Inlägg från: Dannedo |Visa alla inlägg
  • Dannedo

Snål sambo...eller är det fel på mig?

Jag förutsätter att ni inte har andra pengar sparade..? Då måste jag säga att jag tycker din sambo har rätt. Om det är pengar Han sparar för att kunna köpa en bil så är dom "öronmärkta" för det. Jag har pengar undanlagda för olika saker och jag nallar inte på dom såvida vi inte kan betala hyran. Och hyr mycket pengar skulle ni ha kvar efter bröllopet om ni använde hans sparpengar? Om maten kostar 10000 så har ni ju ganska mycket ni kan dra ner på och ändå ha råd att vara på restaurangen. Jag tycker inte problemet verkar vara huruvida din sambo är.snål eller inte, utan om det är.rimligt att bränna alla pengar man har (hur lite det än är) på en fest.

• Dannedo

Nu när jag läser TS igen så förstår jag att sambon får ut 25.000 varje månad, jag trodde först att det var vad han tjänade innan skatt och tänkte att det kanske inte var helt lätt för honom att spara ihop 20.000 fram till juli (beroende på vad ni har för utgifter). Nå, då är ju situationen lite annorlunda, då borde han ju rimligtvis kunna lägga undan pengar. Jag är fortfarande av den uppfattningen att han inte är snål för att han inte tänker ta av "bilpengarna", även om jag kanske inte tycker att hans argument med bilen är jättebra så verkar det ändå vara som att det är era enda extra pengar och dom ska ni inte röra. Det kommer en tid efter bröllopet!
    När vi började planera bröllopet så hade jag och m2b väldigt olika ekonomi, han jobbade och jag skulle precis sluta studera. För mig var det viktigt att vi delade på kostnaderna så långt det gick, och jag öppnade ett extra sparkonto långt i förväg och lade in pengar så fort jag kunde. Men vi var också helt på det klara med att han så klart skulle betala mer om det behövdes. 
    Din sambo tror att du kommer hinna lägga undan pengarna, men han måste ju fatta att det lika gärna kan hända att det inte blir så. Kan ni inte ha en deal att du sparar så mycket du bara kan och satsar på att få ihop 15.000 kr, men att han ändå lägger undan 5000 kr varje månad nu, så har ni pengarna som behövs ifall att det skiter sig. Men jag antar att ni har lite av en delad ekonomi ändå och då är det ju på bådas ansvar att få det att gå ihop. Inte tänka så mycket "mina pengar" och "dina pengar", utan tillsammans göra det som behövs. Jag och min m2b har hela bröllopskassan sparad, men bestämde oss för att åka på resa också (vilket inte var planerat). Vi sparar pengar för att kunna köpa en större lägenhet så vi vill inte ta av dom pengarna utan har tillsammans bestämt att det blir snåla tider fram tills resan och hoppas kunna spara ihop det mesta tillsammans.

Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?