• 123ost

Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)

Hej! Jag har hängt här på BT ett bra tag, tanken var att vi skulle gifta oss i sommar men till slut ändrade vi oss. Det blev för stressigt och vi kände att våra sista sparpengar inte skulle gå till bröllopsfesten (för det är ju faktiskt den som kostar mest).

Vi la bröllopsplanerandet på hyllan och tänkte att vi gifter oss om några år när vi sparat mer pengar. Nu, några månader senare känner både jag och sambon att vi inte vill sätta så mycket pengar på bröllopsfesten.

Så vi går alltså från lokal, catering, tema-dukning till bröllopsfest utomhus i sambons by, där finns det en gammal skola (väldigt liten) och på gården finns det en scen om man kanske får dit något liveband eller så.
    Tanken är då att hyra ett tält (tror det finns där i skolan då dom brukar ha sommarfest där), men min stora fråga är...

Hur ska man göra för att det inte ska bli en vanlig "sommarfest"? Vi vill inte längre ha någon dyr mat, utan kan tänka oss att ha några som står och grillar osv istället. Grillbuffé, vad kan man ha som ändå känns lite mer bröllopsaktigt?

Dekoration eller liknande som gör det lite mer "bröllop"?

Snälla brudar, kom gärna med tips!

• 123ost

Är det någon här som ska ha ca 100 gäster? Jag känner just nu att det är omöjligt att ha så många gäster med så liten budget..

• 123ost
    Lillkrissan skrev 2012-03-31 11:34:55 följande:
    Hej! :)
    Jag försöker hålla mig till en budget på ca 15.000-20.000 och har 100 gäster, dock ca 25 barn :P
    Det blir dock lättare att få en mindre budget med den här tråden! :D
    Kommer ni vara i en lokal? :)
  • 123ost
    Lillkrissan skrev 2012-04-01 09:44:16 följande:
    Japp! Har fått tag i en lokal som har allt porslin etc och den kostar ca 1500:- från fredag kväll till söndag morgon :)

Ååh vilket bra pris! Vi kommer gifta oss på en liten ort och då finns det inte så mycket alternativ. Finns ett hotell där man kan hyra festlokal och då kostar det 3000kr, men köket är otroligt litet så man knappt kan laga nå mat. Andra alternativet är en festlokal med catering och det vill vi inte riktigt ha så där sprack det. Tredje alternativet som vi helst vill är i sambons hemby (inte långt ifrån kyrkan), där finns en gamma skola man kan hyra och på gården har vi då tänkt vara men då har vi räknat att bara tälten+grillmat kommer kosta mer än festlokal+catering.. Sååå svart! Hade varit mycket lättare om vi hade haft hälften av våra gäster.. suck!
  • 123ost
    Anonym (Otålig) skrev 2012-04-01 17:23:54 följande:
    Hej brudar Denna tråd är nåt för mig!Jag och min "gubbe" ska gifta oss när vi har råd har vi sagt. Fast jag tycker inte om att vänta så planerna är i gång! Jätteroligt men knepigt, då vi inte alls har budget för detta nu pga renovering och massa annat. Han e orolig över pengar men jag ska nog fixa detta utan att vi hamnar i fattigstugan haha.Kul att så många av er delar med sig av sina egna tips och knep! Vi blir ca 60 pers.*Har bestämt kyrka. 0:-*Har kontaktat catering, prisförslag är på gång. ca 180:- per person.*Lokal blir antingen hembygdsgård eller cateringfirmans lokal beroendes på pris.*Tårta ska vi ha, vet inte vad det skulle kosta. *Dekorera gör vi själva, har börjat köpa lite saker. *Klänning köpt på ebay, ny efter mina mått. (håll tummarna att den e i bra kvalité!)  2350:-  *Hår och smink vet jag inte om jag ska göra själv eller fixa på salong och lyxa till det lite?Berätta, hur gör ni med smink och hår? Och vad budgeterar ni för er tårta?Är det någon av er som har tagit lån för att täcka lite kostnader?  Vi har båda fast jobb så varför inte liksom. Äsch, vilken beslutsångest man får över allt :S

En kompis till mig är rätt bra på att sminka så hon ska (enligt henne) få "äran" att sminka mig. Sen kommer vi nog tillsammans försöka fixa min frisyr, jag vill inte ha någon maffig och speciell uppsättning, utan bara utsläppt lite lockat/vågigt. Fördelen med att en kompis gör det är ju att man kan testa flera tusentals gånger hehe

Tårta har jag inte kollat upp än, men vi kommer gifta oss på en liten ort och har hört att en släkting till min släkting är rätt bra på tårtor, kanske hon vill ta en privat beställning..Men jag vill inte ha någon "amerikansk" tårta, utan bara vanliga på ett snyggt tårtställ Glad
  • 123ost
    Green skrev 2012-04-01 14:25:41 följande:
    Fråga runt bland släkt och vänner (och be dom fråga sina vänner) om det inte är någon som har tält att låna eller hyra ut för en rimlig summa.Att hyra tält från en firma kan bli rätt så dyrt!Vi lånar ett 5x8m tält av svärföräldrarna och jag vet minst en till som vi kunde hyrt av för en symbolisk summa.

Vi får ta och göra det, vet att det ska finnas ett tält i skolan som brukar användas ibland, dock utan väggar :/
  • 123ost
    ajmb skrev 2012-04-02 18:29:52 följande:
    Hej där ...Har ingen aning om var vår budget hamnar ...men har inte råd med ett jättebröllop.Vi kommer att satsa på ett kuvertbröllop. Kanske vi är lite snåla..men vi kommer att undanbe bröllopspresenter och att gästerna själva betalar för maten som en "gåva" istället.På så sätt har vi möjlighet att bjuda flera av vänner.Har varit med på många bröllop där det blir diskussioner om vilka som ska bli inbjudna eller inte.I slutenden så är det de som ska gifta sig som oftast ger vika ...och får då kanske inte sin vilja igenom.Kommer säkert bli diskussioner då vi väljer att göra detta..men som sagt...då kan man tacka nej till att komma. Än så länge är andra måsten fortfarande ej beslutade....Klänning ...oj..ja den blir att bita i då man inte ser ut som en modell.Något att tänka på då man väljer tårta. Nämn inte ordet bröllop i samma andetag som man beställer tårtor....påslaget blir ganska ofta ca 50%.Fick det rådet av en kollega vars dotter gifte sig i somras.Det slutade med att de beställde samma tårta fast från flera bageri på orten och sparade pengar på kuppen  

Vet du? Det är alltid någon som klagar! Har man barnfritt är det någon som klagar på det, för ALLA barn ska ju vara med? Är barn välkomna är det någon som tycker att bröllopsfesten borde vara barnfri.. ja du förstår ;)
Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)