Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)
Vi har också tajt budget, vet dock inte hur tajt än. Vi ska gifta oss om ett år så just nu sparar vi pengar, så beroende på hur mycket vi lyckas få ihop blir budgetens storlek. MEN om vi får ihop "för" mycket vill jag ändå inte lägga så mycket pengar på denna dag ändå, så jag passar bra in i dennna tråd!
Ett sätt jag har funderat på att göra för att få ned kostnaderna är att få släkt och vänner att vara delaktiga och bidra med hjälp i olika former istället för gåvor (fast om man inte kan/vill hjälpa till vill vi ju ändå inte ha något annat än deras deltagande ).
T ex. så är en av min bröder mycket för att fotografera, så jag ska kolla om han kan fota oss. Sen framkallar och förstorar vi dem till bland annat tackkort.
Min syster är duktig på att baka! Så hon ska få hjälpa till och göra tårta och vi betalar "materialet" till den. Det kommer bli mycket billigare än att köpa på bageri.
Vi har tänkt oss hemmagjord veggobuffé, den ska jag, min mamma och blivande svärmor hjälpas åt att göra. Blir troligtvis billigare än att catera.
Mina föräldrar åker ofta till Tyskland, så de har sagt att de kan handla alkohol till bra pris där åt oss. Sen så ska vi inte direkt ha massa alkohol och bar då vi kommer att ha med mycket barn på vårat bröllop.
Jag har en faster som är duktig med blommor, tänkte kolla om hon kkanske han hjälpa mig att binda ihop en fin bukett med blommor jag köper löst. Här tror jag att det kommer bli mycket billigare, såg att buketter kan kosta flera tusen. Funderar eventuellt på att beställa blommorna på artflower.se, då får jag alla de blommor jag tycker om i samma bukett utan att behöva tänka på när de har "blommningstid".
Dukning och annat jox som behöver fixas innan med lokalen ska en annan bror till mig och hans fru hjälpa till med. Här har jag dessutom inte tänkt mig en massa dekorering i något särskilt tema, utan tänkte typ låna dukar (vita), vaser och ljusstakar från släkt och vänner. Setvetter har jag tänkt köpa vanliga billiga på typ IKEA. Eventuellt ha blommor på bordet, men då plockar vi dem i mina föräldrars och fasters trädgård.
Våra ringar ska en gammal klasskompis till mig göra som är guldsmed, så just nu håller jag på att "vaska" guld hemma, hos mina och min blivandes föräldrar. Tror att vi kan komma ned en del i pris här jämför med att köpa färdiga ringar i butik.
Tänkte fråga en kompis om hon (och ev. hennes man) kan sjunga åt oss i kyrkan som present.
De är väl så här långt som planerna hittills har kommit. Jag har dock inte kommit så långt i planeringen att jag har några prislappar på något ännu... men det kommer så småningom!