• Willage

Problem med acne/stora porer/dålig hy innan bröllopet?

Jag undrar om det är några som har problem med acne, stora porer, fet och glansig hy, gamla ärr osv? Det skapar ju lite ångest inför den stora dagen, man vill ju känna sig fin och fräsch.
    Någon som känner igen sig?
    Nån som har tips på kurer, produkter osv?

• Svar på tråden Problem med acne/stora porer/dålig hy innan bröllopet?
  • 1700tal

Vill gärna dela med mig av min största orsak till acne. Ganska vanligt men ändå verkar få känna till det, nämligen ansiktskontakt med pälsdjur. Jag är inte det minsta allergisk eller känner av det i övrigt och det tog mig många många år innan jag kom på detta. Det räcker med att min katt "buffar" sitt huvud mot min haka så har jag en drös finnar och infekterade pormaskar där inom några dagar. Samma med hunden. Det behövs inte saliv (vilket visserligen blir ännu värre) utan det är väl sporerna antar jag.

Bodde utomlands några år utan husdjuren och vips försvann all acne, jag fattade ingenting. När jag flyttade hem kom det tillbaka, fattade ännu mindre. Men så började jag mistänkta det här när jag "styrde undan" kattens buffar mot halsen, då fick jag acne där istället.

Sen polletten trillade ner helt har jag slutat helt med ansiktskontakt med husdjuren och acnen är HELT borta. Ville bara uppmärksamma detta då det säkert finns fler som reagerar på samma sätt men utan att veta om det själva.

• Styrka
    1700tal skrev 2012-03-22 06:53:19 följande:

Vill gärna dela med mig av min största orsak till acne. Ganska vanligt men ändå verkar få känna till det, nämligen ansiktskontakt med pälsdjur. Jag är inte det minsta allergisk eller känner av det i övrigt och det tog mig många många år innan jag kom på detta. Det räcker med att min katt "buffar" sitt huvud mot min haka så har jag en drös finnar och infekterade pormaskar där inom några dagar. Samma med hunden. Det behövs inte saliv (vilket visserligen blir ännu värre) utan det är väl sporerna antar jag.

Bodde utomlands några år utan husdjuren och vips försvann all acne, jag fattade ingenting. När jag flyttade hem kom det tillbaka, fattade ännu mindre. Men så började jag mistänkta det här när jag "styrde undan" kattens buffar mot halsen, då fick jag acne där istället.

Sen polletten trillade ner helt har jag slutat helt med ansiktskontakt med husdjuren och acnen är HELT borta. Ville bara uppmärksamma detta då det säkert finns fler som reagerar på samma sätt men utan att veta om det själva.

Det var som fan.... *gapar*
    Den tanken hade ALDRIG föresvävat mig!
    Inte för att jag för något i världen hade kunnat avstå från katternas buffar, men det skulle kunna förklara en hel del faktiskt...
  • Linsan

Tack för tipset om Magnecylen, det ska testas Glad

• Styrka

My pleasure! Berätta gärna om det funkar för dig med!

• Dannedo

Jag har fått lära mig att peelingkräm med "korn" inte är så bra för huden i ansiktet, att det blir för "hårdhänt". Det jag använder istället nuförtiden är faktiskt citronsaft. Kan tänka mig att det är lite samma idé som med magnecylen (måste jag testa förresten...). Jag tar iaf en klyfta citron, klämmer ut saften och smetar in i ansiktet. Det svider som tusan, men efter någon minut så är det bara att skölja bort med vatten samtidigt som man gnuggar med fingertopparna och så smörja in sig riktigt ordentligt efteråt. Ofta lägger jag en ansiktsmask av bara honung en stund också. Citronen och honungen drar ihop porerna och man blir superslät och fin efteråt.

Många har rekommenderat MD formulations. Som vanligt är det olika för alla, och deras produkter passade mig inte alls. Jag använder istället Exuviance, som "uppfann" det här med aha-syrorna, (alltså samma som MD f. använder) och av någon anledning är deras grejer helt perfekta för min hy. 

• knyttan

Jag har också haft problem med hyn i massvis med år men sedan så tipsade en kompis om Nuxe och det har verkligen funkat som en mirakelkur för mig. Tidigare så hade jag jämt problem med stora porer, finnar och elände... men sedan jag började använda nuxe så har det blivit mkt bättre, kanske någongång i månaden numer så får jag en plita, som mest. Det bästa är att de produkterna bara innehålle rnaturliga ingredienser och inte tilsätter parabener mm.

• annelie1981
    knyttan skrev 2012-03-23 23:31:44 följande:
    Jag har också haft problem med hyn i massvis med år men sedan så tipsade en kompis om Nuxe och det har verkligen funkat som en mirakelkur för mig. Tidigare så hade jag jämt problem med stora porer, finnar och elände... men sedan jag började använda nuxe så har det blivit mkt bättre, kanske någongång i månaden numer så får jag en plita, som mest. Det bästa är att de produkterna bara innehålle rnaturliga ingredienser och inte tilsätter parabener mm.
    Kan ju vara värt att prova, vart köper man Nuxe?
  • Tveket

Nån som har några tips för röd och irriterad hud? Jag har blivit rejält röd i ansiktet de senast åren. Riktigt irriterande och känner att det bara blivit värre och värre med tiden. =(

• knyttan
    annelie1981 skrev 2012-03-24 08:09:13 följande:
    Kan ju vara värt att prova, vart köper man Nuxe?
    Jag köper på Åhlens. Tror det finns på Kicks också o på vissa hälsokostaffärer.
  • milla1

Jag fick också mirakelhjälp med nuxe!!

• annelie1981
    knyttan skrev 2012-03-24 11:15:20 följande:
    Jag köper på Åhlens. Tror det finns på Kicks också o på vissa hälsokostaffärer.
    Vilka produkter köper du, eller kör du Nuxe rakt av, rengöring,smink etc?
  • milla1

Nuxe finns nu också på några apotek, bl.a i Globen Shopping. Jag frågade en hudterapeut på Nuxe (Åhléns city) om råd och hon var superduktig. Kommer ej ihåg vad de hette men något med light....Tyckte det var dyrt med kräm och ansiktsvattnet men det var det värt! Ansiktsvattnet skulle man ha istället för/efter kranvattnet!!Jag har gjort denna "kur" vid ett par tillfällen och det har funkat jättebra. Nu var det tack och lov länge sedan..Men jag har funderat på att hitta dessa produkter igen nu innan bröllopet faktiskt...Man vet ju aldrig om man får en nervös stress finnreaktion;)

• knyttan
    annelie1981 skrev 2012-03-24 18:51:02 följande:
    Vilka produkter köper du, eller kör du Nuxe rakt av, rengöring,smink etc?
    Jag använder rengöringsgel och ansiktvatten av den linjen som heter Aroma Perfection. Jag tycker det är det bästa jag någonsin har använt, men märker på direkten om jag slarvar några dagar med rengöringen Tungan ute Inte så farligt dyrt heller, tror det kostar 170-200 kr om jag inte minns fel.
    Som ansiktscreme använder jag Creme nirvanesque, den är lite dyrare eftersom det är en antiage-creme, men tänkte jag ska prova deras vanliga fuktcreme istället.
    Eftersom jag är så himla nöjd så kommer jag nog köpa på mig lite fler grejer som ansiktsmask mm. Kan återkomma då med mer recensioner Skrattande
  • annelie1981
    knyttan skrev 2012-03-24 19:08:30 följande:
    Jag använder rengöringsgel och ansiktvatten av den linjen som heter Aroma Perfection. Jag tycker det är det bästa jag någonsin har använt, men märker på direkten om jag slarvar några dagar med rengöringen Tungan ute Inte så farligt dyrt heller, tror det kostar 170-200 kr om jag inte minns fel.
    Som ansiktscreme använder jag Creme nirvanesque, den är lite dyrare eftersom det är en antiage-creme, men tänkte jag ska prova deras vanliga fuktcreme istället.
    Eftersom jag är så himla nöjd så kommer jag nog köpa på mig lite fler grejer som ansiktsmask mm. Kan återkomma då med mer recensioner Skrattande
    Tackar blir till att shoppa loss i morgon =)
Svar på tråden Problem med acne/stora porer/dålig hy innan bröllopet?