Dannedo skrev 2012-02-21 11:13:28 följande:
Men hur kan man säga att det är oförskämt att fråga är det faktiskt står +1 i inbjudan? Som det konstaterats här i tråden så är det inte så vanligt med +1 i Sverige och även om TS inte menade som den amerikanska +1 utan något annat så kan ju inte gästen veta det och gör absolut inget fel i att fråga. Man kan ju tänka sig det motsatta, nämligen att gästen tolkar det som att man är bjuden med respektive och kommer på festen ensam bara för att upptäcka att en tredjedel av gästerna har med sig en kompis. Dessutom spelar det ingen roll vad festen kostar, är man bjuden så är man och står det i inbjudan att man är välkommen att ta med sig någon så ska man väl inte gå och skämmas för att det kostar brudparet en tusenlapp extra?
Nå, det var lite generellt menat, jag tycker TS har all rätt att tacka nej till vännens vän, men då får hon också säga att dom formulerat sig fel/otydligt i inbjudan. Dessutom så sa han ju några veckor tidigare att han trodde han skulle komma ensam och även om det inte var ett slutgiltigt besked så kan ju TS säga att dom tolkade det som att han skulle komma ensam och därför redan hunnit bjuda en annan vän.
Nej, det är inte oförskämt att fråga men jag tycker att sättet han gjorde det på är lite oförskämt. Först säga att "nej, jag har inte träffat någon så jag kommer nog själv" till att smsa/maila "Kan jag ta med en killkompis för vi ska slå två flugor i en smäll och hänga lite med en annan kompis sen"
Sen har jag aldrig varit på ett amerikanskt bröllop eller ett bröllop med amerikansk sed så jag hade inte tagit med mig en kompis för att det står + 1, då hade jag hellre gått ensam om jag varit singel. Inte bara för att det innebär en extra kostnad för brudparet om jag tar med mig en kompis utan också för att jag anser att bröllop är en personlig fest för dem som har en anknytning till brudparet. Hade jag precis träffat en ny partner hade jag tagit med denne för att han/hon skulle få träffa mina fina vänner, brudparet, som vi förhoppningsvis skulle umgås med även framöver. Men det är ju min personliga åsikt. +1 kan ju mycket väl betyda "Ta med vem du vill, din mamma, mormor, partner eller kompis" men jag, personligen, hade inte tagit med någon annan än min partner.