sofieolausson skrev 2012-03-09 18:54:07 följande:
Bara... 33 karat.. äh..
Jag älskar cushion cuts, höll på att köpa en sådan från JA men vågade inte chansa pga slipningen. Tråkigt om man skulle fått hem en med redig bow tie eller svarta fält i. Just den där ringmodellen med micropavé och halo.. åhh vad jag skulle vilja ha en sådan!!
Vilken otroligt vacker cushion cut, KhiraLii! (GoodOldGold verkar vara bra på cushions? De har bra informationsfilmer på youtube har jag för mig?)
Precis som du säger så slipas de flesta moderna cushions enbart efter storlek och är oftast riktigt dåliga på ljusåtergivning. De får då ett utseende som man kallar för crushed ice pga av att de läcker ut ljus istället för att reflektera det. Man kan då inte längre se några tydliga facetter i diamanten utan det är bara en enda röra. Se bilden nedan och jämför med diamanten i mitt förra inlägg. För vissa andra slipningar så är "crushed ice" eftertraktat men inte i samband med cushions. Cushions är en av de allra första slipningsformerna och antika cushions har ofta få, ganska stora facetter och de har en väldigt hög krona. Denna form är väldigt eftertraktad för den ger en helt annan ljusåtergivning men det är mkt svårt att hitta en sådan ibland alla moderna. Vad Good old gold har gjort är att de har tagit fram en egen slipningsform där de slipar cushions för maximal ljusåtergivning och med stora tydliga facetter. Dessa cushions kallas för august vintage cushions eller AVCs och de är omåttligt populära. Köper man en sådan är man garanterad att få en riktigt glittrig sten samt att de har ett väldigt distinkt utseende där de reflekterar många pastelliga färger. AVCs kommer dock med en större prislapp eftersom de inte görs i stora kvantiteter.
Crushed ice