Inlägg från: pulmonate |Visa alla inlägg
  • pulmonate

Budget bröllopsresa?

Flera har ju rekomenderat Rom tidigare och det kan jag också!!
    Jag har bott här (bor fortfarande i Italien) i 5 år och det är verkligen en romantisk stad.
    2-3 stjärniga hotell kostar runt 45-55 euro / natt / rum, speciellt i området runt tågstationen där de flesta hotell finns. Om du inte åker i en jätte turistig säsong behövs ingen bokning utan du kan göra det direkt när du kommer fram på tågstationen, och då får man ofta bra sista minuten deals. 
    Det finns så otroligt mycket att se så ni kommer att kunna uppleva en massa. Samtidigt är det bara så skönt och romantiskt att vandra runt i smågränderna runt Pantheon, Piazza Navona, mm.
    Många goa restauranger, min tumregel är "finns menyn på engelska, gå någon annanstans!"..haha. För det betyder ofta att det är turistigt.
     Jag har skrivit en massa tips här i andra trådar. Bestämmer ni er för att komma till Rom så skriv ett privat medelande så ska jag ge er mer konkreta tips om vad man ska se, var man ska äta, mm.

• pulmonate

Ett tips jag kan dela med mig, både för flyg, hotell och bilhyrning är
    www.skyscanner.com
    Det fungerar särskillt bra om man är flexibel. Till exempel kan man skriva in "Göteborg till Anywhere" eller "Göteborg till Italien" eller "Sverige till Italien" och så kommer det upp alla de billiga flygen just då. Vi har gjort så flera gånger att vi har bestämt oss att ta det billigaste. Det gör att man ibland hamnar på lite udda ställen som man inte hade tänkt ifrån början, men det är kul tycker vi. Till exempel har vi hamnat i Krakov, Dublin, Barcelona t/r 300kr /pers. 
    Beroende på hur man vill bo så brukar man kunna hitta hotell billigt. 2-3 stjärnor på de flesta ställena vi har varit på har kostat 500kr / rum / natt. Ofta har youth hostels även privata rum, kanske med delad badrum om man vill få ner priset till max.

• pulmonate
    lamickis skrev 2012-03-20 14:47:02 följande:
    har ni något bra tips på en resa i början på juli? samma här, bara en långweekend, längre än så går inte, då saknar vi ihjäl oss efter barnen.
    barcelona är väl det ultimata med sol o stad... men jag vill ha andra tips!!
    eller ska vi bara ta det lite lugnt, avvakta till september-oktober och ta en weekend till rom eller ex. prag?
    juli i rom känns lite för varmt?
    Ja angående värmen i Rom... haha, ja svenskar går ju i linne i November (tex min mamma när hon kommer och hälsar på) och "vi" romare med typ päls. 
    Jag var nere i Rom i tisdags och då var det skönt redan. Runt 20+ C (till och med jag tog av mig vinterjackan haha).
    Det är bäst att undvika Rom Juni, Juli, Augusti. Bästa tiden är nog Oktober eller Maj.
    För er som inte tänker på Rom som strandstad, så går tåg till havet och tar 30min. Biljetten ingår i stadsbiljetten på 1 euro. Stranden är Ostia och tåget tar man ifrån Metro B stationen "Piramide - Ostiense".

Aropå var man ska åka i Juli i så fall så är ju Barcelona aldeles underbart! En otroligt fin stad, god mat (stora inomhusmarknaden på Las Ramblas som lagar färsk fisk = så gott! Strand! Ja jätte perfekt ju! :)

• pulmonate
    lamickis skrev 2012-03-23 10:06:14 följande:
    tack pulmonate för alla tips, guld värt!
    vi pratade igenom det igår och det lutar åt barcelona

men du verkar ju ha lite koll på italien! hur funkar rimini eller amalfikusten ( kan vara heelt galet stavat, hoppas du förstår vad jag menar) för långweekend?
    Ja jag har bott här i Italien i 7 år nu! (nästan 8, herregud!).
    Rimini - NEJ! hjälp! Kan inte tänka mig ett värre ställe. Poppis på 70/80 talet bland svenskar och där bor en massa svenskar också som typ blev kära i en kille och stannade kvar *ler*.
    Amalfikusten däremot - JA! Flyg in till Neapel och ta tåget ner.
    När ni ändå är i Neapel äter ni pizza på Da Michele (BÄSTA pizzerian i Napoli, och därmed även världen!). De har bara margherita och man får gå dit tidigt. Filmen med Julia Roberts spelades in där (Eat Pray Love) för något år sen. Näst bästa pizzerian är Di Matteo, som även har andra pizzor OCH friterat! mums gott!
    - Dagsutflykt om det är lite muligt (för det blir för varmt om det gassar på) = Pompeij.
    - Dagsutflykt om det är fint väder = Capri. En ö utanför som är otroligt fin. Lite Grekland känsla. 

Det finns så mycket i Italien.. här kan jag babbla i evigheter.
    Andra tips:
    - Cinque terre i norr. Italienska riviäran. Flyg in till Milano. 5 små byar längs havet. Man kan vandra emellan dem eller ta ett litet lokaltåg. Väldigt färgglatt och fint.
     - Venedig, Verona. Tåg emellan kostar bara en 10 euro nånting. www.trenitalia.it tar ca 1,5h. Så man kan se 2 städer i ett.

Svar på tråden Budget bröllopsresa?