Godis skrev 2012-03-13 21:40:17 följande:
Där kan vi "agree to disagree"
.
Just titanium dioxid är som du sägen ett naturligt solskydd och därför ljusreflekterande, vilket i sin följd innebär att man ser glansig ut.
Ämnet som gör att det reflekteras är just titanium dioxid samt zinc oxide som även finns i vanligt solskydd.
Vissa märken påstår sig har bytt formulan på foundation upp till SPF15 så dom ska numer göra sig bättre på bild dock kan jag säga att trots detta så blir resultatet långt ifrån lika bra som flytande foundation utan SPF. Chanels foundation med SPF ger fortfarande "flashback" tex.
Alltid kul att diskutera! =)
Jo kan tänka mig att vissa märken försöker förbättra detta.... undrar hur ?
Men det är så mycket diskussioner om att just mineralfoundation blir så dåliga på bild. Och det känns som att folk har uppfattningen att det är så med allt mineralsmink.
Om man provat tex Makeupstore mineralsmink kan jag förstå att man tycker det, den har så otroligt mycket skimmer i sig.
Men om man vill ha ett naturligt och vackert resultat, som på tex bröllopsdagen, och ta bilder i utomhusmiljö tycker jag personligen att mineralfoundations (med naturlig finish) passar perfekt.
Nudax skrev 2012-03-13 21:21:04 följande:
Skulle dock behöva ett bra puder till det då... du verkade kunnig, har du tips på bra mineral-puder som inte har den där ljusreflekterande effekten som du beskriver? Gärna ett som jämmnar ut, inte skimmrar, inte blir "torr" etc...
Ja man kan ju också matta ner sin egen glansighet som kommer under dagen med ett transparent puder. De flesta sådana puder heter "Veil" inom mineralsmink. Och de är alla ofta baserade på ris. Och också oftast matta. Tycker att Bare Minerals "Mineral Veil" är bra. Förminskar porerna, innehåller inte talk (det som torkar ut) och är fjäderlätt. Oj nu låter jag som värsta försäljaren...Sanningen är att jag HAR varit återförsäljare för just detta märke och älskar det. Men nu förtiden jobbar jag med olika märken....