Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Snål sambo...eller är det fel på mig?

jimmyojennifer skrev 2012-06-05 15:17:54 följande:
    Hej, det är absolut inget påhopp vill bara förtydliga det  från start =) men jag har en fråga. Jag blev väldigt förbryllad över att du skriver " Han betalar hyran då det är hans lägenhet" de fick mig att både gapa stort och lyfta på ögonbrynen. Om man har flyttat ihop och har ett gemensamt boende så betalar man väl båda två på hyran oavsett vem som står på kontraktet? Är det en bostadsrätt förstår jag att han inte vill att du ska betala amortering, men däremot så ska man betala en viss procent amortering om man bor sambo i en persons bostadsrätt detta för att man bidrar till slitage på något den ena äger. Men sen hyran (avgiften) betalar man väl båda två?

Men jag tycker bara att det är jätte konstigt att ni ska gifta er men han betalar hyran? Så när ni är man och fru och bor kvar där ska du inte betala hyra alls fören den dagen ni flyttar och du också står på kontraktet?

Du får gärna förklara för mig (om du vill) för jag förstår inte det där.

Hoppas du inte tar illa upp, jag blev bara väldigt ställd.

Kram
    Spelar det någon roll vem som betalar vad bara räkningarna blir betalda?
    Om man köper lägenheten när man är tillsammans så spelar det ingen roll vem som står på kontraktet eller vem som betalar vad när räkningarna kommer. Det är ändå bådas lägenhet.

Om han ägde lägenheten när dom flyttade ihop däremot så är den hans i alla fall tills dom gifter sig, om dom inte skriver äktenskapsförord där lägenheten specificeras som hans egendom.

Jag gillar inte tänket att man ska dela exakt lika på allt. Eller att man måste betala en viss bit av varje sak.
    Gemensam ekonomi behöver inte betyda att man delar exakt lika på alla utgifter (eller procentuellt sett beroende på hur mycket man har i lön).

Om han betalar hyran så kanske hon betalar mer på något annat...
    Eller jag vet inte hur dom har delat upp det. Men jag reserverar mig för "ditt och mitt"-tänket.
    Här hemma har vi "vårat". Det spelar ingen roll vem som drar in pengarna, den som har pengar på kontot när räkningarna ska betalas eller när vi är och handlar - den betalar.
    Jag sparar mycket mer än maken, men jag har även betydligt lägre inkomst. Så han betalar det mesta löpande.
    Men så fort vi reser någonstans så är det ju det jag sparat till som går till resan. Det är ju därför jag sparar.
    Och jag ser inte det sparade som mina pengar. Det är våra för han har ju faktiskt betalat andra saker och därför gjort möjlighet för mig att spara. (om du förstår hur jag menar Glad )
  • Chicita
    jimmyojennifer skrev 2012-06-05 15:52:43 följande:

Jag är helt med på hur du menar Chicita, för vi lever så också. Vi är absolut inte ett hushåll där allt delas 50/50, utan pengarna läggs där det behövs och vills av den som har dom och om dom finns.

Som sagt jag vet inte hur dom har det uppdelat det var därför jag frågade =) jag reagerade just på "han betalar för att han står på kontraktet" och som sagt vad det gäller bostadsrätt är jag helt med eftersom det faktiskt är något man äger osv osv.

Men jag tolkade meningen att han betalar för att de är hans men sen framgick det ju inte om hon betalar mer någonannanstans eller så, som sagt därför jag frågade för att jag blev nyfiken. =)

Jag tjänar mest av oss, därför blir det att jag betalar mer också. Det är inget som stör mig, är jobbigt, obekvämt eller what ever det är så det är.
    Vill min kille ha en ny skjorta och vi anser att vi har råd, ja då flyttar jag över pengar i så fall om han inte skulle ha så mycket kvar.
    För oss är det bara viktigt att vi känner båda två att pengarna räcker till både det viktigaste, räkningar och mat, men även att pengarna räcker till frisör, resor, kläder, godmat och fika på stan. Ja men ni vet allt det där krimskramset runt i kring som är så mysigt =) sen vem som drar kortet är oväsentligt bara vi har pengar hela månaden och vi aldrig går minus.

Solig
  • Chicita
    filibustern skrev 2012-06-05 16:30:01 följande:
    vi har oxå så. jag är student och får inte så mycket i inkomst, gubben får desto mer, så han betalar i princip allt. men då sköter jag hushåller ensam istället (detta med för att karln är lat :P)  tyvärr har det fårr en bitter eftersmak: han anser att huset är HANS då han betalar allt.. inte mitt... "tack för den".... men då brukar jag säga: det är ditt hus, men vårt hem.. och det är mina blomrabatter men vår trädgård. :P 
    Mitt ex ansåg att lägenheten vi köpte gemensamt var hans för att han vägrade låta mig betala något på varken lån eller hyra.
    Men istället skulle jag betala motsvarande summa i andra räkningar.
    Vi betalade alltså exakt lika mycket varje månad (även fast han fick mer än 5000:- mer än mig varje månad.
    När jag lämnade honom så hade jag kunnat kräva halva lägenheten, men jag valde att inte göra det.
    Däremot går han runt och säger att jag är skyldig honom pengar för att han fick inte tillbaka sin förlovningsring (alltså den som jag hade använt).
    Att han hade tappat bort den han använt så jag inte fick den har ju inget med saken att göra.
    Jag sa helt enkelt till den som kom och berättade skvallret att han ju kan köpa ut mig från halva lägenheten och ge mig den ring som han använt...  kan han få den ringen som jag burit... {#emotions_dlg.djavulsk}
    Efter det så dog skitsnacket ner omedelbart
Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?