• filibustern

Överraskning!

jag har funderat lite om man skulle kunna bjuda in familj och så till en "fika", sen gifta sig i hemlighet strax innan "fikat", och sen komma dit och SUPRISE!  någon som gjort det? 

• Svar på tråden Överraskning!
  • Estelle

Tveksamt, tror inte det är så många...

Men lycka till!

• Sessan67

Självklart kan ni göra så Solig

Vi går lite medelvägen, men en enkel borgerlig vigsel och fika efteråt. Vi kommer däremot att låta våra närmaste vara med även på vigseln, fast ingen vet om att vi ska gifta oss än. Planerar att tala om det ett par veckor innan det är dags, om mindre än 3 månader nu Hjärta

• teddy82

För några år sedan gick en av mina kusiner på barndop. En vän till honom med tillhörande sambo skulle döpa sin lilla dotter. Det var föräldrarnas (parets) familj, släkt och vänner som hade samlats för en lugn eftermiddag...och helt plötsligt när alla sitter bänkade kör de igång ett bröllop innan själva dopet. Alla blev helt paffa. Inte en själ utöver brudparet visste om överraskningen :)

Så visst går det att överraska gäster som tror att de är inbjudna till något helt annat!

• lyckliga jag

Jag har varit med om ett par som bjöd in alla till en middag och som inte sa något alls, utan till kaffet efter middagen så tas bröllopstårtan fram och då bröt h''''''t lös.
    Ingen hade trott det om det paret för dom var i sk mogen ålder.
    Men en del hade undrat varför brudgummen var så uppkläd, han hatar kostym, men förstod nu varför.

Så det är bara att köra på det om man känner att det passar en bäst.Tungan ute

• annapanna88

Om ni vill göra så, så vaför inte? Tycker det låter som en mysig idé om man inte vill ha det traditionella :)

• Chicita

Som allt när det gäller bröllop så är det ju bara två saker som behövs när ni är överens om att gifta er...
    Godkänd hindersprövning och någon som viger er Flört

Men det finns en risk att vissa blir besvikna och känner sig "lurade". Och det kan hänga med i lång tid efteråt.
    Så ta med det i övervägandet.
    Oavsett hur man gör så finns det alltid någon som tycker att man skulle ha gjort annorlunda.

• filibustern
    lyckliga jag skrev 2012-02-29 16:03:10 följande:
    Jag har varit med om ett par som bjöd in alla till en middag och som inte sa något alls, utan till kaffet efter middagen så tas bröllopstårtan fram och då bröt h''''''t lös.
    Ingen hade trott det om det paret för dom var i sk mogen ålder.
    Men en del hade undrat varför brudgummen var så uppkläd, han hatar kostym, men förstod nu varför.

Så det är bara att köra på det om man känner att det passar en bäst.Tungan ute
    PRECIS så tänkte jag!! man bjuder till en familjemiddag "bara för att" och så kommer jag och min nyblivna man in med brudklänning och kostym på!:P
  • Soldemor

Jag har haft några sådana, eller likartade vigslar. Men som Chicita säger, vissa kan bli ganska arga...
    en vigsel av den här sorten som jag hade, där var gästerna bjudna till 40-årsfest, och när de kom hem til paret, stod det en lapp på dörren att de skulle till xxxkyrkan. Tiden för festen var kl 16 och vigseln började 16.30 så att alla skulle hinna t kyrkan. Men ett par läste "16-tiden" istället för kl 16 så de kom så sent att de inte hann till vigseln. De var ganska arga, även under själva festen sedan (jag var medbjuden på middagen, jag hörde).

Du kan ju fundera över hur de tänkta gästerna är, för att vara förberedd på eventuella sura miner och kommentarer.

• filibustern

den jag ev. kan tänka mig bli lite sur är min mamma. men samtidigt så tror jag nog hon blir glad att hon får vara med på festen och se mig i klänning och så. min äldre bror gifte sig helt i hemlighet, ingen fest eller nåt. och det blev hon inte glad över. men hon släppte det till slut. 

• pärlan01
    teddy82 skrev 2012-02-29 15:40:24 följande:
    För några år sedan gick en av mina kusiner på barndop. En vän till honom med tillhörande sambo skulle döpa sin lilla dotter. Det var föräldrarnas (parets) familj, släkt och vänner som hade samlats för en lugn eftermiddag...och helt plötsligt när alla sitter bänkade kör de igång ett bröllop innan själva dopet. Alla blev helt paffa. Inte en själ utöver brudparet visste om överraskningen :)

Så visst går det att överraska gäster som tror att de är inbjudna till något helt annat!
    sånt har hänt mej, va bjuden till barndop hos min bror för ett par år sedan vi satt i kyrkan o tyckte det va så himla konstigt allt ihop för dom va inte i kyrkan när alla satte sej vi satt o väntade o tyckte va konstigt kommer dom aldrig med flickan som skulle döpas, rätt som det var så började dom spela bröllopsmarschen å då va det bröllop med dop haha riktigt överaskad vart man ingen visste nåt, min mor vart faktiskt riktigt chokad för hennes del va det inte så roligt kanske fast hon vart ju glad över att dom gifte sej :)) så det kan man kalla överaskad Skrattande
  • drömmer

Självklart!!

Jag har vart på liknande. Vi var inbjudna till födelsedagsfest och helt plöstligt kom en vigselförrättare dit och paret vi var hos ställde sig bredvid varandra och helt plötsligt var dom gifta utan att vi andra knappt fattat . Jättemysigt och oväntat, men kul!! Det var ju precis så som de önskade och då kan ingen annan tycka annorlunda. Alla gör på sitt eget sätt .

• Chicita
    drömmer skrev 2012-02-29 18:36:39 följande:
    Det var ju precis så som de önskade och då kan ingen annan tycka annorlunda.
    Öhm... joo...
    Andra kan visst tycka annorlunda.

Det finns inget som säger att inte föräldrarna blir besvikna och känner sig lite lurade på att inte ha fått vara med och planera, titta på klänningar osv.
    Det finns inget som säger att släkten och vännerna inte kan bli ledsna över att dom inte visste om att det var ett bröllop dom var bjudna på så dom hade kunnat köpa en bra present.

För det mesta går det bra på såna här överraskningsbröllop.
    Men du kan inte ärligt säga att folk inte kan/ får reagera på ett negativt sätt. Det finns släktingar och vänner som blir rent ut sagt förbannade för att inte bröllopet blir som dom tycker, även om det är ett "vanligt" planerat bröllop med massa folk inbjudna.
    Så varför skulle ingen kunna få en negativ reaktion när dom gick miste om hela grejen?

Sen om det är rätt eller fel kan man ju debattera.
    Själv skulle jag nog kännt mig lite besviken om brorsan drog iväg och gifte sig och sen bara "överraskade mig" med det. Självklart skulle jag bli glad för hans skull, och jag skulle säkert komma över besvikelsen rätt snart. Men den initiala reaktionen kanske inte hade varit översvallande glädje.
Svar på tråden Överraskning!