Inlägg från: filibustern |Visa alla inlägg
  • filibustern

Snål sambo...eller är det fel på mig?

Chicita skrev 2012-06-05 15:33:39 följande:
    Spelar det någon roll vem som betalar vad bara räkningarna blir betalda?
    Om man köper lägenheten när man är tillsammans så spelar det ingen roll vem som står på kontraktet eller vem som betalar vad när räkningarna kommer. Det är ändå bådas lägenhet.

Om han ägde lägenheten när dom flyttade ihop däremot så är den hans i alla fall tills dom gifter sig, om dom inte skriver äktenskapsförord där lägenheten specificeras som hans egendom.

Jag gillar inte tänket att man ska dela exakt lika på allt. Eller att man måste betala en viss bit av varje sak.
    Gemensam ekonomi behöver inte betyda att man delar exakt lika på alla utgifter (eller procentuellt sett beroende på hur mycket man har i lön).

Om han betalar hyran så kanske hon betalar mer på något annat...
    Eller jag vet inte hur dom har delat upp det. Men jag reserverar mig för "ditt och mitt"-tänket.
    Här hemma har vi "vårat". Det spelar ingen roll vem som drar in pengarna, den som har pengar på kontot när räkningarna ska betalas eller när vi är och handlar - den betalar.
    Jag sparar mycket mer än maken, men jag har även betydligt lägre inkomst. Så han betalar det mesta löpande.
    Men så fort vi reser någonstans så är det ju det jag sparat till som går till resan. Det är ju därför jag sparar.
    Och jag ser inte det sparade som mina pengar. Det är våra för han har ju faktiskt betalat andra saker och därför gjort möjlighet för mig att spara. (om du förstår hur jag menar Glad )
    vi har oxå så. jag är student och får inte så mycket i inkomst, gubben får desto mer, så han betalar i princip allt. men då sköter jag hushåller ensam istället (detta med för att karln är lat :P)  tyvärr har det fårr en bitter eftersmak: han anser att huset är HANS då han betalar allt.. inte mitt... "tack för den".... men då brukar jag säga: det är ditt hus, men vårt hem.. och det är mina blomrabatter men vår trädgård. :P 
  • filibustern
    Chicita skrev 2012-06-05 16:35:37 följande:
    Mitt ex ansåg att lägenheten vi köpte gemensamt var hans för att han vägrade låta mig betala något på varken lån eller hyra.
    Men istället skulle jag betala motsvarande summa i andra räkningar.
    Vi betalade alltså exakt lika mycket varje månad (även fast han fick mer än 5000:- mer än mig varje månad.
    När jag lämnade honom så hade jag kunnat kräva halva lägenheten, men jag valde att inte göra det.
    Däremot går han runt och säger att jag är skyldig honom pengar för att han fick inte tillbaka sin förlovningsring (alltså den som jag hade använt).
    Att han hade tappat bort den han använt så jag inte fick den har ju inget med saken att göra.
    Jag sa helt enkelt till den som kom och berättade skvallret att han ju kan köpa ut mig från halva lägenheten och ge mig den ring som han använt... då kan han få den ringen som jag burit... {#emotions_dlg.djavulsk}
    Efter det så dog skitsnacket ner omedelbart
    haha! känns lite skönt att ge dom fingret ibland.:P ne jag betalar väldigt lite, betalar mest mina räkningar, om jag har några.. men som sagt, då sköter jag hushållet istället. :)
Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?