• Chicita

Barn och Långväga gäster

Vi tar en sak i taget då...
    Boende:
    Om man har budget för det så är det ju jättetrevligt om man kan bekosta boende för gästerna. Men det är väldigt ovanligt.
    Det vanligaste är att man kontaktar ett par hotell och vandrarhem i närheten och försöker få till bra priser och sen förmedlar vilket hotell och vandrarhem man rekommenderar och vilka priser som dom kan få där. Samt vilken bokningskod man ska använda för att få rabatten.

Barn:
    Antingen låter man alla ta med barnen rakt av.
    Om man gör det så är det trevligt om man kan ordna något vägg i vägg med festlokalen för enbart barnen. Man tar in en eller flera "barnflickor" som håller koll och aktiverar barnen. Kanske dom kan äta egen mat där. Mat som är barnanpassad och dom får alltså en egen fest/ kalas.

Eller så säger man att festen är barnfri och accepterar att många inte kommer pga det.

Sen finns ett mellanting...
    Man talar om att man gärna vill att dom lämnar barnen hemma men man lämnar det öppet att de kan ta med sig barnen om det krisar. Det gäller att formulera det här på ett bra sätt så att det inte är"för enkelt" att ta med barnen för då anstränger sig ingen för att skaffa barnvakt.

Jag rekommenderar att låta barnen följa med om det är det som krävs. Och att då ordna något speciellt för barnen. Men tänk också på att det kostar för dom att ta med sig barnen. Både i resekostnad och logi. Så vissa kan välja att lämna barnen hemma enbart pga kostnaden, så det kan vara eran "lösning på problemet" så att säga Flört

• Chicita
    Pyttsan skrev 2012-02-25 23:00:14 följande:
    Jag håller med ovanstående, förutom i det att folk inte skulle anstränga sig för att hitta barnvakt. Jag tror verkligen att de flesta föredrar att gå på bröllop och lämna barnen om de bara kan hitta en bra lösning! 
    Våra gäster fick ta med barnen, dom var inbjudna. Men de flesta valde ändå att lämna barnen hemma Glad

Men som vi sett här på BT så tänker ju inte alla som mina / våra gäster, utan många föräldrar verkar ha svårt att lämna sina barn oavsett om det är för en hel helg eller bara över natten. Oavsett ålder och avstånd till festen.
    Vissa ringer ju till och med och kräver att få ta med barnen trots att det står barnfritt. Även fast dom har mor/farföräldrar eller andra som barnen känner väl i närheten av där dom bor.
    Därför tycker jag att det är värt att lägga ner lite tid på formuleringen så att man visar att det kanske inte är så väldigt välkommet att ta med barnen egentligen Flört
  • Chicita
    Nimrin skrev 2012-02-25 23:45:30 följande:
    Åh vad glad jag blir! Ni har, pretty much, satt ord på det vi änkt men haft svårt att komma fram till. Då är det bara att klura på formuleringar :P
    Lycka till Flört
Svar på tråden Barn och Långväga gäster