• daniiel

Den där perfekta festlokalen!?

Allt går, bara man har tillräckligt med tid, pengar, engagemang, fantasi, inspiration och ibland kontakter ;P

Jag tror det är svårt att hitta en perfekt lokal, beroende på vad man är ute efter. Börja med att se till vad ni prioriterar mest. Är det att det ska rymmas ett visst antal gäster? Att det ska vara nära kyrkan? Ligga i en speciell stad? Ha fler än en toalett? Att det ska finnas plats att vara utomhus? Att det ska finnas kök och uppvärmningsmöjligheter? Att det ska finnas porslin och liknande i lokalen redan? Att lokalen inte får vara dyrare än XXXkr? Att ni får ta tillgång till den en viss tid, tex 2 dagar? osv osv.

När ni sedan valt ut vad som är viktigt för er, så kan ni börja kika på de lokaler som passar in på era krav och det ni behöver. Om det sedan i slutändan bara finns kvar en sleten byagård.. ja, då får ni väl kika på vad ni har för möjligheter till att förvandla den lokalen till hur ni vill att den ska se ut, eller så får ni omprioritera och kanske välja tex en kall buffé istället för 3-rätters, skippa att ha brudskål och aktiviteter utomhus, flytta middagen längre från kyrkan eller skära ner antalet gäster osv för att kunna använda er av en annan lokal. Du förstår säkert hur jag menar.

Är man väldigt flexibel gällande var festlokalen ligger, pris och sådana saker, så kanske man kan hitta den perfekta (beroende på vad man anser är perfekt). I annat fall tror jag det är svårt, utan man får nog kompromissa lite. Oftast kan man ju inte få allt ;P

• daniiel

Kan ju visa lokalen vi valde, www.hotellaurum.se/html/konferens_tonsalen.html och den valde vi för att den låg bra till, högt i tak (jämfört med de andra vi vi kikat på) och för att där ingick det mat och personal och allt. Hela paketet på ett och samma ställa, på en och samma faktura. Det var skönt. Scenen användes till lekar och dansen. På bilden nedan är det dukat till vårt bröllop, det man inte ser på den bilden är ju "dansgolvet" nedanför scenen och själva scenen då. Det ser ut att vara lite trångt mot väggarna också på bilden, men det var det inte i verkligheten. Gästerna kunde sitta till bords och det gick utmärkt att passera ändå. Just utanför dörren som syns på bilden, så fanns det lite soffor, flera toaletter och en bar. Där bordet till vänster på bilden slutar fanns det en dörr ut på en stor altan, där hade vi brudskålen, det fanns en stor typ gunga som uppskattades, stolar, bord och pingisbord bland annat.

Var denna lokalen perfekt? Onej, verkligen inte! Det var ett bekvämt val, vi slapp göra något själva förutom att dyka upp och sätta oss till bords, vilket vi prioriterade. Här, där jag bor, finns det inte just några lokaler att välja på heller. Det är denna lokalen, kanske något annat hotell har någon, folkets hus och byagårdar.
  • daniiel

Precis såna lokaler som Saandraa och 1700tal visade (jättefina!) finns inte här i krokarna, tyvärr. Vart man bor (eller vart man gifter sig) kan också spela stor roll för utbudet och valet av lokal. Ja, vi hade inte något liknande pulmonates lokal heller, men tänker inte jämföra med Italien ;P haha

TS, jag hoppas verkligen att ni kommer hitta en lokal som ni kan trivas med och känna er nöjda med :)

Svar på tråden Den där perfekta festlokalen!?