• Jossa

Kan man avböja sig sin egen möhippa/svensexa?

Som rubriken säger.

Vi vill inte ha varken möhippa eller svensexa inför bröllopet. Kan man då skriva i inbjudningarna:

Vänligen respektera att vi inte vill bli uppvaktade med varken möhippa eller svensexa.

Jag tycker det låter elakt att skriva så, känns inte så inbjudande. Eller ska man bara säga det till de vänner som troligen kommer ordna den när dem ringer och ger svar på att dem kommer till bröllopet. Har någon något tips på hur man kan göra?

Är det något som avstått sin egen möhippa eller svensexa? Hur gjorde ni för att det inte skulle låta avvisande? Anledningen till att vi vill avböja oss den är att vi mest helt enkelt inte är så förtjust i själva idén och vill inte ha den inför vårt eget bröllop då det känns lite som att det ändå är något vi borde få bestämma.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan man avböja sig sin egen möhippa/svensexa?
  • Jossa

tycker det låter som superbra idé. Som du säger sara så tycker inte jag heller om själva idén att skriva det på en inbjudning. känns avvisande och nästan elakt. Men att sprida rykte eller helt enkelt berätta för de närmsta som troligen skulle ordna något likande känns som en bra idé. i svar på frågan varför så är det inte det att vi inte uppskattar att våra vänner vill göra saker för oss, det är bara att vi hellre tar det vid ett annat tillfälle isåfall. Min m2b har varit gift förut och tycker väl att han redan gjort det och det var som inget han är särskillt säker på att han vill göra igen. Själv känner jag helt enkelt att jag inte vill. Det har inte med om det är picknick, gocart eller strippor. oavsett hur den ser ut så vill jag helt enkelt inte. Hört många skräckhistorier om just sånna här saker men jag tror inte våra vänner skapar sån kalabalik, haha. Det är mer än känsla av att detta blir vårt bröllop där vi hellst vill göra på vårt eget vis. Har hellre tänkt att åka på semester med närmsta vännerna efteråt istället. Men innan bröllopet vill vi bara rå om varandra.

Chicita ditt förslag var super, att sprida ryktet och be någon bromsa om det skulle gå åt ett visst håll. Min blivande känner som sagt ändå att det inte kommer lyckas, han tror att hans bästa vän inte kommer kunna hålla sig. Det tror itne jag heller. Men då min blivande kan be honom hålla sig till sånt som han vet att han tycker om att göra ifall någon skulle komma på något annat bus. En perfekt svensexa för min m2b vore att ta grabbarna å köra crosscart eller åka ut i båten och fiska å dricka öl. Men det är som sagt något vi ändå planerar göra med våra vänner efter bröllopet som en gemensam smekmånad med våra närmsta vänner. Kanske vi har udda planer på vår smekmånad men så får de bli :P Tusen tack för alla bra svar och tips och råd. Ska prata med karln nu efter jobbet så få vi se vad han tycker =)

Svar på tråden Kan man avböja sig sin egen möhippa/svensexa?