Inlägg från: Cicci90 |Visa alla inlägg
  • Cicci90

Tips på kall kycklingfilé

Vi ska ha buffé på vårt bröllop och har än så länge kommit på följande rätter:

Italiensk marinerad kycklingfilé (kall)
    Potatisgratäng
    Potatissallad
    Fetaostkräm
    Ev. pastasallad
    Ev. kantarellpaj (eftersom vi ändå har 20 kg kantareller i frysen som var tänkta till förrätt..)

Sallad
    Frallor, kex,
    Ost, smör
    Frukter

Det vi vill ha mer än en kall, marinerad kycklingrätt. Har provat flera recept som har varit goda, men inte "bröllopsgoda"..

Har ni tips på recept? Kravet är att de ska göras dagen innan, helst två dagar innan (men det kanske inte går att laga kyckling två dagar innan servering?).

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på kall kycklingfilé
  • Cicci90
    Sara 120707 skrev 2012-03-05 21:12:07 följande:

Det är lite svårt att veta hur höga dina krav är med tanke på att du skriver att du har flera goda recept men inte "bröllopsgoda"

Vi kommer troligtvis att göra foliebakad baconlindad kycklingfilé som vi skär upp i skivor, man kan säkert marinera den också men vi tycker den blir bäst utan.

Det kanske var lite luddigt skrivet av mig. Med goda, men inte bröllopsgoda, menar jag sådant som man äter en helt vanlig onsdagkväll men inte på en fest. Det kanske förklarar lite bättre. :)

Den baconlindade kycklingfilén, är det något som man göras dagen innan? Och serveras den kall eller varm?
  • Cicci90
    Sara 120707 skrev 2012-03-05 21:26:40 följande:

Man kan servera den antingen varm eller kall inget problem att göra den dagen innan.

Iom att man gör små foliepaket och bakar den i så blir den alltid saftig. Tar ungefär 25 min i ugn om kycklingen är rumstempererad.

Man kan som sagt säkert marinera den om man vill.

Ett annat alternativ är att man skär upp den på längden och fyller den med nåt trevligt, tex färskost, soltorkade tomater, fetaost, oliver el nåt liknande.

Jag förstår att du vill ha det extra gott iom att det är bröllop det vill jag med. Men jag försöker hela tiden tänka på "fejklyxiga" saker man kan göra som känns lite speciella men ändå är enkla att göra.

Iom att det är så mycket mat att göra.

Jo det där med "fekjlyx" är väldigt bra. Ska som sagt göra buffén själv (med hjälp av föräldrar och och familj förstås) till ca 75 personer, så några avancerade saker får det inte bli!
  • Cicci90
    Sara 120707 skrev 2012-03-05 21:29:27 följande:

Tänkte passa på att rekommendera en annan kall buffé rätt som jag brukar göra när jag ska göra mkt mat.

www.matklubben.se/recept/quinoasallad_med_gur...

God, fräsch och lite annorlunda, att den är fruktansvärt nyttig är ju bara ett plus

Den ska jag prova! Jag gillar quinoa, men killen är inte lika frälst.. ;) Men prova är ju aldrig fel. :)
  • Cicci90
    Sara 120707 skrev 2012-03-05 21:37:39 följande:

Jo jag vet hur det är, gjorde en buffe till ca 45 personer förra sommaren då sambon fyllde 30.

Jag gjorde det mesta själv och menyn var:

Spenat/fetaostpaj

Vegetarisk moussaka

Quinoasallad

Bröd

Sallad

Grillspett

Potatissallad

Tapenade

har säkert glömt ngt men det kanske kan vara till lite inspiration :)

Ja, mer inspiration och tips är aldrig fel. Även om man har räknat sig om "klar" så är det ju ett tag kvar tills vi måste bestämma oss "på riktigt" :)
  • Cicci90
    Sia skrev 2012-03-06 17:28:50 följande:
    Det här är en storfavorit till vårt bröllop! Fantastiskt gott och blir bara godare om man gör dem 2 dagar före. Strö över färsk timjan till serveringen, så ser det riktigt smaskigt ut! :)

Sias marinerade kycklingfilé

4 kycklingfiléer

smör till stekning

salt o peppar

Stek filéerna tills de blivit genomstekta. Låt svalna.

Marinad

½ dl olivolja eller annan olja man tycker är god

½ dl balsamvinäger

½ dl flytande honung

1 tsk salt, helst gourmet/havssalt

1 krm svartpeppar

färska timjankvistar

1-2 pressade vitlöksklyftor

Skär kycklingen i cm-tjocka skivor och lägg dem på ett uppläggningsfat. Skeda
    över marinaden så att alla skivor blir marinerade. Låt gärna ligga över natten
    i kylen och skeda över marinaden någon gång till.

Det lät riktigt gott! Ska prova ditt recept till helgen!
  • Cicci90
    Rosi skrev 2012-03-07 10:13:05 följande:

Jag kan rekomendera Senaps Marinerad kykling. Super gott, vi kommer ha det på vårat bröllop

Kycklingen får marinera över natten och dra till sig av alla smaker. Före serveringen häller man på lite sparad marinad.

Ingredienser

2 kg kycklingfilé 3 msk smör 1,5 tsk salt 2 krm svartpeppar Marinad 1 dl fransk senap, ljus 2 dl solrosolja 1 dl vatten 1 dl gräslök, hackad 1 dl kapris, avrunnen Garnering 1 knippa rädisor 0,5 dl gräslök, grovskuren

Tillagning

1. Sätt ugnen på 200°.
    2. Bryn kycklingen på båda sidor i smör i en stekpanna. Lägg över i en långpanna.
    3. Stek i mitten av ugnen 12-15 minuter. Låt kycklingen svalna.
    4. Lägg senapen i en skål och vispa ner oljan, lite i taget. Vispa ner vatten, gräslök och kapris.
    5. Skär köttet i skivor på längden och lägg upp på stora fat. Krydda med salt och peppar. Häll över 2/3 av marinaden. Täck med plast och låt kycklingen marinera några timmar eller över natten.
    6. Skär rädisorna i bitar och strö dem och gräslöken över kycklingen. Häll över resterande marinaden.
    Tack!
    Varken jag eller min kille tycker om sparris, men det går ju alltid att utesluta :)
    Ska prova detta receptet någon dag framöver också!
  • Cicci90
    Rosi skrev 2012-03-07 20:22:12 följande:

Du menat kapris va? det gör sa att det bli godsmak bara. jag tycker inte om dem heller...

Jag brukar göra den kykligen och rotfruktsgratäng.. Grymt gott.

hahaha! Ja självklart gör jag det! Vet inte vad jag tänkte när jag skrev sparris.. Tur att man kan få skratta åt sig själv ibland. :D
    Iofs gillar jag inte sparris heller ;)
Svar på tråden Tips på kall kycklingfilé