Inlägg från: jimmyojennifer |Visa alla inlägg
  • jimmyojennifer

Snål sambo...eller är det fel på mig?

Hej,

Förlåt har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon sagt det. Men är det inte lite konstigt att ni planerar bröllop om ni fortfarande har tänket "ditt och mitt"
    Innan man gifter sig är det väl en bra grej att pratat och bestämt hur ekonomin kommer se ut i framtiden? Om pengarna är till en bil, kommer det att vara hans bil, som bara han kör och betalar allting på och hur kommer det att återspegla sig på er ekonomi och ert liv då?

Jag tycker att det är lite konstigt att han sparar pengar på ett separat konto till en bil om ni två ska dela ett liv ihop. Borde ni inte då spara pengar tillsammans på ett konto för att kunna köpa en bil tillsammans till ert hushåll?

Det kanske är jag som är knäpp? :)

Vi diskuterade ekonomin redan när vi flyttade ihop hur vi vill ha det, hur vi ska spara, vem som betalar vad osv osv.

Jag tjänar bättre i vårt hushåll och jag skulle aldrig stoppa undan pengar för min räkning enbart. Vi sparar pengar tillsammans i olika syften. Vissa saker var självklart, andra har vi fått kompromissa.
    Men kontentan är att pengar in oavsett vem som tjänar dom är pengar som går in i vårt gemensamma hushåll som ska bekosta allt från räkningar till fritidsintressen, resor och framtida planer.

När vi beslutade att gifta oss la vi om vårt sparande och lägger mer pengar idag till bröllopet och mindre pengar på saker som sker i framtiden både hans och mina och våra gemensamma.
    Jag sparar dessutom mer pengar i alla avseenden eftersom jag tjänar bättre.

Ni kanske ska börja med att göra en ekonomisk plan överlag?

Hoppas det löser sig!

• jimmyojennifer

Självklart kan man ha delad ekonomi om det fungerar bäst. De där är väldigt individuellt par till par. Jag pratade mest utifrån min personliga åsikt  ifrågan om gemensam vs delad ekonomi. Glad
    Sen som jag tolkar det på TS (rätta mig om jag har fel) verkar hon inte bekväm med situationen att han sparar pengar för egen vinning och trots att han tjänar mer än hon och dom har tagit ett gemensamt beslut att gifta sig ska dom inte spara lika mycket?

Det är tråkigt att par väldigt ofta hamnar i diskussioner kring ekonomi. Att pengar är något som ska ställa till det. Det är ju jätte tråkigt om bröllopet i sig blir en klump och en diskussion pga pengar.

Vi har valt att gifta oss 2013 bara för att vi ska kunna spara ihop pengar och samtidigt ha det bra fram tills bröllopet och inte leva på kärlek och vatten. Glad Däremot så är vi väldigt överrens om hur mycket, vem och i vilken utsträckning.
    Vi har lovat varandra att inte ha dispyter om ekonomi.

Det känns som TS känner sig lite besvärad över läget vilket är tråkigt.

• jimmyojennifer
    Anonym (Oboy) skrev 2012-06-04 22:46:23 följande:

I vårat förhållande är det min sambo som tjänar betydligt mer, men vi har bestämt att vi ska lägga hälften var till bröllopet. Däremot så har jag ganska nyligt köpt bil med banklån. Han är bara glad för att vi har en fräsch/nyare bil att köra med nu. Min sambo är den som står för hyran då det är hans lägenhet. jag lägger undan 2000 varje månad oavsett. Har sagt det att jag får snåla resten av månaden om det är så, men pengarna ska sparas till bröllopet. Det finns mindre viktiga saker man kan dra in på. Och sen så är det så att om jag skulle ha lite pengar någon månad så får jag utan tvekan pengar av honom. Man ska ändå kunna ge och ta i ett förhållande, men att att han ska måsta ta av öronmärkta pengar känns inte rätt. De är ju sparade av en anledning.

Hej, det är absolut inget påhopp vill bara förtydliga det  från start =) men jag har en fråga. Jag blev väldigt förbryllad över att du skriver " Han betalar hyran då det är hans lägenhet" de fick mig att både gapa stort och lyfta på ögonbrynen. Om man har flyttat ihop och har ett gemensamt boende så betalar man väl båda två på hyran oavsett vem som står på kontraktet? Är det en bostadsrätt förstår jag att han inte vill att du ska betala amortering, men däremot så ska man betala en viss procent amortering om man bor sambo i en persons bostadsrätt detta för att man bidrar till slitage på något den ena äger. Men sen hyran (avgiften) betalar man väl båda två?

Men jag tycker bara att det är jätte konstigt att ni ska gifta er men han betalar hyran? Så när ni är man och fru och bor kvar där ska du inte betala hyra alls fören den dagen ni flyttar och du också står på kontraktet?

Du får gärna förklara för mig (om du vill) för jag förstår inte det där.

Hoppas du inte tar illa upp, jag blev bara väldigt ställd.

Kram
  • jimmyojennifer

Jag är helt med på hur du menar Chicita, för vi lever så också. Vi är absolut inte ett hushåll där allt delas 50/50, utan pengarna läggs där det behövs och vills av den som har dom och om dom finns.

Som sagt jag vet inte hur dom har det uppdelat det var därför jag frågade =) jag reagerade just på "han betalar för att han står på kontraktet" och som sagt vad det gäller bostadsrätt är jag helt med eftersom det faktiskt är något man äger osv osv.

Men jag tolkade meningen att han betalar för att de är hans men sen framgick det ju inte om hon betalar mer någonannanstans eller så, som sagt därför jag frågade för att jag blev nyfiken. =)

Jag tjänar mest av oss, därför blir det att jag betalar mer också. Det är inget som stör mig, är jobbigt, obekvämt eller what ever det är så det är.
    Vill min kille ha en ny skjorta och vi anser att vi har råd, ja då flyttar jag över pengar i så fall om han inte skulle ha så mycket kvar.
    För oss är det bara viktigt att vi känner båda två att pengarna räcker till både det viktigaste, räkningar och mat, men även att pengarna räcker till frisör, resor, kläder, godmat och fika på stan. Ja men ni vet allt det där krimskramset runt i kring som är så mysigt =) sen vem som drar kortet är oväsentligt bara vi har pengar hela månaden och vi aldrig går minus.

• jimmyojennifer

Som tex så har han haft en sjukt tung jobbperiod och stressigt som tusan. Han har varit trött och totalt slut när han kommit hem. Jag har även haft mycket på jobbet och varit jättetrött efteråt. Och bara få höra att jag lyfter honom så himla mycket bara för att jag är glad och uppmuntrande fast jag själv knappt orkar hålla mig vaken. Det är sånt som verkligen räknas. Inte om jag har lagt 50 kr mindre till något!

Hej,

Ville bara förtydliga att jag inte är en människa (och vårt förhållande) inte defineras av ditt och mitt, snarare helt tvärtom, det var därför jag reagerade.
    Jag håller med om att det inte spelar någon roll vem som betalar vad, bara allt blir betalt (så lever vi också) men precis som Knyttan skrev här ovan måste man tänka på vart pengarna hamnar och hur man ser på saker.
    Killar tänker inte som tjejer ,vet det av egen erfarenhet, dom ser inte saker som är flyktiga bara bestående.
    Exempel, jag och exet köpte ett wii och en bil gemensamt, vi levde efter att det är räkningar som ska betalas oavsett vem som betalar. Jag betalde allt från mat och toapapper till storhandling och när vi var ute och fikade, han betalade på bilen och spelkonsollen. När vi gjorde slut var det tydligen hans bil och hans wii och han förstod verkligen inte begreppet att jag hade betalt all mat osv och därför hade vi betalt lika.

Nu vill jag säga så att alla förstår det, jag påstår inte att alla killar är så och jag säger verkligen inte din kille är elak på något sätt, såg att du skrev att han var en väldigt bra kille och det tvivlar jag verkligen inte på!Solig
    Men jag och mitt ex levde ihop i 4 år, var rätt säker på att jag kände honom också även han var världens bästa när vi var ett par. Sen ska man som sagt inte måla fan på väggen.

Sen tycker jag självklart att det viktigaste här och nu (man kan inte hela tiden leva i framtiden) är att man är lyckliga och att det fungerar. Att pengarna räcker till allt man måste och allt man vill oavsett hur man delar upp det.

Vårt förhållande defineras verkligen inte av vem som betalar vad, utan precis som du skrev defineras de som ett fantastiskt förhållande av det skälet att jag får sätta mig i hans armar när jag haft en jobbig dag och han frågar hur det är och det betyder mer än att någon av oss betalar mer eller mindre.

Räkningar är ett nödvändigt ont som måste betalas det kommer man inte ifrån. Det jag som sagt reagerade på var att du skrev "han betalar hyran för att det är hans lägenhet" det framgick inte om du betalade mer på något annat eller om ni bara gjort så för att du pluggar och han tjänar mer. Men det lät väldigt uppdelat när du uttryckte dig så, det lät väldigt ditt och mitt.
    Min bil- jag betalar, hans lägenhet- han betalar. Nu har du förklarat hur du menade och då kan jag inte annat än tycka att ni har en väldigt bra lösning för er ekonomiska situation och det var inte alls så som jag läste det och tolkade det först Solig

Men som sagt, det spelar ingen större roll hur man löser det från par till par bara båda två är med på att det är så här vi har gjort, för att det fungerar bäst för oss.
    Ekonomi- gemensam vs delad är något som väcker mycket frågor och jag tycker att det är vädligt intressant att både läsa och dela med mig för att lära mig hur andra gör.  Då har man den fantastiska möjligheten att ta med sig matnyttiga tips in i sitt eget liv.
Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?