Inlägg från: Willow |Visa alla inlägg
  • Willow

Att gå in själv i kyrkan..

Gor det NI kanner for och inte det din van tycker och tanker (eller vad, som verkar vara majoriteten har pa BT tycker och tanker). Blir faktiskt trott pa alla kommentarer om att 'det ar tradition att ga in tillsammans bla bla osv'. Det finns folk som vill gora det annorlunda, ga in sjalv, motas halvvags, ga in med en familjemedlem och det betyder inte att dem inte borjar sitt aktenskap som jamlika. Forlat, men behovde 'get this off my chest'.

Jag kommer ga in med min far och mota min blivande vid altaret for jag tycker att det ar en av dem finaste stunderna under alla brollop jag vart pa. Och jag har vart pa bade brollop dar paren gar in tillsammans och dar dem mots vid altaret. Det ror mig alltid sa djupt att fa se ansiktsuttrycken fran bade brudgummen och bruden nar de ser pa varandra (oftast forsta gangen pa nastan ett dygn) medans bruden gar ner i kyrkgangen och man kanner karleken i hela rummet, det ar sa vackert varje gang. Och dem brollop jag vart pa dar paret gatt in tillsammans har vart fina dem med, men inte kommit i narheten av lika rorande for mig. Och det ar av denna anledning jag tror att  vissa valjer att mota sin blivande vid altaret - det ar i alla fall min anledning. En sak ar klar i alla fall - det har inget att gora om jamlikhet i vart fall - vi ar fullkomligt medvetna redan om var jamlikhet i alla fall och behover inte en 'akt' for att bevisa det.

Sa om Ni kanner for att motas vid altaret tycker jag ni ska gora det, for det ar ert brollop och ingen annans - resten ar ju dar for bevittna er fina stund inte for att domma er!

• Willow

Kan vi klargora en sak; Att saga att brudoverlamning ar en Amerikansk tradition kanns ganska fel, i tanke pa att USA inte blev sjalvstandigt fran Storbritannien forran sent 1700 tal, sa dem har nog med all sakerhet tagit tradtionen fran UK. Men att saga att det ar en Brittisk tradition ar nog inte helt ratt heller eftersom manga fler lander runtom i varlden, inte bara i vastvarlden, anvander traditionen av brudoverlamning. 

Jag tycker det ar fantastiskt bra att Sverige har en annorlunda tradition med sa fin betydelse. Men jag tycker inte att man maste papeka varje gang det namns att nan vill gora nat annorlunda, varfor vi gor si och sa i Sverige och att alltid papeka att brudoverlamningen betyder att bruden ar en agodel. I vastvarlden ar det nog ganska fa brudar som blir bortgifta mot sin vilja, jag sager inte att det inte existerar, men nog valdigt ovanligt i vastvarlden (tragiskt nog desto vanligare i andra kulturer men det hor inte till denna diskussion). Om ni nu absolut tycker det ar fel for vad den gamla traditionen betyder sa kanske ni borde tanka pa vad det betyder att bara en vit klanning och sloja och om ni verkligen kan bara det vid ert brollop. I sa fall ar vi ganska manga som redan foljer traditioner OCH bryter mot betydelsen av dem redan.

Jag tycker det kanns lite val uraldrigt att saga att brudoverlamning betyder att man ar en agodel - jag tror det ar ganska uppenbart att vi (kvinnor) inte ar agodelar langre och tror nog att alla gasterna vet om det oxo. Vi skapar ju faktiskt historia sjalv genom vara egna liv, vi tar delar av gamla traditioner och skapar nya meningar for dem och det ar val inget fel med det. 

Hur alla brudpar gor med sin vigsel ar upp till dem och ingen annan har ratt att saga: ni gor ratt eller fel - sa lange bada tva ar med pa det! 

• Willow
    Chicita skrev 2012-03-11 14:12:03 följande:
    .... och prästen

Att inte upplysa om att prästen kan vägra detta kan förstöra hela dagen för den brud som trott att det inte är några problem och sen blir upplyst samma dag (eller någon vecka innan) när dom träffar prästen - att hennes dröm att vandra in tillsammans med sin far, mamma, kusin, brylling eller fan och hans moster. Eller möjligtvis ensam. Inte tillåts.
    Forlat, det var meningen att skriva det om prasten inom parantes men jag glomde det - haller helt med dig. Jag menade mest min post mot att manga har pa BT som ar lite val neggiga mot de som vill bryta mot traditionerna eller normerna vad de an kan vara - det var inte riktat mot dig, det hoppas jag du forstod Fast i de flesta fall borde val sant klargoras innan dagen D, man traffar val anda prasten och planerar innan sjalva vigseln, vore ju inte sa schysst av prasten att inte namna det nar man planerar men sen namna det pa dagen.  Men du har helt ratt, man ska ju sjalvklart kolla av det med prasten forst. 
  • Willow

[quote][quote-nick]Sara 120707 skrev 2012-03-11 14:32:58 följande:[/quote-nick]Jag vill även kommentera din anmärkning om Victorias bröllop. Det var mycket debatt kring hennes önskan om att gå in med sin far både från kyrkans och allmänhetens håll och kompromissen blev att hon följdes av sin far första halvan och gick andra halvan med Daniel. Det ironiska i att dra upp Victoria som exempel är faktiskt att hon är den ENDA kvinnan i Sverige som faktiskt inte har rätten att gifta sig utan att få det godkänt av både kungen och statsministern, så symboliken var faktiskt ganska befogad . Även om den rätta symboliken hade varit om både Reinfeldt och Kungen hade lett henne fram. Hade inte det varit vackert....

Jag namnde aldrig Victoria's brollop, tror det var nan annan som gjorde det tidigare Men haller med dig helt och hallet om ironin och det hade vart lite roligt om Reinfeldt lett fam henne hihi. Jag gillar din syn att se det pa att ga in sjalv som stark sjalvstandig kvinna - det ar en fin tanke tycker jag Jag tror inte vi behover oroa oss att traditionen att ga in tillsammans kommer forsvinna i Sverige - vart land ar allt for langt fram i jamstalldheten, det kanske inte marks eller ar nat man tanker sa mycket pa nar man bor i Sverige, men jag har markt mycket av det efter att ha bott sa lange i Storbritannien. (i Sverige var det liksom sa sjalvklart och jag tog det for givet). Och jag har aven sett pa nagra brollopsbloggar dar utlandska par har valt att ga tillsammans, sa vem vet om 10 ar kanske det ar lite blandat i andra vastlander ocksa! Vilket skulle vara roligt! Jag antar att jag ofta tar forgivet att folk redan vet om vad betydelsen bakom dem tva olika traditionerna ar for jag tycker det ar sunt fornuft och allmanbildning (maste lara mig att sluta ta det forgivet ) Men du har helt klart ratt, det verkar ju finnas manga som inte vet om symboliken bakom det och andra som tror att for dem sett det i en Hollywood film sa kommer det fran USA osv... och det inte bara med brudoverlamning, galler aven t.ex traditionen att ha en diamantring som forlovningsring - som faktiskt kommer fran Osterrike och inte USA osv... Denna lank ar ganska intressant lasning, gor mig verkligen tacksam att jag lever nu under 2000 talet... huh... wpic.typepad.com/wpic/2010/02/the-origins-of-our-wedding-traditions.html
Svar på tråden Att gå in själv i kyrkan..