Inlägg från: sofi 88 |Visa alla inlägg
  • sofi 88

Snål sambo...eller är det fel på mig?

Just pengar är väl något man ofta har olika uppfattningar om, jag tror ingen av er har helt rätt eller fel men själv förstår jag din sambo. Med tanke på hans lön arbetar han antagligen ganska hårt, och att han har sitt "sluta röka konto" har som någon skrev säkert varit en stor motivation för honom. Att du sen önskar att han skulle ta pengar av det kontot till bröllopet är kanske lite väl mycket begärt. Vi kommer lägga lika mycket båda två och då är jag ändå student som får 8000-9000 i månaden varav det mesta är lån medan min sambo jobbar heltid.

Det man också bör tänka på är kanske hur mycket du har ut i månaden, det kan vara ganska intressant och vad ni i er vardag prioriterar att lägga pengar på. Är det mycket middagar ute istället för hemma så kan det vara idé att dra in på det? I så fall bör man kunna spara någon eller några tusenlappar i månaden även på låg inkomst. Sen att din m2b kanske kan tänka sig att utöka sitt sparande nu sista månaderna kan ju vara ett förslag, viktigast är väl att ni tillsammans sitter ner och tänker igenom hur ni praktiskt ska lyckas få in pengarna.

Tycker inte man ska förutsätta att för att man är sambo så finns inget mitt och ditt, många tycker det fungerar bättre så och det är inget som ska ses ned på. Vi har delad ekonomi i dagsläget och efter bröllopet ska vi ha gemensam, men det känns bäst om båda går in i det gemensamma med någorlunda lika engagemang och syn på pengar.  Annars kanske man ska ta sig en funderara innan bröllop....

Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?