Rätt tårtställing?
Är detta rätt ställning om tårtan ska se ut ungefär då här:
Alltså inge mellan rum mellan tårtorna..
Är detta rätt ställning om tårtan ska se ut ungefär då här:
Alltså inge mellan rum mellan tårtorna..
Åh, jag är väldigt nyfiken på var du har hittat ställningen?
Men ja, det borde väl funka?
Jag använder ingen ställning alls när jag gör såna tårtor.
Istället använder jag plaströr (dowelrods) som är avsedda för användning i matprodukter. Som jag kapar till rätt höjd och trycker ner i våningen, och varje våning står sen på en tårtplatta (typ kartong, men med ytbehandling så inte tårtan blöter upp kartongen).
Om man använder en ställning så är man beroende av att varje våning blir exakt i höjd, om den råkar bli bara lite högre eller lägre så ser det inte bra ut. Inte heller om den inte är exakt rak...
Men tårtställningen såg spännande ut och jag undrar också vart du köpt den
nä tänkte köpa den eftersom bageriet där jag ska köpa bröllopstårta inte har denna typ, utan bara sådan som har mellanrum. Så tänkte köpa denna så fixar de tårtan. Hittade den på ebay, finns jättemånga, sök på cake stand
Jag gjorde det och då står det att den ställning du hittat är ett "cupcake stand" vilket jag nästan misstänkte.
Det är som sagt väldigt svårt att få till på millimetern rätt höjd och att tårtan inte lutar någon procent av en grad åt något håll.
Därför ställer man varje våning på ett eget "fat" och sen anpassar med pinnar emellan.
Blompinnar funkar också om man inte har tillgång till dowelrods.
Säg det till ditt bageri
"tricket" är att all fyllning i en sån här "stacked cake" måste vara skärfast. Annars funkar det inte...
Sugrör funkar med alldeles utmärkt.
Men Chicita, du verkar kunna mycket. Vet du var man kan hitta fyrkantiga tårtbrickor som inte är sådär tjocka? Alla jag hittar verkar vara ca 15 mm tjocka?
puffar