Nu är även jag gift!
Dagen blev perfekt, men den gick fort! För fort!
Klockan 9 var jag hos frisören, 10,30 på make. Klockan 12 var det dags för fotografering tillsammans med blivnde maken, marskalk, tärna och vår dotter. Det blev både inom och utomhusfotografering. Vi var klara vid halv två och därefter åkte vi sakta mot kyrkan. Vi kom fram i god tid och hann skåla i champagne innan det var dags. Klockorna ringde oh kantor, trumpetare och sångare började med ingångslåten, Chariots of fire. Det blev så pampigingång, och ovanlig, precis som vi ville.Löften gavs. En sångerska sjöng "du är allt" och psalmerna, 861
" Din skönhet som i vintern bor" och 134 ”Gläns över sjö och strand” averkades. Sedan var det över och vi gick ut till "happy together".
Festen blev så rolig och avslappnad som jag hoppats på och det blev verkligen party på kvällen! Toastmastern gjorde ett strålande jobb och min syster som är kock hade lagat fantastisk mat.
När gästerna anlände till festlokalen bjöds de på välkomstdryck bestående av en lokalproducerad lingon och lime dryck blandad med kolsyrat vatten och för de som ville ha alkohol var det mousserande vin i. Supergott! Till det serverades tunnbrödchips och snittar. Allt för att de skulle ha något att äta/göra meda de väntade på oss!
Nr alla var på plats ringde toastmastern oss så att vi kunde komma och väl på plats utbringades en skål och därefter minglade vi innan vi satte oss till bords.
Till förrätt serverades soppa av jordärtskocka med rökt ren och gratinerad Chevrétoast. Som huvudrätt haded vi Jämtländsk buffé med bland annat Tjälknul på älg med lök och kantarellsky, kallrökt regnbåge med örtcréme, potatisgratäng, inlagd ostsallad etc. Till dessert hade vi Jämtländsk ostbuffé med tre lokala ostsorter, husåknäcke, pepparkakor, fikonmarmelad och tre sorers avec samt kaffe.
Dryck till middagen var rött vin (Roodeberg 2010), vitt vin (Drostdy-Hof Chenin Blanc Steen 2012), alkoholfritt rött/vitt vin (Arc-en-Ciel Grenach Syrah och Loxton Semillon Chardonnay) För dem som inte drack vin fanns öl, cider alkohol/alkoholfritt som alternativ samt julmust på glasflaska (mycket uppskattat).
Middagen förgylldes med fler vackra och roliga tal samt ett uppträdande av mig och tjejerna från möhippan. Vi dansade riverdans direkt efter förrätten. (En aktivitet vi gjort på min hippa) Effekten av vårt framträdande blev som önskat och det blev en avslappnad stämning bland gästerna.
Efter middagen öppnade baren och gästerns fick köpa dryck till självkostnadspris,eller under rättare sagt. Vi tog en tia styck. Vi hade bara dryck i glasflaskor (för utseendets skull). Mörk öl, ljus öl, päroncider, äppelcider, rött vin, vitt vin samt öl, cider och vitt/rött vin som allkoholfritt alternativ samt julmust. De som valde de alkoholfria alternativen var mycket nöjda med att det fanns flera alternativ.
Vid halv tio kom bandet och innan de satte igång dansade vi vals. Bandet började spela och efter en 40 min var det paus för tårta. Hur länge de sedan spelade har jag inge koll på men det blev ett väldans röj och alla dansade! Vi hade verkligen jättekul. Sånaren i bandet fortsatte och var Dj fram till 02,00. Vid det laget var vi rätt tötta efter flera timmars dansande och hålligång. Korv me bröf ställdes fram som vickning och vid 3-tiden begav vi oss hem! LYCKLIGA för en helt fantastisk dag och kväll!
Summa sumarum; Vi lade extra krut på lokalproducerad mat, god och ett brett utbud av dryck samt liveband. Det blev en fullträff! Det kostade så klart lite extra men det var värt varena krona!
Hoppas att ni fick en någorlunda bild av vår dag!
Lycka till och ah en fanstastik dag ni som har ert framför er!!!