Willow skrev 2012-03-11 13:39:35 följande:
Hur alla brudpar gor med sin vigsel ar upp till dem och ingen annan har ratt att saga: ni gor ratt eller fel - sa lange bada tva ar med pa det!
....
och prästen
Att
inte upplysa om att prästen kan vägra detta kan förstöra hela dagen för den brud som trott att det inte är några problem och sen blir upplyst samma dag (eller någon vecka innan) när dom träffar prästen - att hennes dröm att vandra in tillsammans med sin far, mamma, kusin, brylling eller fan och hans moster. Eller möjligtvis ensam. Inte tillåts.
Att säga "gör som ni vill, gamla traditioner ändras hela tiden" är att slå blå duster i ögonen på brudar som är nya i planeringsstadiet. Och det är faktiskt inte shysst.
Vi hade så kallad överlämning. Men min präst var helt med på det, hon tyckte till och med att det funkade bra med tanke på vårt tema.
Jag var medveten om hur vissa äldre släktingar kunde tolka saken, och var beredd på att förklara mig om dom skulle fråga.
Att förstå orsaker och att veta bakgrunder till traditioner är inte dumt. Att sen fatta
ett medvetet beslut att gå emot traditioner är helt ok tycker jag. Under förutsättning att prästen samtycker alltså.
Men jag tycker att det är helt rätt att upplysa om betydelsen av den svenska brudöverlämningen och just att prästen kan vägra att viga en om man insisterar på brudöverlämning. För om man är medveten om detta och ändå väljer att prata med prästen så har man möjlighet att komma med genomtänkta argument för sin egen sak och förklara varför på ett annat sätt än "jag vill" eller "det är så romantiskt".
Man kan få den där ögonblicksstunden när man möts utanför kyrkan också. Men då är den privat. Bara mellan brud och brudgum och inte inför hela församlingen... Och det kan faktiskt vara ännu mer romantiskt, om det nu är romantik man är ute efter