• katarinarask

Hår eller smink först?

Vad ska man göra först, sminka sig eller håruppsättning?

Ska ringa till de olika ställena och boka tider men så slog det mig att det kanske är bra att börja med någon utav dem först.

• Svar på tråden Hår eller smink först?
  • Italia08

Hår! Det tar längst tid plus att det sällan blir bra när man sminkar sig tidigt på morgonen. Man vill ju se så fräsch  (= nysminkad) ut som möjligt när det är dags för vigsel.

• PannePann

När jag ringde och bokade tid för håruppsättning hos frisören sa hon att man brukar göra håret först och sen sminket. När jag ringde till sminkstället så bekräftade hon att det är så man brukar göra. Antagligen som Italia skrev för att sminket ska vara fräscht och hålla långt in på natten. Dessutom sa frisören att det ska ju sprejjas och fixas med håret och då vill de inte riskera att förstöra sminket.

• ElinFalk85
    Italia08 skrev 2012-03-05 10:49:56 följande:
    Hår! Det tar längst tid plus att det sällan blir bra när man sminkar sig tidigt på morgonen. Man vill ju se så fräsch  (= nysminkad) ut som möjligt när det är dags för vigsel.
    fast det beror ju på hur man ska ha håret. mitt hår kommer ta ca 20 min bara att göra.
  • thegedinstudio

Hej! Jag gör både hår och smink, och brukar börja med håret eftersom det tar längst tid, och som sagt så vill man ha sminket så fräscht som möjligt inför fotograferingen som de flesta har mellan fixet och vigseln =)

• ElinFalk85
    thegedinstudio skrev 2012-03-05 12:44:02 följande:
    Hej! Jag gör både hår och smink, och brukar börja med håret eftersom det tar längst tid, och som sagt så vill man ha sminket så fräscht som möjligt inför fotograferingen som de flesta har mellan fixet och vigseln =)
    fast det beror ju på HUR du ska ha håret, om det tar längst tid. i mitt fall tar sminket längst tid, börjar dock med håret i alla fall.
    20 min hår och 40 min smink....40 min smink är längre tid.
    eftersom du skriver att det tar längre tid är detta ett faktum som då gäller på alla....och då ska det backas upp med fakta att du har frågat alla brudar på hela planeten.
    annars heter det "enligt min erfarenhet tar håret längst tid" eller något liknande.
  • FilipMarilise

Asså förlåt om jag lägger mig i och säger tvärtemot vad alla i tråden sagt. Jag jobbar som frisör och makeup artist och jag gör ALLTID sminket först! När man göra sminket vill man ha bort allt hår från ansiktet och kunna "smörja och kladda" utan att oroa sig för att förstöra uppsättingen/stylingen.
    Det går väl an att göra håret först om allt håret ska bakåt i en uppsättning men om man har en lugg eller ska ha något annat som hänger ner i ansiktet skulle jag aldrig göra håret först.
    Bara mitt inlägg till debatten ;)

• Svitchan
    ElinFalk85 skrev 2012-03-05 12:58:27 följande:
    fast det beror ju på HUR du ska ha håret, om det tar längst tid. i mitt fall tar sminket längst tid, börjar dock med håret i alla fall.
    20 min hår och 40 min smink....40 min smink är längre tid.
    eftersom du skriver att det tar längre tid är detta ett faktum som då gäller på alla....och då ska det backas upp med fakta att du har frågat alla brudar på hela planeten.
    annars heter det "enligt min erfarenhet tar håret längst tid" eller något liknande.
    men ojj...
  • ElinFalk85
    Svitchan skrev 2012-03-05 13:07:01 följande:
    men ojj...
    ja jag har adhd så för mig är det viktigt hur man utrycker sig. jag utrycker mig så, säger aldrig att saker är på ett visst sätt utan att kunna backa upp det med fakta. trodde det var basic.
  • TheD

Min frisör började med håret och sen sminket vilket jag föredrar. Gör så själv hemma. Tycker det är dumt att göra tvärtom.

• niriel

Jag skulle också ta hår först, smink sen. Mest för att mina ögon ibland får knäppet och börjar rinna som bara den av hårprodukter (spray i ögonen, aj, kan hända den bästa), då är det inte så himla kul att redan ha blivit sminkad och få det förstört.. Glad

Svar på tråden Hår eller smink först?