• 1700tal

Den där perfekta festlokalen!?

Vi hittade vår perfekta lokal efter lååång tid av letande. Det blev en kombo av slitet och pampigt - ett tomt, mycket slitet men alldeles alldeles underbart slott utan el och vatten (förutom en toalett vid entren)... Utsidan går inte av för hackor:

Men matsalen är i det närmaste orörd sen 1700-talet. Slitet, fallfärdigt, pittoreskt eller changserat, allt är relativt - vi älskar det! Hela slottet är tomt så när som på några stolar. Här kommer vi sitta 90 pers i E-bord:

Nästa rum... Golven är bland de allra bäst bevarade från den tiden, allt är original. Här blir det nog bar...

I entrén i sten blir det dans, helst utan att krocka med alla pelare... Stjärnan i mitten är en exakt kopia från Versailles. Detta var nämligen Axel von Fersens slott...

För oss är det här den perfekta lokalen där vi i stort sett har fria händer. Ett antal salar finns till vårt förfogande och som historienördar lägger vi majoriteten av krutet på en passande lokal, det är det viktigaste!

• 1700tal
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-02-21 18:05:28 följande:
    ÅHHHHHH SÅ VACKERT!!!!! Vart ligger det? och vad betalar ni? Som en dröm!!

Ligger i Ljung, strax utanför Linköping. Problemet för oss var att vi är så många, runt 90 pers. De flesta historiska vackra ställen vi tittade på tog inte så många. Det kostar 15 000 och då har vi tillgång till slottet en vecka innan (och några dagar efter). Vi får använda 4-5 stora salar (tror jag) + entrévåningen med alla fina pelare. Även en gräsyta utmed slottets baksida mot vattnet där det finns cafébord + stolar.

Mat tar vi med själva (varm huvudrätt från catering) och alkoholen har vi köpt i tyskland (till mat och fri bar). Tårta blir vit princess från Ica el likn. Snittar till brudskålen gör vi själva. Så summa summarum, för att vara så många gäster (och på ett slott) har vi nog det rekordlågaste totala kuvertpriset i världshistorien!

• 1700tal
    Fjärilen skrev 2012-02-21 19:14:04 följande:
    Eller om Överås som har eget super tjusigt porslin och stolar och bord ingår. Om du är intresserad så har jag massa bilder härifrån. Ligger vid Liseberg ungefär.
    Det där var ju en fantastiskt fin lokal och byggnad!
  • 1700tal
    skaraborg2012 skrev 2012-02-22 11:39:57 följande:
    Vilken tur du har! Jag försökte själv boka Ljungs Slott för vigsel och fest men de har bara en bröllopsfest per år!
    Jag antar att det är din =) Skulle du mot förmodan få för dig att ställa in kan du väl höra av dig! =p

Haha, jaså? Jo, det måste ju vara vårt. Jag vet att de är väldigt restriktiva med fester eftersom det sliter så men visste inte att det bara var 1 per år. Vi är så glada över att få vara där! Men så bokade vi över ett år i förväg...

• 1700tal
    skaraborg2012 skrev 2012-02-22 12:49:08 följande:
    Jo tydligen var det så! Ja per säsong sa de, för det används väl bara på sommaren, men det blir ju per år! Entrén är verkligen "to die for" helt fantastiskt! Jag hoppas ni får det jättefint där! =) Ja man måste va ute i väldigt god tid om man vill ha bröllop i Linköping överhuvudtaget. Men jag fick ett slott jag med i alla fall, vi hittade ett i Skaraborg i stället!

Jo, det finns ju ingen värme så på vinterhalvåret blir det nog kyligt. Var ni där och tittade eller varit där i annat sammanhang?

Vi bokade Bjärka Säby först men de tar "bara" 79 pers, dessutom blev det rätt dyrt i slutänden med alla krav och måsten de har.

• 1700tal

Var skulle ni va förresten, skrev du det?

• 1700tal
    skaraborg2012 skrev 2012-02-22 13:16:41 följande:
    Vi övervägde också Bjärka Säby, med det hade blivit alldeles för dyrt och alla regler och bestämmelser avskräckte mig. Vi vill ha fria händer och göra det mer personligt och var rädda för att det skulle bli för stelt! Har bara varit där och sett utsidan eftersom det var bokat redan. När vi bestämde oss för att vara andra sidan sjön i stället så blev det Hjällö Slott utanför Hjo =) Man kan bo på slottet och det har bäddar för 25 pers så det var perfekt för oss som har många långväga gäster!
    Oj, så fint! Blev det där billigare än BS? Vad kostar det om man får vara nyfiken? Jo, bristen på övernattning är nackdelen med Ljung, över hälften av våra är också långväga. Men det blir stortaxi till Link.
Svar på tråden Den där perfekta festlokalen!?