• Melas

Fotografens kläder?

Jag behöver lite hjälp. Ska fota ett bröllop i sommar troligen, men har aldrig gjort de innan så blir osäker på vad som är en passande klädsel för ja vill ju inte överglänsa någon. 

Vad är den bästa outfiten för en fotograf tycker du/ni?
    Tacksam för svar! :)  

• Svar på tråden Fotografens kläder?
  • Melas

Ja, de är självklart man ska följa den men har inte hört något om de skulle vara de ännu eller inte så blir lite fundersam :) Min mamma sa kavaj och någon fin tunkika och leggings samt matchande ballerinas. Helst svart och vitt, typ "personal klätt" syfta hon på så man inte sticker ut för mycket. Men känner jag skulle nog vilja ha lite färg men är ljusa pastell färger för mycket eller ska man köra på svart vitt som mamma sa? ;o

• Melas
    FelizLane skrev 2012-02-26 10:24:07 följande:
    Ska du vara med hela dagen? Då tycker jag det kan vara ide att ha någon fin sommarklänning eller så.

Ska du fota någon timme, ja då får du ju ha vad du vill tycker jag. Skulle inte ha något emot att min fotograf kom i jeans och t-shirt. 
    Jo jag lär nog vara med hela dagen så som de låter på tjejen jag mailar med just nu :) Jo det är ju ett förslag! :) Har ju en jätte fin rosa/vit blommig sommarklänning som jag gillar jätte mycket! :) 
    Jeans och t-shirt skulle jag nog inte ta på mig eftersom de känns så vardagligt och bröllop är ju en högtid typ. Svårt de här med kläder ;o 

• Melas
    Juni 2012 skrev 2012-02-26 10:37:26 följande:
    OffTopic, men ja...

Var bjuden på ett bröllop för rätt många år sen och brudparet hade hyrt en tjusig bil som de skulle åka i mellan kyrkan och festplatsen.
    Och ja, bilen var riktigt snygg! Men chauffören... ja, hade han duschat samma vecka? Inte hade han rakat eller klippt sig iallafall. En t-shirt med något hårdrocks-tryck och avklippta jeans. Dessutom hade han sin dotter med sig, hon var kanske 5 år och tyckte ju att bröllop var så spännande!

Så alla dina förslag låter bra. Solig
    Men uuuh fyyyy! De låter inte alls fräscht! Ungefär som busschaffisen som körde stadsbussen jag åkte med igår, hua de luktade inte gott om den killen/gubben! hehe! 

De blir nog pastell fäger. Fick en kavaj av mamma idag som hon köpte men inte har använt pga viktnedgång och den är förstor för mig med nu som håller på med en viktresa så de blir nog några fina leggings, ballerinas och en fin tunika med tre kvarts arm eller nått :)  
  • Melas
    chrpe skrev 2012-02-26 22:30:06 följande:
    Tänk på att ha praktiska kläder. Om du fotar tex innan så kanske du måste ligga i gräset, klättra på träd etc. Sen kan du ha ett extra byte till kyrkan.
    Smart tänkt där måste jag säga! :) 
    Man kanske kan ha lite vardagliga under själva porträttfotograferingen eftersom där lär man säkert ligga, klättra och så och ha lite finare i kyrkan och på middagen med mera :)  
  • Melas
    Syrinx skrev 2012-02-26 22:37:29 följande:
    Som musiker brukar jag se till att 1) kolla upp klädkoden och 2) utgå från den och klä mig diskret, alltså inga starka färger, inga djupa urringningar, absolut kofta om jag spelar i kyrkan, inga kjollängder ovanför knäet, osv. Det är alltid bäst att vara på den säkra sidan - man vet aldrig om det finns några überkonservativa gamla släktingar i sällskapet.  

Jag antar att det är samma sak för dig som fotograf. 
    Hehe, sant det där :) 
    Jag måste höra med dem om de har tänkt att man ska ha något speciellt på sig :) Annars är de ju bra att vara lite förberedd såhär :) hihi!
    Ne, jag tycker man ska ha knälång kjol på bröllop för de finns ju dem som kan ta illa upp och tycka de kan se opassande ut faktiskt :) Såg en väldigt kort klänning idag på bröllopsmässan jag såg, den sluta strax under stjärten, vilket gjorde att jag höjde på ögonbrynet och tänkte "va fasiken?" och vill ju inte att gästerna eller brudparet ska tänka samma sak om min klädsel ;p haha!  
  • Melas
    malin martin skrev 2012-02-26 22:39:14 följande:
    Våran fotograf hade sina privata kläder på sig i början när porträtt korten togs sen lagom till kyrkan bytte han om till folkdräkt vilket va väldigt roligt =)
    Okej, då kanske de inte är så ovanligt med ombyte då :) Kanske nått att tänka på faktiskt :)  
    Haha, men jag kan tycka att folkdräkt är jätte fint! :) Gammeldags och stiligt! :)  
  • Melas
    timide skrev 2012-03-03 22:58:32 följande:

Framförallt ska du välja kläder som passar in i klädkoden men som är diskreta. Inga starka färger, inga djupa urringningar, något över axlarna, inget jättestarkt smink, inte mycket smycken.

Men framförallt så är din uppgift att ta fina bilder men att inte synas. SÅ mit största tips till dig, kollega till kollega, är att ha kläder som du kan röra dig i, ingen tajt kavaj eller snäv kjol. Pröva hemma om du kan sträcka armarna och sätta dig på huk och alla konstiga poser man kan tänka sig att behöva göra. Sen det största tipset, välj bekväma skor som INTE låter när man går!!! Pinsamt om det klapprar mitt under vigselakten för att du måste flytta dig i kyrkan! ;) hehe

Tack så jätte mycket! Jag uppskattar verkligen dina tips och att du delar med dig :) 
    Lite tur att jag inte använder smycken eller speciellt mycket smink. Men tror du om en blommig sommarklänning då? Eller blir de för mycket tro ;o svårt de här med att veta allt i böjan! 

Haha, de är något jag ska göra hemma och planera, för hur skulle de se ut om jag visa stjärten eller klykan inför släkten?! Haha, de lär ju smälla av!  
  • Melas
    Melas skrev 2012-03-06 10:01:39 följande:
    Tack så jätte mycket! Jag uppskattar verkligen dina tips och att du delar med dig :) 
    Lite tur att jag inte använder smycken eller speciellt mycket smink. Men tror du om en blommig sommarklänning då? Eller blir de för mycket tro ;o svårt de här med att veta allt i böjan! 

Haha, de är något jag ska göra hemma och planera, för hur skulle de se ut om jag visa stjärten eller klykan inför släkten?! Haha, de lär ju smälla av!  
    Blev lite fel här, haha läste på två inlägg samtidigt! :) 
    Ne jag har bara ballerinas som jag funderar på att ha men de klackar väl inte så mycket? Får åka till krykan och prova om de nu väljer mig osm fotograf :)  
  • Melas
    Åttiosexa skrev 2012-03-04 16:38:11 följande:
    Och tillägg till att prova att sätta dig på huk osv... Tänk då även på att det inte ska kännas som att byxor/kjol är för små och åker ner/upp, så du måste dra i dem hela tiden. Haha. Det blir jobbigt när du hukar dig längst fram i kyrkan och måste tänka på att inte visa baken för släkten ;)

Men i övrigt håller jag med allt ovanstående: Ha slitstarka kläder vid porträtten så du kan kravla runt och skita ner dig om det behövs, och sen byt om till vigseln. Det brukar jag också göra, och om man bara påpekar det för brudparet (att man har ombyte med sig) så utstrålar det snarare planering än dåligt klädval till porträtten. (ok, du kanske inte ska komma i målaroverallen... men du fattar...).
    Jo de har jag också tänkt på, inte vill man gå och oroa sig för att dra ner kjolen hela tiden. Men funderar på en sommarklänning som självklart går en bra bit under stjärten och leggings som inte är genomskinliga. Eller om man har strumpbyxor, snygga sommar shorts och någon fin tunika som inte visar för mycket och täcker lite på armarna med mera.

Här skulle den här meningen vara; Haha, de är något jag ska göra hemma och planera, för hur skulle de se ut om jag visa stjärten eller klykan inför släkten?! Haha, de lär ju smälla av!  

Haha, ne de är klart! Bra att ni har koll så ni kan lära mig! Hade helt ärligt inte kommit såhär långt i mitt tänkade om kläder med mera. Men u ska jag ta med de här i min planering ! Tack ska ni ha! :D 
Svar på tråden Fotografens kläder?