• Anonym (Tveksam)

Ok att ta med annan än partner?

Till en av mina vänner skickade jag en +1 inbjudan. Det vill säga rätt ta med sig någon på festen. Anledningen till att jag gjorde detta var dels för att han bor långt bort och inte känner någon av de övriga på festen och dels för att jag inte visste om han i nuläget dejtade någon eller inte.

Han hörde av sig för ett par veckor sedan och sa att troligen kommer att komma själv eftersom han inte träffar någon. Vi har då räknat med att han ska komma själv och hade redan planer på att bjuda in en annan vän.

Men igår hörde han av sig och skrev att han skulle vilja komma med en killkompis eftersom de efter bröllopet hade tänkt att resa vidare och besöka någon annan vän.

Den här personen är någon jag inte känner och jag tycker det känns olustigt att betala 1000 kr för någon man inte har en aning om vem det är, samtidigt tänkter jag att det egentligen hade varit samma sak om hade tagit med sig en tjej som han nyligen hade träffat.

Hur hade ni gjort om ni varit i min sits?

• Svar på tråden Ok att ta med annan än partner?
  • passionsblomman
    Drullen skrev 2012-02-21 09:54:35 följande:

Vi har bjudit alla som i dagsläget är singlar, med en +1, vilket vi utgår ifrån att vem som helst kan komma. Nu är inte det så vanligt i Sverige, men får du en inbjudan med +1 så betyder det ta med någon för att inte behöva komma själv.

Det är ju nåt som man får ta med i budgeten när man bjuder in, inte bestämma vem som får och vem som inte får räknas som +1 (eller vem är värd eller inte värd att lägga pengar på)

Instämmer fullständigt.
    Hade formuleringen i inbjudan sagt "med respektive" hade man kunnat tycka att kompisen var fräck eller oförskämd. Inte nu.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sagoprinsessa

Säger som Drullen och många andra redan skrivit, ni har skrivit +1 vilket betyder att man får ta med vem man vill, även om det i Sverige är ovanligt att ta med någon annan än sin partner. Men i andra länder så som exemplevis USA är det inte ovanligt att ta med en vän om man fått en inbjudan som gäller för en själv +1.  

• Aniara4
    sagoprinsessa skrev 2012-02-21 10:21:21 följande:
    Säger som Drullen och många andra redan skrivit, ni har skrivit +1 vilket betyder att man får ta med vem man vill, även om det i Sverige är ovanligt att ta med någon annan än sin partner. Men i andra länder så som exemplevis USA är det inte ovanligt att ta med en vän om man fått en inbjudan som gäller för en själv +1.  
    Jag tror det är det som är problemet. FS har använt ett begrepp som egentligen inte är riktigt vad de menade. Det är ju ganska ovanligt i Sverige, så de flesta har ingen självklart relation till vad det innebär. Det hade kanske varit bättre om de hade formulerat inbjudan som "med eventuell respektive", men gjort är gjort.

Det finns två alternativ, antingen får ni förklara för vännen att inbjudan kanske var lite otydlig och vad ni menade var att om han hade träffat någon så var hen välkommen, eller också får ni stå ert kast så att säga och välkomna honom +1, med den han själv väljer att ta med sig.
  • sagoprinsessa
    Aniara4 skrev 2012-02-21 10:28:31 följande:
    Jag tror det är det som är problemet. FS har använt ett begrepp som egentligen inte är riktigt vad de menade. Det är ju ganska ovanligt i Sverige, så de flesta har ingen självklart relation till vad det innebär. Det hade kanske varit bättre om de hade formulerat inbjudan som "med eventuell respektive", men gjort är gjort.

Det finns två alternativ, antingen får ni förklara för vännen att inbjudan kanske var lite otydlig och vad ni menade var att om han hade träffat någon så var hen välkommen, eller också får ni stå ert kast så att säga och välkomna honom +1, med den han själv väljer att ta med sig.
  • Erin

Jag håller med dem flesta här.  Ni har ju som sagt skrivit + 1 vilket
    tolkas som att man kan ta med vem man vill..  Det hade vart en
    annan sak om Ni hade varit lite mer specifika, ex + sällskap / respektive.
    Vi har ju skrivt + respektive vilket jag tolkar som att man tar med en partner.

När det gäller 1000 kr / kuvert som Ni betalar tycker jag att Ni resonerar fel.
    Tänk om han hade tagit med en flickvän som Ni aldrig träffat förut, då hade
    Ni ju betalat 1000 kr oavsett...Jag har också bjudit in en vän till mig som får ta
    med sig någon, och jag kommer att få betala kuvertavgift för personen också
    fastän jag inte känner personen, men så är det ...

Lycka till !  Solig

• Darling Daisy

Lite känns det ju som om ni får stå ert kast och välkomna både er vän och hans kompis när ni utformade inbjudan så.  
    Och, bara för att skruva till det lite, kompisen kan ju faktiskt vara hans nya partner även om han inte "vågat" säga det till er ännu!!!  

• Dannedo
    MrsSilfverblad2b skrev 2012-02-21 09:47:11 följande:
    Jag hade inte tolkat +1 som ta med en vän. Håller med någon annan här som sa att det är lite oförskämt faktiskt. Visst, självklart är det roligare att gå på en fest där man känner de flesta, men bröllop är ju inte som alla andra fester. Dels för att det faktiskt är dyrt att ordna ett bröllop (dyrare än en "vanlig" fest i alla fall) och dels för att det händer något nästan hela tiden, tal, lekar osv. så man behöver ju inte känna sig lika ensam om man nu är blyg eller har svårt för att konversera.
    Men hur kan man säga att det är oförskämt att fråga är det faktiskt står +1 i inbjudan? Som det konstaterats här i tråden så är det inte så vanligt med +1 i Sverige och även om TS inte menade som den amerikanska +1 utan något annat så kan ju inte gästen veta det och gör absolut inget fel i att fråga. Man kan ju tänka sig det motsatta, nämligen att gästen tolkar det som att man är bjuden med respektive och kommer på festen ensam bara för att upptäcka att en tredjedel av gästerna har med sig en kompis. Dessutom spelar det ingen roll vad festen kostar, är man bjuden så är man och står det i inbjudan att man är välkommen att ta med sig någon så ska man väl inte gå och skämmas för att det kostar brudparet en tusenlapp extra?

Nå, det var lite generellt menat, jag tycker TS har all rätt att tacka nej till vännens vän, men då får hon också säga att dom formulerat sig fel/otydligt i inbjudan. Dessutom så sa han ju några veckor tidigare att han trodde han skulle komma ensam och även om det inte var ett slutgiltigt besked så kan ju TS säga att dom tolkade det som att han skulle komma ensam och därför redan hunnit bjuda en annan vän. 
  • ThereseV

Jag tycker ändå det känns lite fräckt att först säga att man nog kommer själv men sedan säga att han gärna tar med en kompis bara för att det blir smidigt när dom ska resa vidare. Det låter ju inte som att han har några problem att gå själv och att kompisen inte är med på bröllopet av någon annan anledning än att dom ska vidare=/ 

• Anonym (Tveksam)

Tack för era svar. 

Jag vill understryka att jag hade givetvis accepterat att han hade föreslagit sin komis om han hade sagt i samband med att han osade. Men nu sa han ju till oss att han skulle komma själv så vi hade liksom redan räknat med att han skulle komma själv.

Jag tycker också att det känns lite olustigt just det här med att det är två kompisar som ska på resa. Som om mitt bröllop bara skulle vara del av en turistupplevelse på vägen till någon annanstans. 

Vi har ju ett ganska litet och intimt bröllop, inte en stor fest för flera hundra.

Jag måste nog ta mig en funderare till på hur vi gör.... och kanske be min vän att berätta lite mer om den här kompisen. Egentligen finns väl inget som hindrar att de reser hit tillsammans och att kompisen hittar på något annat under kvällen eller kommer efter middagen kanske... 

Men tack för alla era åsikter. Det hjälper mig att reda ut mina egna Glad 

• Dannedo
    Anonym (Tveksam) skrev 2012-02-21 11:29:42 följande:
    Tack för era svar. 

Jag vill understryka att jag hade givetvis accepterat att han hade föreslagit sin komis om han hade sagt i samband med att han osade. Men nu sa han ju till oss att han skulle komma själv så vi hade liksom redan räknat med att han skulle komma själv.
    Om han redan svarat att han kommer själv så är det ju inte så mycket att orda om! Jag trodde att han bara hintat om att han kanske kommer själv, och även det tycker jag i det här fallet skulle kunna räcka som "ursäkt" för att redan hunnit bjuda någon annan. Vi kommer också ha ett ganska litet bröllop och för oss skulle det kunna bli problem om folk började "ångra" sina osa och ville att komma trots att dom tacka nej tidigare. Vi har bjudit in andra vänner för varje som tackat nej och om dom skulle ångra sig så vore det svårt att inte låta dem komma men vi skulle definivt spräcka vår budget... Om ni ändå känner att ni vill låta honom ta med kompisen, vore det fel att ta en kuvertavgift då? (Lite som en allmän fråga, det är kanske inte alls aktuellt för er, men jag undrar om man kan göra så öht?)
  • Strawberry

Jag tycker nog faktiskt att ni får stå ert kast, ni bjöd in honom + en, och han gör som ni bad honom och tar med någon.. Att då dra tillbaka inbjudan tycker jag är oförskämt. När är sista osa, har det gått ut redan får han ju självklart skylla sig själv men jag tolkar det som att ni snackat med honom och han då sagt att TROLIGEN kommer ensam, men nu när han osar "på riktigt" anmler han sig själv plus en vän..?

• MrsSilfverblad2b
    Dannedo skrev 2012-02-21 11:13:28 följande:
    Men hur kan man säga att det är oförskämt att fråga är det faktiskt står +1 i inbjudan? Som det konstaterats här i tråden så är det inte så vanligt med +1 i Sverige och även om TS inte menade som den amerikanska +1 utan något annat så kan ju inte gästen veta det och gör absolut inget fel i att fråga. Man kan ju tänka sig det motsatta, nämligen att gästen tolkar det som att man är bjuden med respektive och kommer på festen ensam bara för att upptäcka att en tredjedel av gästerna har med sig en kompis. Dessutom spelar det ingen roll vad festen kostar, är man bjuden så är man och står det i inbjudan att man är välkommen att ta med sig någon så ska man väl inte gå och skämmas för att det kostar brudparet en tusenlapp extra?

Nå, det var lite generellt menat, jag tycker TS har all rätt att tacka nej till vännens vän, men då får hon också säga att dom formulerat sig fel/otydligt i inbjudan. Dessutom så sa han ju några veckor tidigare att han trodde han skulle komma ensam och även om det inte var ett slutgiltigt besked så kan ju TS säga att dom tolkade det som att han skulle komma ensam och därför redan hunnit bjuda en annan vän. 
    Nej, det är inte oförskämt att fråga men jag tycker att sättet han gjorde det på är lite oförskämt. Först säga att "nej, jag har inte träffat någon så jag kommer nog själv"  till att smsa/maila  "Kan jag ta med en killkompis för vi ska slå två flugor i en smäll och hänga lite med en annan kompis sen"

Sen har jag aldrig varit på ett amerikanskt bröllop eller ett bröllop med amerikansk sed så jag hade inte tagit med mig en kompis för att det står + 1, då hade jag hellre gått ensam om jag varit singel. Inte bara för att det innebär en extra kostnad för brudparet om jag tar med mig en kompis utan också för att jag anser att bröllop är en personlig fest för dem som har en anknytning till brudparet. Hade jag precis träffat en ny partner hade jag tagit med denne för att han/hon skulle få träffa mina fina vänner, brudparet, som vi förhoppningsvis skulle umgås med även framöver. Men det är ju min personliga åsikt. +1 kan ju mycket väl betyda "Ta med vem du vill, din mamma, mormor, partner eller kompis" men jag, personligen, hade inte tagit med någon annan än min partner.
    12-05-12
  • martinoevalotta

J

Strawberry skrev 2012-02-21 12:23:03 följande:
    Jag tycker nog faktiskt att ni får stå ert kast, ni bjöd in honom + en, och han gör som ni bad honom och tar med någon.. Att då dra tillbaka inbjudan tycker jag är oförskämt. När är sista osa, har det gått ut redan får han ju självklart skylla sig själv men jag tolkar det som att ni snackat med honom och han då sagt att TROLIGEN kommer ensam, men nu när han osar "på riktigt" anmler han sig själv plus en vän..?
     Jag tycker istället att lagt är lagt och sagt är sagt Glad Har han nu sagt att han ska komma själv kan han nog inte förvänta sig att det automatiskt ska finnas en ledig plats kvar. Det förstår ju var och en att det alltid är lite kö på platserna till ett mindre bröllop och om man tackar nej finns det säkert någon annan som kan ta den platsen. 

Jag tänker på de etablerade par som vi har bjudit där de ene har tackat nej,  det skulle bli jättejobbigt om de plötsligt skulle meddela att de har ändrat sig.  Däremot är det ju lite skillnad när de har bett att få avvakta gällande den ena då det t.ex kan vara lite svårt att veta om man kan fixa barnvakt och sånt. Men i det här fallet tycker jag inte det gäller eftersom han i så fall borde ha sagt att han ännu inte vet om han kommer själv eller inte. 

Men men man får göra som man vill! Flört

• 20120804

Kanske hans kompis är hans "respektive", men att han inte vill gå ut med det offentligt än? ;)

• Cosy

HAn har ju redan osat att han kommer själv och då tycker jag att han får stå sitt kasst. 

Och då kanni ju säga det till honom 

We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden Ok att ta med annan än partner?