• xanshine

Förminska helallians?

Hej alla!
    Jag är helt förälskad i min vigselring (se bild) men den är lite för stor. Är det någon av er som har förminskat en hel allians?? Hur gjorde dem och blev det bra?

Tacksam för svar Glad

• Svar på tråden Förminska helallians?
  • Invincible

En helallians, speciellt med större stenar, är ju näst intill omöjlig att förminska på vanligt sätt. Däremot kan en guldsmed förminska den på andra vis, t.ex. genom att löda dit extramaterial inuti ringen så den egentligen inte blir mindre, bara lite trängre på insidan.

Jag har inte behövt göra det, men det var förslaget min guldsmed gav när jag frågade samma sak. :)

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Jade84

Om ringen bara är lite för stor kan det vara svårt att förminska den genom att löda in extra material (enligt guldsmeden jag pratade med). Jag löste det genom att sätta min andra ring ytterst, den är utan stenar och har samma yttermått som helalliansen men ett mindre innermått.

• xanshine

Hej, Tack för svar!
    Ringen är lite för lös. Att löda in extra material, innebär det "pluppar" eller blir det som en skena? Vad sa era guldsmeder?

Den smeden jag var hos ville inte göra någonting med ringen. Med attityden att om jag har en för stor ring får jag skylla mig själv om jag köpte den!

• Jade84

Jag var hos två guldsmeder, den ena sa att det inte gick att förminska ringen och den andra sa att man kunde göra en tunn ring och löda fast på insidan av ringen så det skulle bli som en slät skena antar jag. Testa att höra med en annan smed. Tycker inte att det är helt fel om ringen är lite stor om det är en helallians, det är ju inte så roligt om man skulle behöva göra den större om några år om ens fingrar sväller.

• Titanringar

Självklart måste man kunna ändra även en helallians.
    Om du går till en kunnig guldsmed kan dom ta bort en hel sten inkl. fattningen. Men allt beror på hur liten du skall göra den.
    Annars (om det bara är lite den skall ändras) löser man det precis som ni skrivit här ovan genom små "pluppar" eller en bit av en inre extra skena i ringen.

• xanshine
    Jade84 skrev 2012-03-08 16:46:00 följande:
    Jag var hos två guldsmeder, den ena sa att det inte gick att förminska ringen och den andra sa att man kunde göra en tunn ring och löda fast på insidan av ringen så det skulle bli som en slät skena antar jag. Testa att höra med en annan smed. Tycker inte att det är helt fel om ringen är lite stor om det är en helallians, det är ju inte så roligt om man skulle behöva göra den större om några år om ens fingrar sväller.
    Smeden som nämnde att man kunde ha en tunn skena i, fanns han/hon i sthlm?
  • Jade84

Nej han finns i Malmö, men det måste finnas smeder som kan fixa det i Stockholm

• Jan753
    xanshine skrev 2012-03-07 20:59:50 följande:

Hej alla!
    Jag är helt förälskad i min vigselring (se bild) men den är lite för stor. Är det någon av er som har förminskat en hel allians?? Hur gjorde dem och blev det bra?

Tacksam för svar Glad

Anderssons guld fixar den
Svar på tråden Förminska helallians?