Inlägg från: skaraborg2012 |Visa alla inlägg
  • skaraborg2012

Vad har ni för klädkod på ert bröllop?

daniiel skrev 2012-03-09 13:31:13 följande:
    De två klädkoderna var förut samma, men de har delats så mörk kostym är lite finare och mer formellt. Till klädkoden kavaj kan man bära en ljus kostym eller faktiskt ha tex chinos till ljus skjorta, kavaj, blazer. Jeans är det enda som är nono till den klädkoden egentligen. Till mörk kostym gäller ju just mörk kostym, vit skjorta samt en slips/fluga i finare material, tex siden. Damerna bär till kavaj en kjol/klänning eller byxdress som är finare än vardagsklädsel, men till mörk kostym bär man en ännu finare klänning, i något finare material tex siden eller sammet. Till mörk kostym ska det alltså vara sk. aftonflott.
    Jag har dock läst, minns dock inte var, tror det var i en bröllopsbok. Att vid klädkod "mörk kostym" och det är mitt i sommaren så är det helt ok att bära en ljus kostym.

Vi har tänkt välja klädsel kavaj, men med viss tveksamhet. Kavaj betyder egentligen kostym, men som jag har förstått det kan det även vara med udda byxa. Chinos skulle inte jag se som ok till kavaj klädsel. Då tycker jag det är mer "Sommarklädsel" som är klädkoden.

Detta vill vi egentligen undvika, att gästerna kommer med udda byxa och kavaj alltså. Men samtidigt vill vi egentligen inte att de ska komma med en så mörk kostym heller, pga av att min blivande ska bära en svart kostym (lite blank för visso, men ändå). Vet inte rikigt hur vi ska bära oss åt...?

Kan man skriva klädkod "Kostym"?!? Ja jag vet, den finns egentligen inte. Och sedan skriva att svart kostym är reserverat för brudgummen?
  • skaraborg2012
    daniiel skrev 2012-03-09 14:02:16 följande:
    Det finns väldigt många tolkningar av klädkoderna har jag upptäckt och undantag och tillägg osv. Det är ju lite därför klädkoderna inte är ett måste, utan mer en riktlinje.

Chinos tycker jag personligen är helt okej och jag skulle hellre att en av våra gäster dök upp i jeans och t-shirt än inte alls pga att den personen kanske inte hade råd eller möjlighet att hitta en hel kostym. Där resonerar man ju olika, men så tycker jag. Jag tycker inte att någon ska behöva tacka nej till ett bröllop för att brudparet inte accepterar en viss klädsel.

Du menar alltså att ingen annan får bära svart kostym för att brudgummen ska ha det? Hm. Jadu, då får ni nog helt enkelt göra som du skriver, "Klädsel: Kostym, gärna ljus, dock inte svart som är reserverat för brudgummen." Det är ju många som använder sig av "påhittade" klädkoder så..
    Ja det får nog helt enkelt bli en "hittepå" klädkod för vår del. Vill inte att någon ska känna sig obekväm genom att ha kläder som är alltför lika brudgummens. Jag tror ingen av våra gäster kommer att bli besvärade av att ha kavaj/kostym, jag tror knappt att någon ens skulle behöva köpa en ny kostym för att komma.

Dock bryter vi mot en drös etiketter redan, svart blank kostym till honom har vi valt för att det helt enkelt matchar min klänning väldigt bra. Han kommer dessutom att ha svart fluga och inte plastrong. (Frack hade säkert varit fint till, med det kommer han bli för varm i mitt i sommaren). Frack känns även som snäppet "för fint" för oss. Han skulle egentligen haft Jackett, men vi tycker inte det passar till min klänning.

Vi funderar istället på att göra ett "tema" av det hela och skriva något i stil med det här:
    Klädsel tema- Kostym, vänligen reservera svart klädsel för brudgummen! Matcha gärna varandra och välj gärna en enfärgad slips som matchar hennes klädsel (din partner/familjs).

Kan man göra så? Vad tycker ni? Någon som har gjort nått liknande? Vi har inget annat tema för bröllopet, och egentligen inget färgtema heller, det mesta kommer att vara vitt!!
  • skaraborg2012
    say yes skrev 2012-03-09 14:53:16 följande:
    Är det NÅGON som varit på frackbröllop i Sverige eller på bröllop där smoking varit dresscode?
    Smoking är som jag tror redan nämnts inte något man egentligen har på ett svenskt bröllop, det skall bäras endast efter klockan 18 om jag inte minns fel, men det börjar blir vanligare.
    Jag vet inte om det är till någon hjälp för dig. Men min syster och hennes man var bjudna på nära vänners bröllop för några år sedan, klädkoden var frack. De valde att inte gå på bröllopet då de tyckte att det var både för dyrt och omständligt att hyra kläder för det och de var inte de enda gästerna som avstod pga av klädsel...

Jag tycker personligen att det är att kräva för mycket av gästen, att de ska lägga så mycket pengar på att hyra/köpa för att ens kunna gå på bröllopet (för hur många har egentligen en frack hängandes hemma?). Förväntar man sedan sig att få en present dessutom, då tycker jag det är alldeles för mycket begärt.
  • skaraborg2012
    daniiel skrev 2012-03-09 15:25:29 följande:
    skaraborg2012 skrev 2012-03-09 14:42:54 följande:
    Ja det får nog helt enkelt bli en "hittepå" klädkod för vår del. Vill inte att någon ska känna sig obekväm genom att ha kläder som är alltför lika brudgummens. Jag tror ingen av våra gäster kommer att bli besvärade av att ha kavaj/kostym, jag tror knappt att någon ens skulle behöva köpa en ny kostym för att komma.

Dock bryter vi mot en drös etiketter redan, svart blank kostym till honom har vi valt för att det helt enkelt matchar min klänning väldigt bra. Han kommer dessutom att ha svart fluga och inte plastrong. (Frack hade säkert varit fint till, med det kommer han bli för varm i mitt i sommaren). Frack känns även som snäppet "för fint" för oss. Han skulle egentligen haft Jackett, men vi tycker inte det passar till min klänning.

Vi funderar istället på att göra ett "tema" av det hela och skriva något i stil med det här:
    Klädsel tema- Kostym, vänligen reservera svart klädsel för brudgummen! Matcha gärna varandra och välj gärna en enfärgad slips som matchar hennes klädsel (din partner/familjs).

Kan man göra så? Vad tycker ni? Någon som har gjort nått liknande? Vi har inget annat tema för bröllopet, och egentligen inget färgtema heller, det mesta kommer att vara vitt!!
    Ursäkta men.. va? Vill ni verkligen styra så specifikt vilka kläder era gäster har? Vad spelar det för roll om någon kommer i en ljusgrå kostym med lila slips medan den personens fru/sambo har en grön klänning med gula skor till?

Att vitt är en färg reserverad för bruden känner väl de flesta till, samt att man kanske vill ha en klädkod för att styra gästerna i rätt riktigt angående stilen av festen, men att bli så noga med vad gästerna ska klä sig i? Nja, i min bok låter det lite konstigt. Egentligen att reservera svart kostym för brudgummen också, men det är ändå en helt annan sak än att rekommendera att paren ska matcha i klädväg.
    Nej jag tyckte mest det var ett kul tema, jag tyckte inte att skriva "gärna" gjorde det till ett tvång heller. Jag tyckte det var ett roligt sätt att få in färg och göra det mer färglatt i kontrast till allt det vita. Jag har sett bilder från ett bröllop med likande tema och det var verkligen jättesnyggt!
    Lila matchar väl med grönt och gult för övrigt?

Jag tycker egentligen inte det är konstigare än att ha 20-tals tema, 50-tals tema eller cocktail eller för den delen medetidstema. Färgtema kan väl också fungera?
  • skaraborg2012
    say yes skrev 2012-03-09 15:56:36 följande:
    Hmm... Jobbigt för din syster.

Som man kan läsa längre bak i tråden så har vi ett bröllop med gäster från många olika länder och kulturer och då funkar det tyvärr inte att hitta på en dresscode hippt som happt. Detta är en högtidsdag för oss och vi vill att gästerna klär sig till fest. Jag har bott utomlands stora delar av mitt liv och där vet de hur man festar när det vankas bröllop (speciellt i Sydkorea och USA).

Alla män i min familj har både frack och smoking. Alla kvinnor i min familj äger minst en smokingklänning och någon frackklänning. Skall vi på större tillställningar brukar jag låna av mina närmsta vänner och de av mig så att det blir lite omväxling. På min mammas sida äger vi även varsin "bunad". 

Det där med att mörk kostym bara är till för brudgummen är nog svårare att reservera bara för honom. Han kommer väl att ha en coursage??  
    Men, tycker du trotts det du beskriver om att alla i din familj har både smoking och frack och att det är något ni använder i er familj att det är för uppstyrt för ett bröllop? Vill ni inte välja mörk kostym ser jag inte riktigt vad annars ni har för annat alternativ än frack eller smoking. Jag har bott i England i många år och där är det vanligt med jackett för gästerna för ett eftermiddags bröllop. Något som här oftast bara används av brudgummen.

Ja kanske, men samtidigt är det på senare år som det har blivit accepterat att ha Svart kostym på bröllop (vad jag läst mig till i alla fall), då menar jag svart och inte mörkblå eller mörkgrå, mörk kostym får gästerna gärna ha för min de bara inte svart! Ja han kommer att ha corsage.
  • skaraborg2012
    daniiel skrev 2012-03-09 16:04:09 följande:
    Du frågade ju om man kan göra så och vad vi tycker om det och jag svarade. Klart att man kan göra så, precis som man kan ha 50-tals tema eller 20-tals tema osv. Ni kan absolut skriva att ni gärna vill att gästerna ska klä sig på ett specifikt sätt, men ni kan inte räkna med att de ska göra det heller.

De flesta jag hört dock, som haft tex 50-tals tema på festen, har själva valt sådana kläder samt dekorationer, mat och liknande efter temat, men inte haft 50-tals kläder som klädkod för gästerna. Samma sak med tex Chicitas medeltidstema, de önskade att gästerna hade medeltidskläder (istället för presenter om jag inte minns helt fel), men det var helt okej att komma även om man inte hade det.

Vi, jag och min make, tycker väldigt mycket om temafester och har ofta maskerad. Vi skulle dock inte valt det till vårt bröllop, för en vanlig maskerad kan man välja att inte gå på (utan att missa något) om man inte har råd/lust/vill att klä ut sig (vi uppmanar ju våra vänner att komma ändå, i vanliga kläder), men på ett bröllop.. det är, enligt mig en mycker mer speciell händelse, som många kanske inte vill missa och väljer man då en klädkod som många kanske har svårt att uppfylla, så kan det bli så att många besviket stannar hemma för att de inte har råd/möjlighet att inhandla nya kläder.

Jag tycker dock att temafester är en annan sak än att vara väldigt specifik med vilken typ av kostym, slips osv som gästerna rekommenderas att bära. Med det sagt, så betyder det inte att ni inte kan välja att ha det så.

Och om du menar att lila, grönt och gult, ett par klädda i de färgerna, matchar, så varför ens påpeka att de ska matcha? I mina ögon, om man ska klä sig matchat,  så beyder det tex att mannen har en lila slips och kvinnan bär en lila klänning eller lila sjal och skor osv. Om man kan ha vilka färger som helst och ändå matcha, så varför ens nämna det i inbjudan? Då spelar det ju ingen roll.
    Ja, det klart jag ville ju ha åsikter. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara. Men jag fick väl förklara vidare mer hur jag/vi hade tänkt? Det lät som du tyckte det var helt oacceptabelt att göra så, Det vill vi naturligtvis inte att våra gäster ska tycka att det är och uppleva det som något negativt. Jag såg det mer som något kul och en stämningshöjare. Vi räknar inte med att våra gäster måste klä sig så, så länge de har kostym är vi nöjda, därav valet att skriva gärna. Men känns "gärna" som ett tvång får vi nog formulera om oss. Vi kanske kan skriva gärna färgglad klädsel istället. Eller är gärna fel ord att använda?
  • skaraborg2012
    say yes skrev 2012-03-09 16:27:23 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar här, det är ju det denna tråd handlar om - att väga för och nackdelar, få tips etc. om vilken klädkod man skulle välja och då i vårt fall står det mellan mörk kostym och smoking (om detta ens skulle vara möjligt). Jag undrar också hur det vart på smoking/frackbröllop i sverige eftersom de inte är så vanliga.

Jag tycker det känns konstigt att ni inte vill att gästerna skall ha mörk kostym på sig men vi är alla olika och det respekterar jag.

Brukar man inte använda smoking eller frack förstår jag om du tvekar men om man ofta gör det i din familj förstår jag inte varför du inte väljer det finare alternativet. Vad är mer upstyrt än ett bröllop? Nobellfesten? Operan? Jag vet inte.

Det klart att du kan välja smoking om du tycker det är fint, jag tycker själv att det är väldigt snyggt. Ni bryter mot ettiketts regler, men så länge ni är medvetna om det ser jag inte det som ett problem. Skulle ni välja att ha er vigsel senare på eftermiddagen anser jag att ettikettsbrottet är mindre.

Vad ska ni själva ha för kläder? Varför inte välja det först och sen anpassa klädkoden efter det?

Jag föröker bara hjälpa till här...

Som jag precis skrev och har nämt flera gånger, vi har inget emot att gästerna har mörk kostym, men inte svart. Detta inte bara för vår och brudgummens del utan även för deras egen bekvämlighet och för att de inte ska vara för likt klädda brudgummen,
Svar på tråden Vad har ni för klädkod på ert bröllop?