• Lhasa

Psalmer...ingen kommer att sjunga..vad ska vi göra

Hej !

Undrar lite..

Min blivande svärfamilj gillar inte att sjunga, och min släkt, som bor utomlands, kan inte Svenska..

Vi kommer att vara en stor sällskap, ungefär 90 personer.

Jag tror det blir väldig pinsamt när bara kantorn och prästen sjunger...

Någon som har en bra lösning på detta ?

Tack !!

• Svar på tråden Psalmer...ingen kommer att sjunga..vad ska vi göra
  • Chicita

Ingen sjöng med i psalmerna på vårt bröllop heller. I alla fall inte vad jag hörde Flört
    En av anledningarna till att prästen och kantorn sjunger är ju för att det inte ska bli pinsamt tyst.
    Så det behöver du inte oroa dig överGlad

• augustesen

Jag har sett flera vigselprogram där det bara funnits med 2 verser istället för tex alla 4 så det kan ju vara ett sätt att kapa ner pinsamheterna :) Men det kanske kantorn har något emot vem vet.. :p

Vi kommer välja klassiska sommarpsalmer för att uppmuntra till sång, är ju lättare om folk kan psalmerna.

• Dannedo

Eller så hyr ni in en solist som kan sjunga ett par solosånger och en psalm om ni vill det. "Måste" man ha psalmer där hela församlingen sjunger med?

• Strawberry

Jag tror inte att du behöver oroa dig alls egentligen!!
    Vilket språk talar din släkt? för det är inget som säger att psalmerna måste vara på svenska...
    och om det är 90 personer där tror jag säkert att några kommer att sjunga med, min erfarenhet är att även folk som inte gillar att sjunga brukar nynna med i kyrkan. Att välja psalmer som många kan är ju ett annat sätt att göra det mindre stelt, det finns ju ett par som ofta sjungs på skolavslutningar och liknande. Har ni barn på vigseln kommer de garanterat sjunga med om de redan kan sången..

• Sebastiána

Vi hade "En vänlig grönska" (som de flesta sjungit på skolavslutningar) och "O store Gud" som också många kan - den finns ju på engelska också för den delen.

Jag tror att många sjöng på vårt bröllop, men jag vet inte (kantorn sjöng så högt så att han överröstade det mesta ) . Jag sjöng i alla fall.

• Soldemor
    Dannedo skrev 2012-02-22 23:15:06 följande:
    Eller så hyr ni in en solist som kan sjunga ett par solosånger och en psalm om ni vill det. "Måste" man ha psalmer där hela församlingen sjunger med?
    Vid vigsel enligt svenska kyrkans ordning måste man ha minst två psalmer. För att underlätta för de som kommer kan man ju försöka välja psalmer som är lättsjungna.
  • Dannedo
    Soldemor skrev 2012-02-23 08:33:12 följande:
    Vid vigsel enligt svenska kyrkans ordning måste man ha minst två psalmer. För att underlätta för de som kommer kan man ju försöka välja psalmer som är lättsjungna.
    Men måste psalmen vara "allsång"? Har aldrig tänkt på detta innan... Vi har planerat massor med musik till vår vigsel, och har ett par sommarpsalmer som ska sjungas av en trio, men då måste vi nog tänka om :)

Men tillbaka till TS:
    Om ni har en solist så hjälper han/hon till i psalmerna (ni kan säga till på förhand att gästerna kanske är lite sångblyga så ni uppskattar om han/hon sjunger lite extra, annars är det lätt att man anpassar sig och sjunger lite tyst). Och om dom utländska gästerna är kristna så kanske det går att ta en psalm/ andlig sång på deras språk? 
  • Chicita
    Dannedo skrev 2012-02-24 14:41:00 följande:
    Men måste psalmen vara "allsång"? Har aldrig tänkt på detta innan... Vi har planerat massor med musik till vår vigsel, och har ett par sommarpsalmer som ska sjungas av en trio, men då måste vi nog tänka om :)
    Tror jag har läst någonstans angående vigselritualen att det står:
    Prästen leder församlingen i en psalm

Men jag kan ha läst helt fel eller så minns jag helt fel...
    Vår präst sa i alla fall att dom inte tvingar någon att sjunga, och att det räcker att prästen och kantorn sjunger så får andra hänga med om dom vill.
    Jag tror i alla fall att det är skillnad på psalmer och solosång. Om ni vill ha psalmer som solosånger också så är det ok, men inte att ersätta den gemensamma (eller tja, den frivilligt gemensamma Flört)

Och "solosång" här betyder alltså inte att det måste sjungas av en solist, utan att det är något som inte församlingen deltar i, oavsett om det är en eller en hel kör som sjunger)
  • Lhasa

Hej !

Vår präst sa att vi fick sjunga andra låtar med kristen innehåll, även på engelska..istället för svenska psalmer
    Så nu valde vi några glada gospel låtar istället...då kan alla sjunga med...!

Det blir kanonbra !! är så glad !!

• Chicita
    Lhasa skrev 2012-02-24 15:08:06 följande:
    Hej !

Vår präst sa att vi fick sjunga andra låtar med kristen innehåll, även på engelska..istället för svenska psalmer
    Så nu valde vi några glada gospel låtar istället...då kan alla sjunga med...!

Det blir kanonbra !! är så glad !!
    Vet du om att prästen kanske gör ett tjänstefel då. Och att vigseln i så fall egentligen inte är juridiskt bindande?
    Det ingår minst två psalmer för att den ska vara giltig. Jag har inte hört talas om att man kan byta ut psalmerna mot något annat...
    Fråga prästen här inne (en av experterna) så får du nog svar på om det är ok att göra så
  • Incorporeal

Jag var på en begravning där vi endast var 10 pers.
    Det var inte så många som sjöng med.
    Prästen hade en skiva med en "kör" som sjöng på i bakgrunden. Vilket var väldigt fint, inget stort och pampigt med olika tonarter utan mer utfyllnad. Kolla om er kyrka har den möjligheten.

Svar på tråden Psalmer...ingen kommer att sjunga..vad ska vi göra