• hjgs

Vickning eller ej?

vi sitter här hemma och funderar ska vi ha vickning eller ej. Vi hade tänkt servera korv fra¨måt småtimmarna men vi börar tveka kommer någon vilja äta igen. Det blir tårta, förrätt, buffé och efterrätt. Sen kommer vi ha godis och snacksbord men även lite ost, frukt och korvar räcker inte det? Vad tror ni? Tänker ju att man ska göra annat än att äta också

Hur tänker ni göra/ hur gjorde ni?

• Svar på tråden Vickning eller ej?
  • 1700tal

Vi kör på korv med bröd. Tycker också det låter som man bara inte KAN va hungrig efter all mat men efter många år på BT och efter att ha läst många trådar om ämnet verkar det som de flesta som haft vickning, då har gästerna mumsat på med god aptit. Särskilt om man har en del alkohol, då kan det nog va gott att få nåt i maten framåt småtimmarna.

• Chicita

Vi trodde att folk skulle vara småsugna och vilja ha något. Men vi valde fika med bullar, 5 sorters kakor och resterna av tårtan.
    Typ ingen åt...
    Det gick kanske åt 10 bullar och några kakor och någon enstaka bit med tårta Flört

Men jag rekommenderar helt klart att ha något ifall någon skulle bli hungrig eller sugen.
    Om det inte är något man måste ställa sig och laga/ värma/ fixa utan det i princip bara är att rulla fram en vagn eller bära ut en bricka som var färdig så gör det ju inget om ingen äter. Då är det bara att ta hem det...
    Snittar kan vara ett bra exempel
    Eller en smörgåsbuffé där det finns lite olika bröd och olika pålägg att välja bland men man får bre sin egen smörgås...

• brud 201208

Har ni tänkt att hålla på långt in på natten, hade jag haft korv med bröd.
    Lite alkohol i kroppen så är det bra och gott med lite mat framåt småtimmarna:))

• parisinthespring

Jag tror det beror mycket vilken typ av bröllopsfest det är, har ni mestadels släkt då är det sannoligt att festen tar slut rätt tidigt, kanske vid 00-01, då behövs ingenting, men har ni många kompisar så det blir lite mer "fest" med massa dans som slutar på småtimmarna kan det vara smart med lite mat, speciellt om ni bjuder på alkohol efter middagen :)

• 1700tal

Nä, söta tilltugg är kanske ingen hit på natten, särskilt efter alkohol. Hellre nåt salt, många vill nog ha lite "fet" mat. Janssons verkar va klassiskt, salt, fett och gott. Om man har möjlighet att värma, det har inte vi så det blir grillen.

• brud 201208

Vi va på bröllop och dem hade haft med sig en kokplatta,helt perfekt kokt korv med bröd.

• sofiasmamma

Vi hade tänkt ha Janssons el. korv med bröd, men det var när vi tänkte hålla på till 02.00.

Nu har vi bestämt oss för att det räcker att hålla på till 01.00 eftersom vigseln är redan kl. 14.00.

• Chicita
    1700tal skrev 2012-02-26 21:45:00 följande:

Nä, söta tilltugg är kanske ingen hit på natten, särskilt efter alkohol. Hellre nåt salt, många vill nog ha lite "fet" mat. Janssons verkar va klassiskt, salt, fett och gott. Om man har möjlighet att värma, det har inte vi så det blir grillen.

Vi har många "fikare" i släkten och bekantskapskretsen... Såna som gärna äter kakor vilken tid på dygnet som helst. Så det var ett bättre alternativ för oss Flört
    Däremot har vi inte så många som festar loss.... Och vår middag tog väldigt många timmar, 4 serveringar med mat - 16 rätter + tårta.
    Så vi hann knappt äta klart och ta tårta innan vi ställde ut fikabuffén igen. Så det var inte så konstigt att ingen var hungrig då *hihi*
  • sofi 88

Vi kommer först köra trerätters å sen tårta å efter det snacks, å så framåt natten så blir det pizzabullar (älskar pizzabullar, det perfekta mellanmålet för övrigt!) å korv i bröd för de som vill ha det. Tror det kommer gå åt faktiskt.

• 1700tal
    Chicita skrev 2012-02-26 22:02:19 följande:
    Och vår middag tog väldigt många timmar, 4 serveringar med mat - 16 rätter + tårta.
    Så vi hann knappt äta klart och ta tårta innan vi ställde ut fikabuffén igen. Så det var inte så konstigt att ingen var hungrig då *hihi*
    Haha, nej det förstår jag! Det var skickligt att ens komma från till tårtan! Men medeltidsmat ääär ju så mkt godare än den mesta annan mat...
  • Chicita
    1700tal skrev 2012-02-26 22:20:23 följande:
    Haha, nej det förstår jag! Det var skickligt att ens komma från till tårtan! Men medeltidsmat ääär ju så mkt godare än den mesta annan mat...
    Jaa... oj vad folk blev skraja när första rätten presenterades (eller tja redan när dom öppnade menyn).
    Kocken berättade om brödet som fanns till och istret som skulle bres på det.
    Alla (även jag) tänkte "ister - urk" men jag höll god min och tog för mig, annars skulle ju ingen annan heller våga testa Flört
    Och jisses vad gott det var. Folk pratar om det än i dag. Det var kryddat på något sätt och tillsammans med det grova surdegsbrödet så var det otroligt delikat Skrattande
Svar på tråden Vickning eller ej?