• Beatasbrandbilar

Att gå in själv i kyrkan..

Jag har planen att gå in helt själv i kyrkan men efter att pratat med en vän så blev jag lite osäker. Tanken var att eftersom min blivande inte får se klänningen innan den stora dagen så skulle det bli lite mer speciellt när kyrkdörrarna öppnas och han ser mig men min kompis tyckte att hela idéen är löjlig då vi redan bor ihop och träffar varandra varje dag. Detta gör mig nu osäker på hela ingången. Kommer det bli jobbigt att möta allas ögon helt själv? Kommer folk tänka som min kompis? Är det någon annan som valt att gå in helt själv? Hur tänker ni inför detta?

• Svar på tråden Att gå in själv i kyrkan..
  • Beatasbrandbilar

Ja då får jag höra med prästen först då och se vad de säger om det hela. Tack alla för era svar. Alltid skönt att höra lite hur andra tänker.

• daniiel
    ElinFalk85 skrev 2012-03-09 17:03:39 följande:
    Vi kommer att gå in tillsammans och sova med varandra kvällen innan. vi ska fotograferas innan vigseln så då är det ju klart att han kommer se min klänning =). jag gör mig iordning hemma (så dyrt på salong) så går vi ned till fotografen och sen åker vi tillsammans till kyrkan. marshalken (vi kör ju inte ameriaknsk tradition och därav heter det mashalk och inte best man )och tärnorna möter oss en timme innan.
    Fast det brukar stavas marskalk ;P
  • Pagnie
    sabz skrev 2012-03-09 13:24:31 följande:
    Min m2b ska inte heller få se mig :D Vi har bott ihop i över 4 år och jag sover borta natten till bröllopsdagen. Det skapar ju lite spänning i det hela! Jag ska gå in med min pappa (bespara mig alla åsikter tack,) och min m2b kommer stå där framme med sin bestman och vänta :) Han tycker själv att det är kul att han inte får se, han vet inte ens hur klänningen ser ut!
    Jag är med dig. Jag går också in med min pappa. Jag tycker det ändå är lite trevligare och en fin tradition som kanske inte är helt svensk. Men som sagt den är enligt mig underbar. Sen känner man sig inte ensam heller. :D
  • ElinFalk85
    daniiel skrev 2012-03-09 22:24:59 följande:
    Fast det brukar stavas marskalk ;P
    fast jag har väldigt grav dyslexi....så jag uppskattar inte sånt tack.
  • daniiel
    ElinFalk85 skrev 2012-03-10 10:51:27 följande:
    fast jag har väldigt grav dyslexi....så jag uppskattar inte sånt tack.
    Jisses, så känslig man kan vara. Inget annat i din text tydde på det och jag försökte verkligen säga det med glimten i ögat, så du inte skulle ta illa upp.
  • moonlightgirl

Hej hej.
    Jag tycker att ni ska göra som ni vill. Vill ni göra som så att han står där framme och väntar och du går in själv så kör på det. Lika dant om man vill gå in med sin mamma eller pappa eller någon annan så kör på det, precis som vi vill gå in tillsammans jag och min blivande man. Tycker det är så tråkigt med en del människor som måste klanka ner på andra o deras val de gör på sin stora dag. Var och en formar sitt bröllop som man vill. Viktigast är ju att man får en underbar dag och det tror jag att vi alla kommer att få o hur vi sedan utformar vigseln, hur vi går in i kyrkan, hur vi planerar festen osv det spelar ingen roll.

• Natalis
    daniiel skrev 2012-03-10 11:05:39 följande:
    Jisses, så känslig man kan vara. Inget annat i din text tydde på det och jag försökte verkligen säga det med glimten i ögat, så du inte skulle ta illa upp.
    hihi :)
  • Chicita

Det är helt ok att "göra som man vill" om prästen går med på det!

Det är prästens åsikt som räknas. Och prästen kan säga nej. Och då är det i princip bara att acceptera det...
    Intressant att så många säger "gör som ni vill" och tycker att alla som säger annat är tråkiga, dumma och bakåtsträvande. När de flesta bara förklarar anledningen till varför prästen kan säga nej.

Det är väl bra att vara förberedd på det också, så man inte blir helt paff om man får avslag.
    Och än värre om man inte pratat med prästen om det tidigare - och får veta det några minuter innan bröllopet att den prästen inte tillåter något annat än att man går in tillsammans.

Frågan är fri och svaret blir därefter. 

• Memmsan

Jag tycker överlag att man ska göra som man själv vill. Men vill ändå puffa för att gå in tillsammans.
    I Sverige är traditionen att brudparet går in tillsammans för att visa att man tagit beslutet tillsammans, att man gör det av kärlek och fri vilja. Viklket jag tycker är fint och jämställt. Att bli överlämnad handlar ju om att föräldrarna gifter bort sin dotter, vilket låter lite som att kvinnan är en ägodel. Att gå in ensam som kvinna kan ju kännas som någon variant av den amerikanska traditionen.. Men gör som NI vill, det blir bäst.

• Pyttsan

Vad vill din sambo då? Vill inte han gå in med dig?

Svar på tråden Att gå in själv i kyrkan..