• Doofie

    Plats för underhållning vid middagen?

    Hej!
    Hoppas någon kanske kan hjälpa mig.. Funderar lite på hur man egentligen "ska" göra, eller bör göra; Har man underhållning vid middagen, eller har man det efteråt? Om någon vill spexa eller sjunga tex.
    Lekar och andra tillställningar - när gör man det?
    Detta funderar jag mest med tanke på om vi bör ordna så det finns ljudanlägging och plats framför honnörsbordet vid middagen eller om man ska vänta med det och sen skjuta undan borden efter middagen och då  göra plats för underhållning osv.
    Vet nämligen inte om lokalen vi tittat på har plats för underhållning och dukade bord samtidigt.. så behöver veta om detta är något som måste tas med i beräkningarna och om vi kommer måsta byta lokal eller ordna på annat sätt..
    Vad tror ni kloka människor? :) 

  • Svar på tråden Plats för underhållning vid middagen?
  • Chicita

    Om  någon vill spexa eller göra något sådant så är det ju bra om dom säger det till toastmastern så att det kan planeras in på ett lämpligt ställe. Under förutsättning att ni har en toastmaster alltså...
    Att lägga det helt fritt och att till och med göra någon speciell plats för sådant vet jag inte om jag skulle rekommendera. Risken finns då att det kommer att störa middagen om det bryts av på "fel ställen". Och att ställa upp en ljudanläggning och bereda plats för sånt skulle för mig kännas som att jag förväntades göra något. Alltså inte frivilligt, utan obligatoriskt.

    Vi skrev i inbjudan och på hemsidan (+ i själva menyn/ festprogrammet)  att om någon ville hålla tal eller brista ut i sång eller liknande så skulle dom kontakta vår toastmaster. Antingen i förväg eller under kvällens gång. Och det funkade jättebra

  • Doofie
    Chicita skrev 2012-02-17 00:02:25 följande:
    Om  någon vill spexa eller göra något sådant så är det ju bra om dom säger det till toastmastern så att det kan planeras in på ett lämpligt ställe. Under förutsättning att ni har en toastmaster alltså...
    Att lägga det helt fritt och att till och med göra någon speciell plats för sådant vet jag inte om jag skulle rekommendera. Risken finns då att det kommer att störa middagen om det bryts av på "fel ställen". Och att ställa upp en ljudanläggning och bereda plats för sånt skulle för mig kännas som att jag förväntades göra något. Alltså inte frivilligt, utan obligatoriskt.

    Vi skrev i inbjudan och på hemsidan (+ i själva menyn/ festprogrammet)  att om någon ville hålla tal eller brista ut i sång eller liknande så skulle dom kontakta vår toastmaster. Antingen i förväg eller under kvällens gång. Och det funkade jättebra
    Yes tänkt ha en toastmaster som de får höra av sig till.
    Tänkte också att det kanske bli förväntat att man ska göra något om det är uppriggat någon anläggning.. om det inte blir så att jag som brud ska sjunga vilket jag funderat på..
    Nåväl. Om man nu ska ha någon "lek" tex den klassiska där ett visst antal frågor ställs till brudparet och de får sitta med ryggen mot varandra med en sko var och visa upp sin egen eller partnerns sko som svar på frågan...
    Det var där någonstans jag funderade på om man måste ha något utrymme framför honnörsbordet så alla ser.. Men det kanske funkar att sitta på sina platser vid sånna grejer? (vid redovisande av ev. uppdrag osv).
  • ThereseV

    Jag tror det är bäst att ha det under middagen. Dels blir det lite sköna avbrott och om man har det efter så är risken stor att folk springer iväg på annat håll (folk ska röka, gå på toaletten, prata med faster märta osv) 
    Hur mycket plats och utrustning som det behöver göras plats för beror ju lite på vad man får in för spex. Är det bara tal så kan ju personen kanske stå kvar vid sin plats (en mick kan ju vara bra att fixa endå) ska det spexas så behövs det ju lite mer plats. Vi hade kanske tänkt att ordna en uppvisning och skulle i så fal behöva ganska mycket plats till det, men jag hoppas ju inte att gästerna får panik och känner att dom behöver hålla tal/sjunga/spexa för att det finns utrymme till det. Jag vill helst inte ha in några nya saker i programmet under kvällens gång heller...  

  • Chicita
    Doofie skrev 2012-02-17 05:41:10 följande:
    Yes tänkt ha en toastmaster som de får höra av sig till.
    Tänkte också att det kanske bli förväntat att man ska göra något om det är uppriggat någon anläggning.. om det inte blir så att jag som brud ska sjunga vilket jag funderat på..
    Nåväl. Om man nu ska ha någon "lek" tex den klassiska där ett visst antal frågor ställs till brudparet och de får sitta med ryggen mot varandra med en sko var och visa upp sin egen eller partnerns sko som svar på frågan...
    Det var där någonstans jag funderade på om man måste ha något utrymme framför honnörsbordet så alla ser.. Men det kanske funkar att sitta på sina platser vid sånna grejer? (vid redovisande av ev. uppdrag osv).
    Det brukar funka att man sitter kvar på sin plats vid sådana grejor också...
    Men det är väl inte ni som arrangerar sko-leken? Det är en sån där sak som toastmaster eller tärnor/marskalker brukar ha på sin lott. Och då inte på uppdrag av brudparet, utan som överraskning under middagen Glad

    Om ni själva ska göra något så är det väl bra att ha en plats. Men jag skulle hellst försöka ordna så att den platsen hamnar i andra änden av salen (sett från honnörsbordet). Då ser det ju ut som om det är riggat för dansen, och ingen behöver känna att dom måste fylla upp någon plats mitt på golvet.

    Om ni inte ska rigga om och fixa läktare så kommer alltid någon sitta lite tokigt till för att se liksom.
    Så länge som ingen sitter med ryggen direkt mot underhållningen så kan man alltid se genom att vrida på huvudet eller vrida sig lite på stolen. Är det rakt bakom så är det ju lite värre...
  • Doofie

    Joo.. det hade ju varit bäst med en naturlig plats framför honnörsbordet egentligen. Måste kolla upp det där i tänkta lokalen (en restaurang).. vad jag förstår är det inte riktigt någon plats för det utan man röjer undan för ev. dansgolv efter middagen. Tjorvigt.. Tycker ju det måste finnas platsså man kan göra något vid middagen också..

    Och vi hade såklart tänkt leja bort fixande av lekar, uppdrag osv.. men man måste ju ändå ha det i tanken ;)

    Tack för era tankar iaf :) Måste nog se till att det finns utrymme med andra ord..

  • johanna suarez

    Tänk på att inte ha allt under tiden alla äter. Var på ett dubbelbröllop där de hade tal hela tiden under middagen så till sist var maten kall eftersom man inte kunde äta medans de pratade. Det kan vara ett trevligt inslag att ha något t.ex mellan huvudrätt och dessert eller under desserten och efter. Men allt är ju en smaksak )) Lycka till med er stora dag.

  • Doofie

    Ja det var ju inte vidare  att behöva äta kall mat :/ Vi har inte såå många gäster och förmodligen blir det iochmed det inte allt för många tal. Sen vet jag ju att många människor tycker det är jobbigt med att prata inför publik, så jag förväntar mig inte direkt så mycket tal och spex, även om det vore trevligt :)

Svar på tråden Plats för underhållning vid middagen?