• Nudax

Smink utan SPF!?!

Hallå där!

Jag ska sminka mig själv till bröllopet och har reserchat lite här på forumet såväl som googlat runt... Överallt finner man information om att det är en fördel om ens smink inte innehåller SPF - detta eftersom det annars kan skapa reflektioner då man blir fotad under dagen, något som kan resultera i att man ser blek ut i ansiktet gentemot kroppen....

Så långt är jag med.... men ingenstans finner jag tips om vilka produkter jag då SKA ha... och söker jag runt på smink så inser jag ju hur himla poppis det blivit med just solskyddsfaktor i smink...

Tänker att det finns massor av kunniga här på forumet med bra erfarenheter!

SÅ - hjälp mig gärna med tips på dessa produkter utan SPF!

* En bra täckande, utjämnande founfation

* Ett bra puder

* Bra rouge

Tack på förhand! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 13:12
    update: foundation ... naturligtvis, men det förstod ni =D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 19:09

Inser att jag verkar bli missuppfattad gällande min vana av smink...

Jag sminkar mig dagligen, med såväl foundation, puder, rouge som ögonsmink. Jag har alltså bra produkter som funkar mot min hudton etc, men nu söker jag nya produkter som är SPF-fria. Tack till er som gett förslag på sådana! =)
  • Svar på tråden Smink utan SPF!?!
  • ECO wedding

Mina favorittyper av foundation är Isadora Hyralight och Maybelline dream matte mousse.

Puder kan jag rekommendera clarins loose powder som är dyrt men oooh så bra.

Till sist är M.A.C blushcreme min favorit bland rouger, och var inte rädd för de som är väldigt rosa, de tonas ner mycket när de kommer på huden.

Tror inte någon av de ovan har solskyddsfaktor men i vilket fall som är det väldigt bra smink.

• Godis

En foundation är bäst om du går iväg till en butik då man alltid bör välja en foundation som går bra ihopa med sin hudtyp.
    Ett rouge går man alltid på dina undertoner.
    Personligen föredrar jag Chanels puder då jag vet att det fotograferar bra.

Men va försiktig bara.....en liten fågel har berättat för mig att Kicks har sk kampanjer där det går ut på att sälja så mycket som är möjligt utav vissa märken. Så där kan dom ibland pracka på en något man eg. inte behöver bara för att dom ska nå sin försäljning.

• Nudax
    ECO wedding skrev 2012-03-13 13:49:10 följande:

Mina favorittyper av foundation är Isadora Hyralight och Maybelline dream matte mousse.

Puder kan jag rekommendera clarins loose powder som är dyrt men oooh så bra.

Till sist är M.A.C blushcreme min favorit bland rouger, och var inte rädd för de som är väldigt rosa, de tonas ner mycket när de kommer på huden.

Tror inte någon av de ovan har solskyddsfaktor men i vilket fall som är det väldigt bra smink.

Tack för dina tips! =) Det roliga: Jag använder dagligen just Isadora Hydralight! haha, har inte ens tänkt på att den jag redan använder kunde vara SPF-fri, eftersom så få verkade vara det. Toppen ju! =D Känns skönt att kunna fortsätta använda i alla fall samma foundation för då slipper jag prova ut något nytt som kanske irriterar min hy =) Intressant med rougen där också, men vet inte om jag vågar mig på att prova den då den var ganska dyr för att riskera att "Prova och inte gilla".
  • Nudax
    Godis skrev 2012-03-13 14:07:16 följande:
    En foundation är bäst om du går iväg till en butik då man alltid bör välja en foundation som går bra ihopa med sin hudtyp.
    Ett rouge går man alltid på dina undertoner.
    Personligen föredrar jag Chanels puder då jag vet att det fotograferar bra.

Men va försiktig bara.....en liten fågel har berättat för mig att Kicks har sk kampanjer där det går ut på att sälja så mycket som är möjligt utav vissa märken. Så där kan dom ibland pracka på en något man eg. inte behöver bara för att dom ska nå sin försäljning.
    Jag använder smink dagligen, så har bra koll på vilken foundation som passar mig etc... men just SPF-fria produkter har jag haft svårt att hitta. Chanels puder lät ju intressant dock, om det fotograferar bra, ska kolla upp det =)

Aha, blir nog make up store för min del. Har ett presentkort hemma på sminkning + produkter för den summan, så ska dit när det närmar sig och min hy har sommarfärg =) Hoppas de tipsar ärligt bara, och inte utefter vilka produkter de vill sälja :S
  • 1700tal

Får jag fråga bara... SPF, är det en förkortning för solskyddsfaktor? Eller är det förkortning för den sortens mineralsmink med reflekterande partiklar i sig?

Jag har noterat att mineralpuder ger ljusa reflektioner på bild (vilket det verkligen gör) och jag har lärt mig att solskyddsfaktor i smink är mkt förstörande för huden i allmänhet och för ansiktet i synnerhet. Men trodde inte alls dessa två var sammankopplade.

Menar du att själva solskyddet är det som reflekterar ljuset?

• Godis
    1700tal skrev 2012-03-13 19:39:53 följande:

Får jag fråga bara... SPF, är det en förkortning för solskyddsfaktor? Eller är det förkortning för den sortens mineralsmink med reflekterande partiklar i sig?

Jag har noterat att mineralpuder ger ljusa reflektioner på bild (vilket det verkligen gör) och jag har lärt mig att solskyddsfaktor i smink är mkt förstörande för huden i allmänhet och för ansiktet i synnerhet. Men trodde inte alls dessa två var sammankopplade.

Menar du att själva solskyddet är det som reflekterar ljuset?

SPF: sun protection factor

Solskydd är ljusreflekterande och mineralmakeup likaså, därför gör sig ingen utav dom sig bra på bild. Framför allt bilder tagna med blixt. 
  • 1700tal
    Godis skrev 2012-03-13 20:07:40 följande:
    SPF: sun protection factor
    Aah! Tack för info. Aldrig tänkt på det förut, då ska jag undvika det i framtiden.
  • thegedinstudio
    Godis skrev 2012-03-13 20:07:40 följande:
    SPF: sun protection factor

Solskydd är ljusreflekterande och mineralmakeup likaså, därför gör sig ingen utav dom sig bra på bild. Framför allt bilder tagna med blixt. 
    Det där håller inte jag med om. Jag sminkar massor med mineralmakeup från olika märken och mineralfoundations brukar inte bli ljus på bild, bara för att den skulle innehålla solskydd. Den naturliga solskyddsfaktorn i mineral som är titaniumdioxid, blir inte vit på bild.  Däremot kan blixten i kameran reflektera skimret i underlaget. Men det finns både matta, naturliga och skimriga foundations även inom mineral.

Solskyddsfaktorn i vissa flytande foundations kan uppfattas vita på bild tagen med blixt. Det beror på att just det ämnet reflekteras väldigt starkt av blixten. Osäker på just vilket ämne det är (har försökt tagit reda på det men ännu inte hittat svaret), men det finns olika solskyddande ämnen i olika foundations, så ALLA med solskyddsfaktor blir inte vita på bild. Bara vissa....... 
  • Nudax
    1700tal skrev 2012-03-13 20:17:47 följande:
    Aah! Tack för info. Aldrig tänkt på det förut, då ska jag undvika det i framtiden.
    Såg att du redan fått ett bra svar =)
  • Nudax
    thegedinstudio skrev 2012-03-13 20:38:07 följande:
    Det där håller inte jag med om. Jag sminkar massor med mineralmakeup från olika märken och mineralfoundations brukar inte bli ljus på bild, bara för att den skulle innehålla solskydd. Den naturliga solskyddsfaktorn i mineral som är titaniumdioxid, blir inte vit på bild.  Däremot kan blixten i kameran reflektera skimret i underlaget. Men det finns både matta, naturliga och skimriga foundations även inom mineral.

Solskyddsfaktorn i vissa flytande foundations kan uppfattas vita på bild tagen med blixt. Det beror på att just det ämnet reflekteras väldigt starkt av blixten. Osäker på just vilket ämne det är (har försökt tagit reda på det men ännu inte hittat svaret), men det finns olika solskyddande ämnen i olika foundations, så ALLA med solskyddsfaktor blir inte vita på bild. Bara vissa....... 
    Fast nu tänker jag att du misstolkade godis. Jag läste godis kommentar som att smink med solskyddsfaktor är reglekterande OCH att mineralsmink (pga skimmret som du skriver) kan vara ljusreflejterande - två skilda faktorer, inte att mineralsmink var reflekterande p.g.a. solskyddsfaktorn.

Intressant att det inte är alla ämnen av solskyddande effekt som ger vitt ansikte, synd att det är svårt att hitta vilka bara...  dock har jag ju insett nu att den foundation jag brukar använda inte innehåller SPF, så blir nog den till bröllopet i alla fall. Skulle dock behöva ett bra puder till det då... du verkade kunnig, har du tips på bra mineral-puder som inte har den där ljusreflekterande effekten som du beskriver? Gärna ett som jämmnar ut, inte skimmrar, inte blir "torr" etc...
Svar på tråden Smink utan SPF!?!