Vad har ni för klädkod på ert bröllop?
daniiel skrev 2012-03-09 13:31:13 följande:
De två klädkoderna var förut samma, men de har delats så mörk kostym är lite finare och mer formellt. Till klädkoden kavaj kan man bära en ljus kostym eller faktiskt ha tex chinos till ljus skjorta, kavaj, blazer. Jeans är det enda som är nono till den klädkoden egentligen. Till mörk kostym gäller ju just mörk kostym, vit skjorta samt en slips/fluga i finare material, tex siden. Damerna bär till kavaj en kjol/klänning eller byxdress som är finare än vardagsklädsel, men till mörk kostym bär man en ännu finare klänning, i något finare material tex siden eller sammet. Till mörk kostym ska det alltså vara sk. aftonflott.Vi har tänkt välja klädsel kavaj, men med viss tveksamhet. Kavaj betyder egentligen kostym, men som jag har förstått det kan det även vara med udda byxa. Chinos skulle inte jag se som ok till kavaj klädsel. Då tycker jag det är mer "Sommarklädsel" som är klädkoden.
Detta vill vi egentligen undvika, att gästerna kommer med udda byxa och kavaj alltså. Men samtidigt vill vi egentligen inte att de ska komma med en så mörk kostym heller, pga av att min blivande ska bära en svart kostym (lite blank för visso, men ändå). Vet inte rikigt hur vi ska bära oss åt...?
Kan man skriva klädkod "Kostym"?!? Ja jag vet, den finns egentligen inte. Och sedan skriva att svart kostym är reserverat för brudgummen?