Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Psalmer...ingen kommer att sjunga..vad ska vi göra

Ingen sjöng med i psalmerna på vårt bröllop heller. I alla fall inte vad jag hörde Flört
    En av anledningarna till att prästen och kantorn sjunger är ju för att det inte ska bli pinsamt tyst.
    Så det behöver du inte oroa dig överGlad

• Chicita
    Dannedo skrev 2012-02-24 14:41:00 följande:
    Men måste psalmen vara "allsång"? Har aldrig tänkt på detta innan... Vi har planerat massor med musik till vår vigsel, och har ett par sommarpsalmer som ska sjungas av en trio, men då måste vi nog tänka om :)
    Tror jag har läst någonstans angående vigselritualen att det står:
    Prästen leder församlingen i en psalm

Men jag kan ha läst helt fel eller så minns jag helt fel...
    Vår präst sa i alla fall att dom inte tvingar någon att sjunga, och att det räcker att prästen och kantorn sjunger så får andra hänga med om dom vill.
    Jag tror i alla fall att det är skillnad på psalmer och solosång. Om ni vill ha psalmer som solosånger också så är det ok, men inte att ersätta den gemensamma (eller tja, den frivilligt gemensamma Flört)

Och "solosång" här betyder alltså inte att det måste sjungas av en solist, utan att det är något som inte församlingen deltar i, oavsett om det är en eller en hel kör som sjunger)
  • Chicita
    Lhasa skrev 2012-02-24 15:08:06 följande:
    Hej !

Vår präst sa att vi fick sjunga andra låtar med kristen innehåll, även på engelska..istället för svenska psalmer
    Så nu valde vi några glada gospel låtar istället...då kan alla sjunga med...!

Det blir kanonbra !! är så glad !!
    Vet du om att prästen kanske gör ett tjänstefel då. Och att vigseln i så fall egentligen inte är juridiskt bindande?
    Det ingår minst två psalmer för att den ska vara giltig. Jag har inte hört talas om att man kan byta ut psalmerna mot något annat...
    Fråga prästen här inne (en av experterna) så får du nog svar på om det är ok att göra så
Svar på tråden Psalmer...ingen kommer att sjunga..vad ska vi göra