Inlägg från: Anonym (Oboy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oboy)

Snål sambo...eller är det fel på mig?

I vårat förhållande är det min sambo som tjänar betydligt mer, men vi har bestämt att vi ska lägga hälften var till bröllopet. Däremot så har jag ganska nyligt köpt bil med banklån. Han är bara glad för att vi har en fräsch/nyare bil att köra med nu. Min sambo är den som står för hyran då det är hans lägenhet. jag lägger undan 2000 varje månad oavsett. Har sagt det att jag får snåla resten av månaden om det är så, men pengarna ska sparas till bröllopet. Det finns mindre viktiga saker man kan dra in på. Och sen så är det så att om jag skulle ha lite pengar någon månad så får jag utan tvekan pengar av honom. Man ska ändå kunna ge och ta i ett förhållande, men att att han ska måsta ta av öronmärkta pengar känns inte rätt. De är ju sparade av en anledning.

• Anonym (Oboy)
    jimmyojennifer skrev 2012-06-05 15:17:54 följande:
    Hej, det är absolut inget påhopp vill bara förtydliga det från start =) men jag har en fråga. Jag blev väldigt förbryllad över att du skriver " Han betalar hyran då det är hans lägenhet" de fick mig att både gapa stort och lyfta på ögonbrynen. Om man har flyttat ihop och har ett gemensamt boende så betalar man väl båda två på hyran oavsett vem som står på kontraktet? Är det en bostadsrätt förstår jag att han inte vill att du ska betala amortering, men däremot så ska man betala en viss procent amortering om man bor sambo i en persons bostadsrätt detta för att man bidrar till slitage på något den ena äger. Men sen hyran (avgiften) betalar man väl båda två?

Men jag tycker bara att det är jätte konstigt att ni ska gifta er men han betalar hyran? Så när ni är man och fru och bor kvar där ska du inte betala hyra alls fören den dagen ni flyttar och du också står på kontraktet?

Du får gärna förklara för mig (om du vill) för jag förstår inte det där.

Hoppas du inte tar illa upp, jag blev bara väldigt ställd.

Kram

Hej! Nej absolut inga problem, ja det är väl lite som chicita skriver, att även om han betalar hyran så lägger jag mer på annat, som tex matinköp och sådant. Köper även en del baskläder och sådant åt min sambo också. Det kanske lät fel som det var skrivet, men det har som bara automatiskt blivit så för oss, inte pga att det är hans lägenhet, men mycket för att jag tjänar mindre också då jag just nu går på lärlingslön. Behövs det pengar från något håll hos oss så löser vi alltid det. Jag lägger ut eller han lägger ut. Inget tjafs om det. Vi räknar inte pengarna helt enkelt. Sen kommer det nog att bli ett helt annat ljud i skällan om hyran när jag går upp i lön, jag vill ju faktiskt kunna bidra till den utan att bli helt utan pengar varje månad.

Sen så har ju inget med våran ekonomi i dagsläget något att göra med hur den blir sedan. Upplägget just nu kommer ju inte att påverkas bara för att vi gifter oss. Det kommer att ändras när jag som sagt går upp i lön. Jag har en väldigt sympatiskt, osjälvisk och snäll m2b. Vi har det så otroligt bra och harmoniskt mellan oss, och skulle förhållandet påverkas av att allt ska vara ditt och mitt och man ska måsta räkna på varenda krona, ja ett sådant förhållande vill jag inte ha. Det handlar ju ändå om att ge och ta!

Som tex så har han haft en sjukt tung jobbperiod och stressigt som tusan. Han har varit trött och totalt slut när han kommit hem. Jag har även haft mycket på jobbet och varit jättetrött efteråt. Och bara få höra att jag lyfter honom så himla mycket bara för att jag är glad och uppmuntrande fast jag själv knappt orkar hålla mig vaken. Det är sånt som verkligen räknas. Inte om jag har lagt 50 kr mindre till något!

Svar på tråden Snål sambo...eller är det fel på mig?