• sam13

besvär med kondylom..

Hej! är en kille på 21 år och har väll råkat ut i en lite jobbig sits.
    jag fick kondylom av mitt ex efter att hon varit otrogen, har fått dem på ganska besvärliga ställen, i och med det så kan ja inte ha sex utan att få ont. ( hade sex med min ex när jag hade utslag)
    Nu håller jag på och träffar en ny tjej och jag vet inte hur jag ska ta mig till väga, för kommer det till sex delen så kommer jag bara säga tvär nej(kan inte ha sex med kondom för jag har vårtor på roten så ja kommer smitta henne hur som) för jag vill inte utsätta någon för de problem jag har. och min fråga är då hur tar jag mig till väga? jag vill vara ärlig och säga hur det är men är rädd för att hon ska lämna mig. och finns det någon lösning på mitt problem? hur går jag till väga med och ta bort dom tex frysa, bränna. har så svårt och prata om det, och sen så känns det som om jag inte kommer träffa någon partner förens jag är fri ifrån utslag av den här ursäkta men skiten. 

tack i för hand // sam 

• Svar på tråden besvär med kondylom..
  • Chicita
    sam13 skrev 2012-02-16 14:46:57 följande:
    Hej! är en kille på 21 år och har väll råkat ut i en lite jobbig sits.
    jag fick kondylom av mitt ex efter att hon varit otrogen, har fått dem på ganska besvärliga ställen, i och med det så kan ja inte ha sex utan att få ont. ( hade sex med min ex när jag hade utslag)
    Nu håller jag på och träffar en ny tjej och jag vet inte hur jag ska ta mig till väga, för kommer det till sex delen så kommer jag bara säga tvär nej(kan inte ha sex med kondom för jag har vårtor på roten så ja kommer smitta henne hur som) för jag vill inte utsätta någon för de problem jag har. och min fråga är då hur tar jag mig till väga? jag vill vara ärlig och säga hur det är men är rädd för att hon ska lämna mig. och finns det någon lösning på mitt problem? hur går jag till väga med och ta bort dom tex frysa, bränna. har så svårt och prata om det, och sen så känns det som om jag inte kommer träffa någon partner förens jag är fri ifrån utslag av den här ursäkta men skiten. 

tack i för hand // sam 
    Du måste gå till en gynekolog (eller liknande) och få en sorts salva...
    Det är inget du kan behandla själv.

Tyvärr, det är inget annat att göra.

Vad gäller tjejen så har du ju rätt - inget sex innan det där är borta. Var ärlig och berätta att ditt ex smittade dig och att du inte vill smitta henne och att du därför vill vänta.
  • sam13

@chicita 

tack för svaret!

antar att ja får bita i det sura äpplet.. får hålla tummarna på att hon är förstående. 

• Aniara4

Gå till ungdomsmottagningen! Och var ärlig mot din nya tjej när det börjar bli läge att ha sex, säg att ditt ex smittade dig med något och att du måste bli av med det först så att du inte smittar henne. Har hon det minsta vett i skallen uppskattar hon att du inte bara låtsas som ingenting och sen ger henne en sjukdom som du visste att du hade...

• Anonym

Men du måste även vara ärlig och berätta VAD det är du har för något, så hon får välja om hon vågar chansa eller inte! Men absolut gå till en gynekolog och få hjälp, framförallt för smärtor samt så du kan ha sex med kondom utan att smitta!

• Aniara4
    Anonym skrev 2012-02-16 15:28:18 följande:
    Men du måste även vara ärlig och berätta VAD det är du har för något, så hon får välja om hon vågar chansa eller inte! Men absolut gå till en gynekolog och få hjälp, framförallt för smärtor samt så du kan ha sex med kondom utan att smitta!
    Vem säger "jamen lite kondylom kan jag väl ta"? Det spelar väl inte så stor roll vad det är, bara att det är av omtanke om henne som han avstår.

Strängt taget tror jag det är en androlog och inte en gynekolog en kille går till, men det spelar inte så stor roll, är man under 23 (eller vad nu åldersgränsen är) kan man gå till ungdomsmottagningen, där är de verkligen proffs på sånt här.

Och sitter vårtorna utanför det område som täcks av kondomen smittar man till dess de är borta, smärta eller inte.
  • sam13

tack för svaren! 

Jag var ärlig och berättade vad som hade hänt och allt, det jag fick till svar var "sex är inte allt" vilket var det jag ville höra. Jag ska ta och gå till ungdomsmottagnigen och få hjälp med det! Tack igen, det här hjälpte mig och våga prata om det. 

MVH Sam! 

• Anonym

Kom också ihåg att kondylom inte försvinner, det kan smitta iaf, och det viktiga är att din tjej vet det, Och är NOGA med att kolla cellförändringar sen, det är nämligen den hör typen av virus som ger oss kvinnor livmoderhalscancer!!

• sam13

tack för påminnelsen! 
    Är fullt medveten om det och är bland annat därför jag varit orolig över det här. 

• Anonym

Så bra! Sålänge hon går på kontroller är det ju ingen fara, ville bara flika in eftersom det är såå viktigt! Bra att ni vet om viruset, långt ifrån alla som gör! Lycka till ned kärleken, och tack för att du är en sådan ansvarstagande ung man!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-19 17:48:05 följande:
    Kom också ihåg att kondylom inte försvinner, det kan smitta iaf, och det viktiga är att din tjej vet det, Och är NOGA med att kolla cellförändringar sen, det är nämligen den hör typen av virus som ger oss kvinnor livmoderhalscancer!!
    www.1177.se/Kalmar-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kondylom/

Det är INTE samma virus. Ni kan läsa lite i länken ovan.
  • Anonym

Utdrag från 1177:

Kondylom leder inte till livmoderhalscancer

Många har trott att kondylomvirus kan göra att man utvecklar livmoderhalscancer. Men det är fel. Den här felaktiga uppfattningen kommer från tiden innan man kunde skilja på effekterna av olika typer av humant papillomvirus, HPV. Livmoderhalscancer orsakas visserligen av papillomvirus, men de virustyper som ger livmoderhalscancer är inte desamma som de som orsakar kondylom.

Kondylom är en ofarlig typ av vårta som nästan bara förekommer i underlivet och runt ändtarmsöppningen.

Behandling

Vårtorna försvinner vanligtvis av sig själv, även om det kan ta tid. Om man får besvär av dem kan man få behandling med en receptbelagd lösning eller kräm som man stryker på. Ibland kan vårtorna behöva opereras bort. All behandling syftar till att ta bort vårtorna och tar inte bort själva viruset.

• Aniara4
    sam13 skrev 2012-02-19 17:22:04 följande:
    tack för svaren! 

Jag var ärlig och berättade vad som hade hänt och allt, det jag fick till svar var "sex är inte allt" vilket var det jag ville höra. Jag ska ta och gå till ungdomsmottagnigen och få hjälp med det! Tack igen, det här hjälpte mig och våga prata om det. 

MVH Sam! 
Svar på tråden besvär med kondylom..