ett stressmoment eftersom den varit så central del när jag drömt om ett bröllop!

Jag insåg snabbt att det bara finns två bröllopsbutiker i staden där jag bor.

Jag gjorde en spontanvisit själv till den ena och hittade där min drömklänning, men snål som jag var köpte jag den inte eftersom jag tyckte den var alltför dyr...

Jag bokade då tid i den ena andra butiken men jag fick vänta några veckor på att få komma dit. När jag skulle dit ville min mamma helt plötsligt inte föja med eftersom hon hellre ville spendera dagen på vårt sommarställe, men jag ringde till en av mina bästa vänner och grät så hon följde snällt med och agerade smakråd samtidigt som hon tog hand om min son. I denna butik hittade jag dock ingenting alls å dessutom var det för sent att beställa klänningar där...

Så jag gick hem och surfade på nätet...

Först beställde jag en jättefin klänning från "Lilly" - men den framhävde min mage som inte hade slutat puta efter graviditeten, så den skickades snabbt tillbaka. Sen hittade jag min drömklänning från ett företag i USA - till halva priset. Glad i hågen beställde jag klänningen men jag fick då en kritvit klänning med röda delaljer istället för grå detaljer, en storlek för liten. Jag tänkte att det var väl otur och prövade igen å då fick jag en klänning i ivory med röda detaljer, en storlek för stor...

Så där satt jag till slut 1½ vecka före bröllopet med tre klänningar å ingen av dem ville jag använda... Så jag återvände till butiken där jag hittat min drömklänning från början, å så hyrde jag den! Jag har aldrig känt mig så fin i hela mitt liv och jag vart så nöjd!!

Det jag vill säga är; ta det lugt, det löser sig! Du har fortfarande gott om tid!

Börja med att surfa på nätet försök klura ut vad du är sugen på - axelbandslös eller halterneck, lång eller kort... Kika på andra klänningar du har i garderoben och fundera över vad du passar bäst i. Det är ju oftast lite lättare att veta vad man ska prova om man vet vad man är ute efter! Sen kan ju ofta försäljarna i affärerna plocka fram känningar som man inte alls hade haft i åtanke sen tidigare som ändå är jättefina!

Kolla upp utbudet i staden där du bor, finns det ett bra utbud eller bör du åka från stan?

Prova, prova, prova! Chansen att få prova brudklänningar försvinner ju i regel efter bröllopet å det är fantastiskt roligt att få prova olika modeller om man har chansen, även om det är väldigt jobbigt oxå!

Förklara för din syster att det är viktigt för dig att hon följer med dig när du provar klänningen, jag tror hon förstår det eftersom hon själv har varit där tidigare! Om syrran inte vill eller kan - sortera bland vännerna, finns det någon annan som skulle kunna följa med? Välj helst någon vars smak du litar på! Fresta med att du bjuder på lunch efter så kan det bli en mysig dag även för din medföljare!

Jag hade med mig min son när jag provade klänningar men han var då 1½ månad vilket gick hur fint som helst eftersom han sov större delen av tiden, men om ditt barn har börjat gå blir nog hans/hennes närvaro lätt ett stressmoment och kommer troligtvis inte heller uppskattas av affärsinnehavaren!

Är det så att du hittar din drömkänning - köp den om ekonomin tillåter! Själv sitter jag nu på ett par klänningar som jag ännu inte kunnat sälja och fick betala frakt för den klänning jag skickade tillbaka, bara för att i slutändan betala dyrt för den första klänningen jag provade! Hade jag inte varit så snål från början hade jag med andra ord sparat en hel del pengar... Om klänningen ändå är för dyr, kolla om du kan hitta den begagnad på någon köp- och säljsajt!

Lycka till!

• Marie Nordström
    Anonym (desperat) skrev 2012-02-15 19:12:00 följande:

Måste bara skriva av mig lite....

Hela mitt liv har jag sett fram emot att få gifta mig och äntligen är det dags! Klänningsköpet har jag fantiserat om länge, inte minst att få prova klänningar tillsammans med min syster och mina föräldrar.

När min syster gifte sig ägnade jag massor av tid och en hel del pengar på att hjälpa henne.

Nu när det är dags för mig har ingen tid att ens följa med och titta på klänningar. Och jag behöver hjälp eftersom jag har en bebis som måste ses efter. Pappan har fullt upp med jobbet.

Hur sent kan man köpa sin klänning? När jag läser här verkar ju alla ha köpt sin klänning ett år eller halvår innan vigseln. Jag gifter mig i slutet av juni och har inte ens börjat prova!

Är jag körd?

Nej du är inte körd.
  • evigtkär

Jag köpte min klänning exakt 13dagar innan vi ska gifta oss (vi gifter oss nu på lördag). Det var inga problem alls så länge man köper en klänning som finns i affären och de inte behöver beställa in en.

Jag behövde inte göra några ändringar men kvinnan i affären sa att det hade inte varit några problem att göra de på två veckor. Så man måste inte köpa klänning 1år innan bröllopet.

Jag hade inte provat något innan och hade inte så mkt tankar och ideer, utan jag provade klänningar med öppet sinne.

Jag hade inte heller med mig någon eftersom vi gifter oss i hemlighet. Men jag fick jätte bra hjälp av kvinnan i butiken. Jaq hittade en sååå fin klänning och visst det blev inte som i flickdrömmer, där min mamma var med mig. Men det blir sällan som i drömmarna. Huvudsaken är att jag får gifta mig med min man :)

Har du pratat med din syster och förklarat att du verkligen sett fram emot att hon skulle följa med dig?

• MalinLarsson

Lugn nu, du är långt ifrån körd. Vet du, jag tror till och med att det kan vara en fördel att inte titta på klänning för tidigt. Att jag köpte min klänning typ 8 månader innan bröllopet var för att jag visste vad jag ville ha och passade då på att köpa den på höstrean. Men, om man köper en klänning "bara för att ha det klart" tidigt så finns risken att du tröttnar på tanken av denna klänning innan bröllopet kommer. Om man däremot väntar ett tag så är man fortfarande "nykär" i sin klänning när det är dags för bröllop.

Lycka till!

• Anonym (desperat)

Tusen tack för alla svar och glada tillrop, det känns mkt mkt bättre nu och imorgon ska hela lilla familjen åka och titta på kläder tillsammans!!

4 klänningar: Oj, vilken klänningsresa... tack för att du tog dig tid att berätta!

Kram till er alla!

Svar på tråden Klänningspanik, här sitter jag och grinar...