• SaraJoakim

Förstörd ring!! - Vad görs?

Jag hämtade just ut min ring från Westerlunds Guld i Karlstad och gravyren är helt totalt MISSLYCKAD!!

Bokstäverna står snett över ringbågen och det ser inhamrat ut, inte alls som på min andra ring där de gjordes med maskin. Dessutom "faller" de sista bokstäverna "över kanten" och har jackat utsidan. Datumet som följer det latinska uttrycket är dessutom näst intill oläsligt..

Jag såg inte detta förren jag kom ut ur affären, jag hämtade ringen minutrarna före stängning men lämnade ett meddelande på deras telefonsvarare.

Vad ska jag göra/säga. Vad gör butiken? Någon som vart i samma sits. Känns som jag lämnade in en vacker aliansring och fick tillbaka en trasig...  :(  Jag är så otroligt ledsen!

Bifogar en bild, men det är svårt att ta en tydlig..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 20:57
    Inskriptionen känns trubbig och "skaver lätt" samt att ordet infinitum ser särskrivet ut: in finitum..
  • Svar på tråden Förstörd ring!! - Vad görs?
  • Chicita

Det bör du få fixat av dom. Reklamera arbetet så snart du kan (i morgon alltså)

• Odium

Det måste ju vara ett skämt! Hur kan man lämna ut en ring som ser ut sådär invändigt?
    Var där vid öppning imorgon, lägg fram den på disken och säg "Gör on, Gör rätt!"
    Det är som du säger intryckt eller hamrat eller något (Jag har ingen aning om hur man gör), men det ser definitivt inte graverat ut. Alltså inte vad du beställde gissar jag.

• ema

Är det länge till ni gifter er?

Jag hade gått tillbaka med den och reklamerat den. Det sre nästan handgjort ut...?
    Hoppas att de gör om den åt dig.
    Vad tråkigt att det blev så :( 

• SaraJoakim
    Chicita skrev 2012-03-06 20:41:16 följande:
    Det bör du få fixat av dom. Reklamera arbetet så snart du kan (i morgon alltså)
    Jag ringde dom idag och lämnade ett meddelande. Men jag bor inte i Karlstad utan pendlar dit. Ska dit först lör/sön... kan eventuellt ta mig dit tidigare, men får checka på telefon först imorgon. 
    Damerna i butiken känns en aning märkvärdiga med, så hade gärna haft med mig uppbackning vilket inte går förren till helgen då alla jobbar...  
  • SaraJoakim

Odium & Ema;

Ja, de ser "handgjort" ut. De va ju faktiskt gravyr jag beställde!! Ringen är inte köpt hos dem, så jag kan ju inte reklamera den utan bara arbetet i sig, det är därför jag har sån panik. Om de slipar bort de blir ringen för stor, men stansningen är så djup så de går nästan inte...  Kanten är ju jackig och när jag har den på mig o den snurrar runt fingret så känner jag hur trubbig den är, inte alls slät o fin... 
    Detta är en alians-förlovningsring med stenar i, så inte aliansringen för själva bröllopet. Vi gifter oss inte förrän aug 2013, men de tar inte bort paniken :(

• Odium
    SaraJoakim skrev 2012-03-06 20:56:25 följande:
    Odium & Ema;

Ja, de ser "handgjort" ut. De va ju faktiskt gravyr jag beställde!! Ringen är inte köpt hos dem, så jag kan ju inte reklamera den utan bara arbetet i sig, det är därför jag har sån panik. Om de slipar bort de blir ringen för stor, men stansningen är så djup så de går nästan inte...  Kanten är ju jackig och när jag har den på mig o den snurrar runt fingret så känner jag hur trubbig den är, inte alls slät o fin... 
    Detta är en alians-förlovningsring med stenar i, så inte aliansringen för själva bröllopet. Vi gifter oss inte förrän aug 2013, men de tar inte bort paniken :(
    Om de skulle anse att de inte gjort något fel, eller om de skulle försöka fixa till det och det inte skulle fungera skulle jag tycka att du har rätten på din sida att få ett skadestånd för minst vad ringen är värd. De har ju faktiskt i princip förstört den. Och ändrat på utseendet avsevärt med tanke på att det syns jack från "framsidan".
  • SaraJoakim
    Odium skrev 2012-03-06 21:01:40 följande:
    Om de skulle anse att de inte gjort något fel, eller om de skulle försöka fixa till det och det inte skulle fungera skulle jag tycka att du har rätten på din sida att få ett skadestånd för minst vad ringen är värd. De har ju faktiskt i princip förstört den. Och ändrat på utseendet avsevärt med tanke på att det syns jack från "framsidan".
    Jo.. kan inte sånt bli svårt när man inte köpt ringen där? Jag har inga kvitton på den då den inte är köpt här och nu.. Men det är ju 18k samt 0,32c i stenarna, och de måste väl gå att få värderat även på "gamla ringar" eller vad man ska säga?? De rör sig ju om en hel del pengar isf.. :(

Ska se om någon har papper på den någonstans, men om inte måste väl de gå att se ändå?
  • Lisen50

Oj oj det där blev ju som sagt inte så bra! Jag ville ha inskription på sidan av min ring som jag gjorde till förlovningen...men då sa min guldsmed att de inte kunde göra det...det krävdes en speciell maskin eller hur det nu var. Det de gjort på din ring ser ut som någon som inte kunde har gjort det. Du ska absolut reklamera ringen...problemet är väl att den måste slipas ner. Hoppas att det ordnar sig för dig!

• Lisen50

...eller reklamera gravyren menar jag ju förståss...och har de förstört ringen så måste de ju vara ersättningsskyldiga, de har säkert försäkringar som täcker sådant!

• MissBroccoli

Mycket dåligt utfört! (och jag är utbildad till guldsmed....)
    Det är stämlpat och inte graverat och de i butiken borde veta skillnad! När man graverar har man som sagt en särskild maskin till det, har man ingen gravyrmaskin ska man inte ta emot gravyr jobb helt enkelt.

De borde ersätta din ring och skälvklart kan man värdera ringen även om den är köpt för flera år sedan. Stenarna och guldet i din befintliga ring kan de använda och göra en lika dan.
    Man kan nog lägga lod i stämplingen och få det fint igen men om du nån gång behöver förstora/förminska ringen kommer den guldsmeden få ett helvete. Då använder man alltså guldlod som man vanligtvis löder ihop ringen med men istället fyller man igen bokstäverna, de kan man nog få snyggt så det inte syns men så fort ringen värms upp (700-800grader) kommer lodet börja röra på sig och texten kan synas lite igen.
    Jag skulle nog gå å prata med en annan guldsmed innan om vad den hade valt att göra, detta för att inte bli lurad igen. Så du vet vad en anna fackman hade gjort och kan ställa lite mot frågor och vet vad de i butiken pratar om/menar.

Hoppas det ordnar sig!!!

• SaraJoakim
    MissBroccoli skrev 2012-03-07 02:37:23 följande:
    Mycket dåligt utfört! (och jag är utbildad till guldsmed....)
    Det är stämlpat och inte graverat och de i butiken borde veta skillnad! När man graverar har man som sagt en särskild maskin till det, har man ingen gravyrmaskin ska man inte ta emot gravyr jobb helt enkelt.

De borde ersätta din ring och skälvklart kan man värdera ringen även om den är köpt för flera år sedan. Stenarna och guldet i din befintliga ring kan de använda och göra en lika dan.
    Man kan nog lägga lod i stämplingen och få det fint igen men om du nån gång behöver förstora/förminska ringen kommer den guldsmeden få ett helvete. Då använder man alltså guldlod som man vanligtvis löder ihop ringen med men istället fyller man igen bokstäverna, de kan man nog få snyggt så det inte syns men så fort ringen värms upp (700-800grader) kommer lodet börja röra på sig och texten kan synas lite igen.
    Jag skulle nog gå å prata med en annan guldsmed innan om vad den hade valt att göra, detta för att inte bli lurad igen. Så du vet vad en anna fackman hade gjort och kan ställa lite mot frågor och vet vad de i butiken pratar om/menar.

Hoppas det ordnar sig!!!
    De fanns även något datum-liknande i ringen som de kikade på, de sa att de antagligen va "signeringen" på den som gjort ringen och sa att de kunde slipas bort för att få bättre plats till gravyren. Min mamma har en ring från samma ställe och säger att det måste vara ct-stämpeln de slipat bort för hon hade k resp ct stämpel i sin. "Får" en guldsmed ens slipa bort en sådan stämpel? 
    Skönt att veta att de går att värdera den i efterhand. Jag ska prata med en annan guldsmed innan och som du säger vill jag inte ge en eventuellt framtida guldsmed ett helvete genom att fylla igen bokstäverna. Jag lämnade ju faktiskt ifrån mig de dyraste och viktigaste smycket jag äger och har och vill ju inte ha det tillbaka i sämre skick..! :(
  • SaraJoakim
    SaraJoakim skrev 2012-03-07 14:09:58 följande:
    De fanns även något datum-liknande i ringen som de kikade på, de sa att de antagligen va "signeringen" på den som gjort ringen och sa att de kunde slipas bort för att få bättre plats till gravyren. Min mamma har en ring från samma ställe och säger att det måste vara ct-stämpeln de slipat bort för hon hade k resp ct stämpel i sin. "Får" en guldsmed ens slipa bort en sådan stämpel? 
    Skönt att veta att de går att värdera den i efterhand. Jag ska prata med en annan guldsmed innan och som du säger vill jag inte ge en eventuellt framtida guldsmed ett helvete genom att fylla igen bokstäverna. Jag lämnade ju faktiskt ifrån mig de dyraste och viktigaste smycket jag äger och har och vill ju inte ha det tillbaka i sämre skick..! :(
    Oh, hon sa även att det inte går att stansa en ring invändigt utan att det, citat; "måste vara en väldigt djup gravyr" guldsmeden gjort. stämplat/stansat är det samma sak på "guldsmeds språk"? 
  • Odium
    SaraJoakim skrev 2012-03-06 21:08:55 följande:
    Jo.. kan inte sånt bli svårt när man inte köpt ringen där? Jag har inga kvitton på den då den inte är köpt här och nu.. Men det är ju 18k samt 0,32c i stenarna, och de måste väl gå att få värderat även på "gamla ringar" eller vad man ska säga?? De rör sig ju om en hel del pengar isf.. :(

Ska se om någon har papper på den någonstans, men om inte måste väl de gå att se ändå?
    I min värld ska det inte vara några problem.. Lämnar du in en vara för att komplettera eller reparera något ska du ju inte få tillbaka den i sämre skick oavsett vart du lämnar in den. Okej, om man är lite halvdum och vill ha en klocka lagad på t ex ICA får man väl skylla sig själv.. men det är inte som att en guldsmedsbutik är ovan att jobba med just guld..
  • BodyMindSoul

SaraJoakim Hur gick det med ringen? Kunde de rätta till den?

• SaraJoakim
    BodyMindSoul skrev 2012-03-13 21:43:27 följande:
    SaraJoakim Hur gick det med ringen? Kunde de rätta till den?
    Hej, jag har inte varit inne här på ett tag så förlåt att de tog sån tid o svara :)

Allt ordnade sig med ringen!!!!

Jag ringde samma dag, lämnade meddelande, ingen ringde tillbaka nästa dag så jag ringde igen och de sa till mig att komma in med den. Hade med mig hela familjen somback up ;) Gick utan ring ännu en vecka och fick tillbaka den i bra skick!

Vad som irriterar mig fortfarande är att jag ville ha en kursiv stil, och damen bakom disken sa att de minsann inte gick. MEN jag fick tillbaka ringen med kursiv stil efter allt gnäll o ståhej. 
    Hon tyckte också att jag kunde ha kvar gravyren, för "ingen skulle ju se den, en gravyr är ju inget man visar upp, den är ju för en själv"... häxa tänkte jag då.. jag har väl betalat för en vacker gravyr som JAG om JAG vill ska kunna visa upp?
    Jag sa att jag var besviken och att jag inte ville att de skulle gravera något annat än datumet.  De hade även slipat bort ct stämpeln, så den fick de med gravera in på nytt.. Jag önskar jag kunde ha frasen i ringen... men ville inte ha em upprepning av problemet. ett datum tänkte jag att guldsmeden ändå måste klara av??!! 

• Odium

Drog de av något på priset? Eller erbjöd något annat som kompensation?
    Skönt att det ordnade sig en del iaf =)
    Synd bara att du inte fick den exakt som du ville ha.

• SaraJoakim
    Odium skrev 2012-04-18 11:00:10 följande:
    Drog de av något på priset? Eller erbjöd något annat som kompensation?
    Skönt att det ordnade sig en del iaf =)
    Synd bara att du inte fick den exakt som du ville ha.
    Nej de gjorde de inte, min M2B och mamma envisades om att ringen åtminstone skulle väga mindre då de slipar bort den första gravyren, men hon envisades om att de rörde sig om så lite att de inte spelade någon roll. 
    Jag är bara glad att jag fått tillbaka min ring i bättre skick, dock har jag ju egentligen inte gravyren jag ville ha i grund o botten... mje, de har definitivt förlorat 2 familjer i kundkretsen. 
Svar på tråden Förstörd ring!! - Vad görs?