Inlägg från: ECO wedding |Visa alla inlägg
  • ECO wedding

Min meny, vad tycks?

Menyn till bröllopet börjar komma ihop mer och mer nu. Vi vill ha det så ekologiskt som bara möjligt men ändå billigt. Menyn kommer nedan, något mer som bör tilläggas/tas bort, hur hade ni gjort? Skulle ni ha uppskattat det om ni fick denna mat på ett bröllop?

Förrätt: Löjromsmousse med krassekavring Gravad lax (gravar och fångar den själv) Egengjord potatissallad på potatis jag odlat själv Sallad med egenodlade komponenter (sallat, tomat, sparris och rödlök) Köpta havreflarn Egenodlade jordgubbar med grädde Rabarber och jordgubbsmarkmelad (odla själv) med hembakta frallor Rökt rådjur som vi fångar själva Egen sangria Bål med vitt vin

Till maten har vi även vanligt vitt och rött vin samt en massa alkoholfria alternativ.

• Svar på tråden Min meny, vad tycks?
  • ECO wedding
    daniiel skrev 2012-03-14 13:17:30 följande:
    Här kommer då kräsna jag, som inte skulle äta löjromsmoussen eller grädden (inte förtjust i löjrom & laktosintolerant), gravade laxen, salladen (tål inte lök) och inte heller rådjuret ;P haha

Nu är dock inte jag gäst på ert bröllop och ni måste ju utgå från vad ni och era gäster skulle uppskatta att äta. Det är säkerligen en meny som skulle falla många i smaken :) Jag tycker dessutom att det är väldigt roligt att det är så mkt med som ni odlat själva och gjort själva, massor av pluspoäng för det! :)

Oj, dne menyn hade verkligen inte passat dig då. Vi har inga laktosintoleranta, men har 5 personer som absolut hatar grönsaker och två som hatar fisk. Sen en som inte tål gluten men kan göra allt glutenfritt så blir inget större problem.

Har lagt till 3 rätter till.

Cheesecake Sallad på mangold, paprika och bönor (hur låter det egentligen???) Köttfärslimpa
  • ECO wedding
    say yes skrev 2012-03-14 13:47:08 följande:
    Bra meny tycker jag! Men kom håg att fixa laktosfri grädde
    Rökt lax tycker jag personligen är godare än gravad men det kanske blir lite kaka på kaka om man har rökt rådjur och rökt lax. Sen är det en massa socker i gravad lax också och jag gillar inte när det är för sött. I övrigt låter det helt undertbart och duktigt att ni gör så mycket själva!

Här är vår preliminära meny:

Utanför kyrkan: salta pinnar/kex, oliver och champagne

Blinier med tillbehör (löjrom, lök och smetana)

Någon vit fisk med sås, ev spritsat potatismos och sparris eller rostbiff med potatis julienne/hasselbackspotatis, sparris och sås

En liten kula citronsorbet eller en mini choklad eclaire (förstår inte dem som satsar massor på efterrätten! man skall ju käka tårta sen och dansa hela natten!)

Bröllopstårta med smak av vit, ljus och mörk choklad samt hallon och traditionell norsk kransekake

Vad tycker du/ni? Några tips och idéer som gör att den inte bara blir bra utan helt fantastisk?

Låter som en underbar meny, kommer ni laga själva eller har ni catering/restaurang? Bröllopstårtan låter fullkomligt ljuvlig.

Tanke att jag behöver en sås också, någon som kan rekommendera en sås som passar till vilt främst, inget sås med alkohol i då vi har några nykterister.

Svar på tråden Min meny, vad tycks?