• Melas

Fotografens kläder?

Jag behöver lite hjälp. Ska fota ett bröllop i sommar troligen, men har aldrig gjort de innan så blir osäker på vad som är en passande klädsel för ja vill ju inte överglänsa någon. 

Vad är den bästa outfiten för en fotograf tycker du/ni?
    Tacksam för svar! :)  

• Svar på tråden Fotografens kläder?
  • kickanw

Är det någon klädkod på bröllopet så tycker jag att du ska följa den! Kjol/klänning kan ju vara lite jobbigt om man behöver huka sig mycket och sådär, men då kan man ju ha tights under om man vill. Annars fungerar kanske linnebyxor och en fin tunika eller liknande? "Praktiskt men ändå uppklätt" tycker jag att man ska tänka!
    Som fotograf ska man ju helst inte synas så mycket, så väldigt färgglatt eller på annat sätt utstickande kläder är heller kanske inte att rekommendera! :)

• Melas

Ja, de är självklart man ska följa den men har inte hört något om de skulle vara de ännu eller inte så blir lite fundersam :) Min mamma sa kavaj och någon fin tunkika och leggings samt matchande ballerinas. Helst svart och vitt, typ "personal klätt" syfta hon på så man inte sticker ut för mycket. Men känner jag skulle nog vilja ha lite färg men är ljusa pastell färger för mycket eller ska man köra på svart vitt som mamma sa? ;o

• SkövdeSophie

Fråga brudparet om de vill att du skall se ut som en av gästerna eller om de vill att du skall vara mer klädd som "personal".

• Cicci90
    Melas skrev 2012-02-26 00:28:10 följande:
    Ja, de är självklart man ska följa den men har inte hört något om de skulle vara de ännu eller inte så blir lite fundersam :) Min mamma sa kavaj och någon fin tunkika och leggings samt matchande ballerinas. Helst svart och vitt, typ "personal klätt" syfta hon på så man inte sticker ut för mycket. Men känner jag skulle nog vilja ha lite färg men är ljusa pastell färger för mycket eller ska man köra på svart vitt som mamma sa? ;o
    Ljusa pastellfärger skulle jag inte ha något emot att min fotograf skulle ha.
    Så länge du inte kommer i en glittrig balklänning så tror jag inte att det är något problem. Men som sagt, fråga brudparet om du känner dig lite osäker :)
  • FelizLane

Ska du vara med hela dagen? Då tycker jag det kan vara ide att ha någon fin sommarklänning eller så.

Ska du fota någon timme, ja då får du ju ha vad du vill tycker jag. Skulle inte ha något emot att min fotograf kom i jeans och t-shirt. 

• Juni 2012

OffTopic, men ja...

Var bjuden på ett bröllop för rätt många år sen och brudparet hade hyrt en tjusig bil som de skulle åka i mellan kyrkan och festplatsen.
    Och ja, bilen var riktigt snygg! Men chauffören... ja, hade han duschat samma vecka? Inte hade han rakat eller klippt sig iallafall. En t-shirt med något hårdrocks-tryck och avklippta jeans. Dessutom hade han sin dotter med sig, hon var kanske 5 år och tyckte ju att bröllop var så spännande!

Så alla dina förslag låter bra. Solig

• Melas
    FelizLane skrev 2012-02-26 10:24:07 följande:
    Ska du vara med hela dagen? Då tycker jag det kan vara ide att ha någon fin sommarklänning eller så.

Ska du fota någon timme, ja då får du ju ha vad du vill tycker jag. Skulle inte ha något emot att min fotograf kom i jeans och t-shirt. 
    Jo jag lär nog vara med hela dagen så som de låter på tjejen jag mailar med just nu :) Jo det är ju ett förslag! :) Har ju en jätte fin rosa/vit blommig sommarklänning som jag gillar jätte mycket! :) 
    Jeans och t-shirt skulle jag nog inte ta på mig eftersom de känns så vardagligt och bröllop är ju en högtid typ. Svårt de här med kläder ;o 

• Melas
    Juni 2012 skrev 2012-02-26 10:37:26 följande:
    OffTopic, men ja...

Var bjuden på ett bröllop för rätt många år sen och brudparet hade hyrt en tjusig bil som de skulle åka i mellan kyrkan och festplatsen.
    Och ja, bilen var riktigt snygg! Men chauffören... ja, hade han duschat samma vecka? Inte hade han rakat eller klippt sig iallafall. En t-shirt med något hårdrocks-tryck och avklippta jeans. Dessutom hade han sin dotter med sig, hon var kanske 5 år och tyckte ju att bröllop var så spännande!

Så alla dina förslag låter bra. Solig
    Men uuuh fyyyy! De låter inte alls fräscht! Ungefär som busschaffisen som körde stadsbussen jag åkte med igår, hua de luktade inte gott om den killen/gubben! hehe! 

De blir nog pastell fäger. Fick en kavaj av mamma idag som hon köpte men inte har använt pga viktnedgång och den är förstor för mig med nu som håller på med en viktresa så de blir nog några fina leggings, ballerinas och en fin tunika med tre kvarts arm eller nått :)  
  • chrpe

Tänk på att ha praktiska kläder. Om du fotar tex innan så kanske du måste ligga i gräset, klättra på träd etc. Sen kan du ha ett extra byte till kyrkan.

• Melas
    chrpe skrev 2012-02-26 22:30:06 följande:
    Tänk på att ha praktiska kläder. Om du fotar tex innan så kanske du måste ligga i gräset, klättra på träd etc. Sen kan du ha ett extra byte till kyrkan.
    Smart tänkt där måste jag säga! :) 
    Man kanske kan ha lite vardagliga under själva porträttfotograferingen eftersom där lär man säkert ligga, klättra och så och ha lite finare i kyrkan och på middagen med mera :)  
Svar på tråden Fotografens kläder?