• Anonym (Husplaner)

Hur mycket har ni sparat?

Jag och min man har nyligen gift oss, vårt bröllop kostade ca 90 000 inkl en jättefin bröllopsresa på ca 25 000. Nu letar vi hus och jag skulle vilja höra med er som är i ungefär samma situation hur mycket ekonomiska medel ni har på banken och hur mycket ni sparar varje månad?

I den staden vi bor i kostar en villa ca 2,5-3 miljoner kr beroende på vad man letar efter så det blir ju några kronor som krävs för kontantinsatsen...

• Svar på tråden Hur mycket har ni sparat?
  • Chicita

Vi byggde hus innan vi gifte oss. Men det landade nånstans runt 3,2 miljoner.
    Vi hade inget sparat innan, men däremot hade vi en bostadsrätt (4 rok, populärt område) som fungerade som vår kontantinsats så att säga. Det räckte även till det mesta av bröllopet Glad 

• Pyttsan

Vi sparar mycket just nu, tycker vi själva, både till hus, bröllop, pension och buffert. 2000 enbart för hus har vi sparat i snart 3 år nu, men månatligen sparar vi kring 10 000 i månaden. 

• Anonym

vi har ett skruttigt men obelånat litet hus på en havsnära tomt. för nuvarande har vi 2,5 milj i sparande och tack vare bra inkomster klarar vi att spara 60 tkr/mån och planerar att riva och bygga nytt 4-sovrums-hus på tomten om 2-3 år.

• daniiel

Jag har absolut inget att tillägga i den här tråden, för vi har varken hus eller råd med ett sparande (vi lever på en ganska usel lön) för ett hus ännu. Tyvärr. Vi sparar för närvarande mellan 0-1000kr/månad och det räcker inte långt, men vi försöker åtminstone få in vanan att spara.

Jag ska dock följa tråden tänkte jag :)

• Allis

Ett par månadslöner skulle jag nog kunna ta ut kontant men det mesta finns i annat sparande. Jag sparar i fond till sonen, mig själv och pensionssparar också.Viktigast av allt tycker inte jag mängden sparande man har utan att det a) är regelbundet och b) smart placerat. Att man ser över sina fasta utgifter och tänker långsiktigt tycker jag också är bra. Fel elavtal kan kosta hur mycket som helst, att ha alla pengar på lönekonto istället för ett alternativ med lite ränta slukar också onödigt mycket. För att inte tala om att inte ha koll på sitt pensionssparande.....Vi lever ett väldigt bra liv och gör mycket kul tillsammans och det är att vara rik tycker jag. Min åttaåring tycker fortfarande att det är höjden av lyx om han får två paket fotbollskort istället för ett ibland *s*.      

• Pagnie

Vi sparar bara till bröllop just nu och sparar undan ca 15 000 kr varje månad. Ibland mer men vi har som regel att alltid lägga minst 15. Senaste året har det ju bara blivit till bröllopet så där har vi sparat ca 250 000. sen efter det tar vi tag i hus.

• Fröken Finemang

Vi köpte hus i Juni och bestämde oss för bröllop i juli. 
    Man kan säga hejsan hoppsan hur vårat år ar varit SPARA SPARA SPARA!!
    Jag blev dessutom arbetslös i årsskiftet.

Så nej, vi är inte i samma sits, men jag kan säga hur vi resonerat.

Dels, köpstopp, som bara får hävas för kläder, (vi började med LCHF 1 januari och rasar i vikt bägge två..)
    vi satte en budget för maten och beslöt oss för att strypa våra matkostnader rejält.
    Vi sparar minst 2500 kr per månad, å då räknade vi med att vi skulle få ihop kostnaderna till bröllopet. 

(vi har lyckats skrapa ihop dryga 10 000 i fondsparande sen i juni som vi kommer utnyttja till börllopet och det förutom det 8000 som vi har på bröllopskontot, är det sparande vi har. I somras, köpte vi hus, med kontantinsats 25 000, vi betalade och åkte utomlands för 17 000, och  köpte nya möbler till huset.  Då var vi två med jobb och kunde därmed spara undan mer. Nu ligger vi på gränsen till sammanbrott för mina nerver, å det ska bli skönt när bröllopet är klart och vi inte behöver tokspara, med stress, utna kan spara för att ha en buffert..
    Fast å andra sidan ska vi tokamortera efter bröllopet å spara till thailandsresa.. )

Förlåt. jag har absolut inget att bidra med. HUR man får ihop till handpenning på massa hundratusen har jag ingen aning om! Å beundrar de som får't! Till vårt husköp hoppas jag att vår försäljning av vår bostadsrätt hjälper till.. 

• sophiebus

glöm inte bort alla andra kostnader som lagfart + pantbrev i beräkningen vid hus köp.
    har inga andra tips att komma med.

vi sparar just nu ca 2.000kr /mån till bröllopet
    person spar 300kr (jag) 1000kr (sambon)
    barnen 300kr var.
    blir det något över så läggs de in i en buffert i huset  

• CarolinZ

Vi spar 2000kr i månaden till bröllopet, men ska jag vara ärligt tror jag det blir lite mer än så, eftersom vi har en tendens att köpa en del saker löpande under månaden och betala direkt med våra respektive lönekonton. Utöver det sparar vi 4000kr i månaden till kontantinsatsen på ett hus. Jag har dessutom ett privat pensionssparande samt ett buffertsparande på 1000kr i månaden.., Det är ganska tufft att spara så pass mycket som vi gör, för får vi minsta extrapengar så går de direkt in på huskontot. Men förhoppningsvis blir det värt det :)

• xMariax

Just nu så går det precis ihop här hemma, så nu sparar vi 0:- i månaden.. Men i sommar så börjar vi med sparandet till bröllopet och kommer att spara ca 5000:- (plus några hundralappar) i månaden.. Vi kommer att få ihop ca 53000:- tills vi gifter oss och vi har en budget på 45000:-, så förhoppningsvis kan vi börja spara till hus sen.

• jeanettejohansson

vi köpte gård med skogsbruk förra året. Det blev mycket mer kontanter som skulle upp än man hade kunnat tro. Lagfart, handpenning,pantbrev och försäkring osv. Nästa år ska vi gifta oss :) Detta året så renoverar vi och bygger om stall och hägnar in hagar osv. Vi har kontanter på sparkontot sedan en bostadsrättsförsäljning, sen har vi lite fnder och aktier. Vi sparar 4000 kr i månaden, dessa pengarna rör vi inte. Maskiner, renoveringar och liknande betalar vi med våra löner.Bröllopet får kosta vad det kostar, vi har inget tak just nu.

Vi har tur som är två heltidsarbetande, fast anställda personer med goda löner. Dessutom har vi inga barn så vi har råd med det vi vill ha. För bara 5 år sedan så såg livet annorlunda ut, då vände jag på varje krona :(

Min blivande make och jag låg i sängen och pratade igår. Han sa :" Vi kan inte få det bättre! Nu kan det bara gå utför" Jag hoppas han har fel... Men när alla drömmar uppfylls på löpande band och lyckan är på topp hela tiden så blir man lite orolig ;)

• confuzed86

Jag är mammaledig och jobbar lite extra varje månad, därför sparar vi olika mkt varje månad. Vi sparar 300kr/mån per pers till pensionen, 100kr/mån till sonen som är 10 mån (ökar sparandet när jag börjat jobba igen). Vi gifter oss i aug och har en budget på 30-35 000kr. I nuläget har vi 21 000kr sparat och räknar med att spara minst 5000kr nästa månad. Så pengarna kommer vi hinna spara ihop. När jag börjat arb så ska vi börja spara till hus. Vi tänkte spara minst 6000kr/mån då det var bankens krav för att få lån efter 1år, då vi bevisat att vi klarar av en kostnad på ca 10000kr/mån (ett hus för Max 1 500 000kr). Vi kommer Även vilja ha ett sparande åt oss själva så kommer spara mellan 1-2000kr åt oss också till resa eller vad man nu vill göra för Dem.

Svar på tråden Hur mycket har ni sparat?