• Nudax

Smink utan SPF!?!

Hallå där!

Jag ska sminka mig själv till bröllopet och har reserchat lite här på forumet såväl som googlat runt... Överallt finner man information om att det är en fördel om ens smink inte innehåller SPF - detta eftersom det annars kan skapa reflektioner då man blir fotad under dagen, något som kan resultera i att man ser blek ut i ansiktet gentemot kroppen....

Så långt är jag med.... men ingenstans finner jag tips om vilka produkter jag då SKA ha... och söker jag runt på smink så inser jag ju hur himla poppis det blivit med just solskyddsfaktor i smink...

Tänker att det finns massor av kunniga här på forumet med bra erfarenheter!

SÅ - hjälp mig gärna med tips på dessa produkter utan SPF!

* En bra täckande, utjämnande founfation

* Ett bra puder

* Bra rouge

Tack på förhand! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 13:12
    update: foundation ... naturligtvis, men det förstod ni =D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 19:09

Inser att jag verkar bli missuppfattad gällande min vana av smink...

Jag sminkar mig dagligen, med såväl foundation, puder, rouge som ögonsmink. Jag har alltså bra produkter som funkar mot min hudton etc, men nu söker jag nya produkter som är SPF-fria. Tack till er som gett förslag på sådana! =)
  • Svar på tråden Smink utan SPF!?!
  • Godis
    thegedinstudio skrev 2012-03-13 20:38:07 följande:
    Det där håller inte jag med om. Jag sminkar massor med mineralmakeup från olika märken och mineralfoundations brukar inte bli ljus på bild, bara för att den skulle innehålla solskydd. Den naturliga solskyddsfaktorn i mineral som är titaniumdioxid, blir inte vit på bild.  Däremot kan blixten i kameran reflektera skimret i underlaget. Men det finns både matta, naturliga och skimriga foundations även inom mineral.

Solskyddsfaktorn i vissa flytande foundations kan uppfattas vita på bild tagen med blixt. Det beror på att just det ämnet reflekteras väldigt starkt av blixten. Osäker på just vilket ämne det är (har försökt tagit reda på det men ännu inte hittat svaret), men det finns olika solskyddande ämnen i olika foundations, så ALLA med solskyddsfaktor blir inte vita på bild. Bara vissa....... 
    Där kan vi "agree to disagree" Glad.  
    Just titanium dioxid är som du sägen ett naturligt solskydd och därför ljusreflekterande, vilket i sin följd innebär att man ser glansig ut.

Ämnet som gör att det reflekteras är just titanium dioxid samt zinc oxide som även finns i vanligt solskydd.
    Vissa märken påstår sig har bytt formulan på foundation upp till SPF15 så dom ska numer göra sig bättre på bild dock kan jag säga att trots detta så blir resultatet långt ifrån lika bra som flytande foundation utan SPF. Chanels foundation med SPF ger fortfarande "flashback" tex.               
  • Sara 120707

Hela poängen med solskydd är ju att det SKA reflektera ljus, så solskydd som inte gör det verkar ju väldigt underligt

• thegedinstudio
    Godis skrev 2012-03-13 21:40:17 följande:
    Där kan vi "agree to disagree" Glad.  
    Just titanium dioxid är som du sägen ett naturligt solskydd och därför ljusreflekterande, vilket i sin följd innebär att man ser glansig ut.

Ämnet som gör att det reflekteras är just titanium dioxid samt zinc oxide som även finns i vanligt solskydd.
    Vissa märken påstår sig har bytt formulan på foundation upp till SPF15 så dom ska numer göra sig bättre på bild dock kan jag säga att trots detta så blir resultatet långt ifrån lika bra som flytande foundation utan SPF. Chanels foundation med SPF ger fortfarande "flashback" tex.               
    Alltid kul att diskutera! =)

Jo kan tänka mig att vissa märken försöker förbättra detta.... undrar hur ?

Men det är så mycket diskussioner om att just mineralfoundation blir så dåliga på bild. Och det känns som att folk har uppfattningen att det är så med allt mineralsmink.
    Om man provat tex Makeupstore mineralsmink kan jag förstå att man tycker det, den har så otroligt mycket skimmer i sig.
    Men om man vill ha ett naturligt och vackert resultat, som på tex bröllopsdagen, och ta bilder i utomhusmiljö tycker jag personligen att mineralfoundations (med naturlig finish) passar perfekt.
    Nudax skrev 2012-03-13 21:21:04 följande:
    Skulle dock behöva ett bra puder till det då... du verkade kunnig, har du tips på bra mineral-puder som inte har den där ljusreflekterande effekten som du beskriver? Gärna ett som jämmnar ut, inte skimmrar, inte blir "torr" etc...
    Ja man kan ju också matta ner sin egen glansighet som kommer under dagen med ett transparent puder. De flesta sådana puder heter "Veil" inom mineralsmink. Och de är alla ofta baserade på ris. Och också oftast matta. Tycker att Bare Minerals "Mineral Veil" är bra. Förminskar porerna, innehåller inte talk (det som torkar ut) och är fjäderlätt. Oj nu låter jag som värsta försäljaren...Sanningen är att jag HAR varit återförsäljare för just detta märke och älskar det. Men nu förtiden jobbar jag med olika märken....
  • Moon River

Jag använde Make Up Forever HD Foundation och MAC Prep & Prime Transparent Veil (puder).
    Det satt kanon! MUFE finns dock inte att köpa i Sverige utan kan endast beställas utomlands.
    NARS har fantastiska blush, inte heller de finns i Sverige men de är väl värda att en beställning.

• Nudax
    Ja man kan ju också matta ner sin egen glansighet som kommer under dagen med ett transparent puder. De flesta sådana puder heter "Veil" inom mineralsmink. Och de är alla ofta baserade på ris. Och också oftast matta. Tycker att Bare Minerals "Mineral Veil" är bra. Förminskar porerna, innehåller inte talk (det som torkar ut) och är fjäderlätt. Oj nu låter jag som värsta försäljaren...Sanningen är att jag HAR varit återförsäljare för just detta märke och älskar det. Men nu förtiden jobbar jag med olika märken....
    Måste dubbelkolla, tänker att du menar denna?

www.beautyplanet.se/Kvinna/Makeup/Ansikte/Puder/Finishing_Powder_Mineral_Veil/prd24362708.aspx&ppk=pg453

Jag funderar över om transparent/orginal vore bäst då, eller om jag ska har lite torr hy borde ha hydrating? Kanske inte till just bröllopsdagen ?
  • Bröllop201206

Nudax: om du ska handla bare minerals smink så köper jag mitt smink av bare minerals från england. www.beautybay.com Mycket billigare där än att köpa här hemma och går snabbt att få hem sminket oxå. Man kan välja Sverige som land å får då se priserna i svenska kronor deras priser är ungefär halva priset mot vad det kostar att köpa i Sverige. Ett tips bara:) Jag har precis börjat använda bare minerals smink och kan säga att det är det bästa smink jag någonsin haft. Jag får lätt finnar av andra tilltäppta sminkprodukter. Jag har inte märkt något reflekterande ljus av mitt mineralsmink av fotografering.

• thegedinstudio
    Nudax skrev 2012-03-14 20:28:48 följande:
    Måste dubbelkolla, tänker att du menar denna?

www.beautyplanet.se/Kvinna/Makeup/Ansikte/Pud...

Jag funderar över om transparent/orginal vore bäst då, eller om jag ska har lite torr hy borde ha hydrating? Kanske inte till just bröllopsdagen ?
    "Hydrating" pudret har glitter i sig, så ta "original, den är helt matt! =)
  • annapanna88

Har inga tips, men måste bara säga: vilken bra tråd!
    Min kompis ska sminka mig och jag har insett att jag behöver ny foundation då min innehåller SPF :(
    Kul att få så bra tips!

• Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-03-14 21:32:02 följande:
    Nudax: om du ska handla bare minerals smink så köper jag mitt smink av bare minerals från england. www.beautybay.com Mycket billigare där än att köpa här hemma och går snabbt att få hem sminket oxå. Man kan välja Sverige som land å får då se priserna i svenska kronor deras priser är ungefär halva priset mot vad det kostar att köpa i Sverige. Ett tips bara:) Jag har precis börjat använda bare minerals smink och kan säga att det är det bästa smink jag någonsin haft. Jag får lätt finnar av andra tilltäppta sminkprodukter. Jag har inte märkt något reflekterande ljus av mitt mineralsmink av fotografering.
    Toppentips! Tack =)
  • Nudax
    thegedinstudio skrev 2012-03-14 22:42:37 följande:
    "Hydrating" pudret har glitter i sig, så ta "original, den är helt matt! =)
  • knyttan
    Moon River skrev 2012-03-14 09:09:09 följande:
    Jag använde Make Up Forever HD Foundation och MAC Prep & Prime Transparent Veil (puder).
    Det satt kanon! MUFE finns dock inte att köpa i Sverige utan kan endast beställas utomlands.
    NARS har fantastiska blush, inte heller de finns i Sverige men de är väl värda att en beställning.
    Jag använder MAC's veil och kan bara rekommendera!

Däremot så skulle jag gärna vilja ha fler tips om flytande foundations utan SPF... Använder Lancomes mineral foundation nu och tycker den är jättebra, men den har SPF.. så jag skulle behöva hitta en utan?
  • thegedinstudio

Alla foundations med solskyddsfaktor blir faktist inte ljusa.

Tips för att testa om just din blir ljus: sätt på dig ett lager foundation, och ta en bild med din egna digitalkamera med blixt, helst i ett mörkt rum. Dagens digitalkameror har stark blixt! Du bör se direkt om du blir väldigt blek i kameran av din foundation.

Och visste ni föresten att solskyddsfaktor är den bästa "antirynkkrämen". Inget skyddar mot rynkor så bra som solskydd...använd året om !

• chabar

M.A.C face & Body -  flytande foundation men inte så täckande, utan väldigt naturligt resultat.
    M.A.C Studio fix- utan SPF och går att jobba upp till full täckning. Puder/kräm foundation.

Jag anävder själv mac studio sculpt foundation som är vattenbaserad och lite gelaktigt. Tycker dne är suverän, den innehåller dock spf - men jag har aldrig upplevt att det märks vid blixtfotografering.

som det redan är skrivet. Prova!

thegedinstudio skrev 2012-03-15 00:13:38 följande:
    Alla foundations med solskyddsfaktor blir faktist inte ljusa.

Tips för att testa om just din blir ljus: sätt på dig ett lager foundation, och ta en bild med din egna digitalkamera med blixt, helst i ett mörkt rum. Dagens digitalkameror har stark blixt! Du bör se direkt om du blir väldigt blek i kameran av din foundation.
Svar på tråden Smink utan SPF!?!