Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Vilken tid ska vi vigas, 14 eller 16?

Tar ni kl 16 så kommer era gäster antingen vara jättehungriga eller så har dom ätit nyss.
    Jag skulle välja kl 14 så dom har ätit lunch i normal tid och sen kan ta middagen runt 16-17 kanske.

Vigseln tar ca 30-45 minuter. (beroende på hur mycket solosång, psalmer mm ni har där) sen ska det grattas och fotas (beroende på antal gäster så kan det ta mellan 20 min och 40 min kanske. Sen ska ni kanske ha brudskål och lite mingel innan middagen. Så att förrätten är klar till ca16,30 tror jag är lagom.
    Låt middagen ta tid. Mellan rätterna (om ni har bordsservering) så kan ni ge tid och uppmuntra till bensträckare. Ni kan även skjuta mer på middagsstarten om ni vill och ge mer tid till mingel innan. Eller så förbereder ni en tipspromenad eller liknande som någon kan sätta upp lite snabbt om ni ser att ni kommer bli klara med maten långt innan det är dags för bandet att spela.

• Chicita

Dom som reser långt kanske ska checka in på hotell eller vandrarhem också?
    De flesta hotell har tidigaste incheckning 14 eller 15. Så det kan vara något att ta med i beräkningen...

Många brukar ju äta sin middag runt 17 i normala fall (kanske lite senare) och eftersom man sällan äter flera rätter hemma så brukar en förrätt vid den tiden vara rätt ok...
    Tänk på att det sällan är bara mat, utan både en hel del småprat vid bordet samt tal och annat som gör att det drar ut på tiden.

Men jag känner att det verkar som att du hellre vill ha den senare tiden. Så då ska du ta den Glad

Våra gäster började bli hungriga redan vid 16-tiden kan jag ju peta in som information, eftersom dom visste att dom skulle äta en stor middag så ville dom inte äta så stor lunch Flört

• Chicita
    Solrosen03 skrev 2012-02-24 21:22:17 följande:

Nej jag vet inte vilken tid jag vill ha, 15 hade varit lagom

Just det, bra tanke om boendet, boendet får de tillgång till kl. 14.... då är ju tiden rätt given....

haha.. ja man vill alltid ha det som inte går Flört

Då är det ju spikat då... 16:00 är det som passar för era gäster om inte dom ska behöva tjata på att få checka in tidigare och kanske byta om i någon bastu eller personalrum eller liknande som jag vet att vi har fått lov att erbjuda våra gäster ibland pga att rummen inte hunnit bli klara i tid (för att dom som bott tidigare inte checkat ut tidigt)
Svar på tråden Vilken tid ska vi vigas, 14 eller 16?