• Dejli

Vännerna ej bjuda till bröllopet, be dem fixa svensexa iaf?

Svensexan är ju inte ett "tack för att vi är bjudna bröllopet" utan ett sätt att fira brudgummen och önska honom lycka till i hans nya liv. Jag tycker därför inte att man automatiskt måste räkna med att avstå svensexa bara för att man endast bjudit närmsta familjen på bröllopet.

Eftersom ni inte bjudit några vänner alls så kan ju knappast någon bli sur över att inte vara bjuden. Jag tycker absolut du ska prata med dem, och höra om de kan tänka sig att orda någon form av svensexa för att göra din blivande man glad. Om de är riktiga vänner så förstår de varför ni gjort valet med ett litet bröllop endast för familjen, och förstår också att deras vän skulle uppskatta att bli firad.

• Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 12:34:56 följande:
    ja det är väligt ofint och oförskämt att be dom fixa det om dom inte ens är bjudna. det ingår inte i hyffs att göra så.
    Baserat på detta och andra inlägg du skrivit så undrar jag vilken typ av vänner du har, och vilken vän du är mot dem... du har väldigt svartvita åsikter om saker och ting. Ser du inga gråskalor i något?
  • Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:30:50 följande:
    jag hade blivit väldigt förnärmad om en person bett mig ordna hippa till någon vars bröllop jag inte ens var bjuden på. ingen jag känner skulle ens komma på tanken att göra så.
    Så en vän som av olika anledningar (ekonomiska eller helt privata skäl) valt att kanske bara bjuda föräldrar och  syskon på bröllopet förtjänar alltså inte en möhippa? Då menar du att möhippan fungerar som "tack för inbjudan"? Det är ju inte så att TS bjudit en massa vänner utom några få, utan de har valt att helt avstå vänner på bröllopet.

Jag hade personligen gärna velat fira den blivande bruden/brudgummen om det var en god vän, och ge denna en dag hon sent skulle glömma. För att hon var min vän och förtjänade en rolig hippa.
  • Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:17:15 följande:
    jag anes av dem som känner mig vara en oerhört snäll person, jag har t ex inte hämtas på de gärningsmän som utsatte mig för våldtäkt. jo visst ser jag gråskalor men mina vänner vet också att osa betyder just att man svarar inte bara skiter i det.
    vill du ha andra exempel på att jag är snäll?, en person skall opereras som vi har bjudit hon får förlängt osa till en vecka innan bröllopet, en annan har ett annat personligt skäl och får förlängt osa hon med till en vecka innan bröllopet ska stå.
    men att bara skita i att svara näää.
    skulle någon ringa till mig och be om extra lång osa tid pga något så stort som en skilsmässa, en operation eller något annat skulle jag självklart ge dom det.

att ha svart-vita åsikter, hålla hårt på regler osv ingår när man har adhd.
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:20:16 följande:
    vill du ha fler exempel på att jag är snäll? du kan få en låååång lista men jag kan dra några exempel
    jag är student men har ett fadderbarn via barnfonden, är världsförälder via unicef och stolt animal protecetor via wspa.
    jag har varit med och ändrat våldtäkslagen så att det  t ex numera anses som våldtäkt om du har sex med någon som sover.
    Det nu nämner ovan har inget med "snällhet" att göra, och jag har ingenstans antytt att du inte skulle vara en "snäll" vän. Det mesta tycker jag faktiskt bara är normalt hyfs. Det är fruktansvärt att du blivit utsatt för våldtäkt, men det har inget med snällhet att göra att avstå från hämnd, snarare personlig styrka och självdisciplin. Men jag hoppas du kan komma vidare i livet och må bra trots vad som hänt.

Jag själv är en person som föredrar att inte förutsätta att människor i min omgivning vill göra livet surt för en eller göra saker för att de är lata/dumma/korkade, utan för att de är mänskliga och gör misstag. Om det är människor som betyder något för mig så vill jag ju att de ska vara där för att JAG vill ha dem där. Ett bröllop är en av de största sakerna som händer i ens liv, men andras liv cirkulerar inte kring det. Människor kan glömma. Ibland händer saker i människors liv som man inte vill meddela andra, och få uppskov/sympati pga det.

Hellre fria än fälla.
  • Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 13:53:24 följande:
    jag säger bara hur jag hade uppfattat det.
    Du svarar ju inte på min fråga ;) Om en nära vän hade haft väldigt dålig ekonomi och endast bjudit sina föräldrar och syskon, och hennes blivande man hade ringt dig och undrat om du hade kunnat tänka dig att ordna en enkel möhippa för den kvinna han älskar, och som förmodligen betyder mycket för dig också, därför att det hade gjort henne väldigt glad. Då hade du sagt "nej, det tänker jag inte om jag inte får gå på bröllopet" om jag förstår dig rätt?
  • Dejli
    ElinFalk85 skrev 2012-02-24 14:29:44 följande:
    jag vet inte hur jag skulle ställa mig till det. jag tycker som sagt inte att det är den blivande som ska ringa osv. hippa/svensexa får man om vännerna ordnar det inte annars. man ringer inte och ber om det. jisses.
    Du säger ju ovan att om du inte är bjuden på bröllopet så tänker du inte ordna en möhippa. Det kan ju vara så att man inte vill ha så stor press på sig från omgivningen, och därför inte deklarerat att bröllopet ska äga rum där och då. Det är ju ingen utom närmsta familjen som är bjuden.

Det kan ju också vara så att vännerna utgår från att brudparet absolut inte vill ha en möhippa/svensexa eftersom de valt att ha ett litet och intimt bröllop. Är det då fel av bruden att av omtanke om sin blivande man meddela att så inte är fallet? Kräva en svensexa kan eller ska man självklart aldrig göra.
Svar på tråden Vännerna ej bjuda till bröllopet, be dem fixa svensexa iaf?