• aviman

Inga ljus eller blommor (förutom brudbukett)...

Har en fantastisk svärmor, men tyvärr är hon allergisk mot nästan allt. Inklusive alla typer av levande ljus (stearing, lampolje-ljus, fotogenlampor etc....).
    Och för att kort sammanfatta hur allergisk hon är mot växter och blommor kan jag berätta att det enda levande gröna hon har i sitt hem är en rolig liten bukett med selleri mitt på matbordet.
    Utöver plastblommor såklart, men de dammar en del så dom finns det inte så många av heller...

Jag är då istället en ljusfanatiker hade sett framemot att få stoppa in ljus i varenda liten, tom vrå på mitt bröllop. Men nu behöver vi alltså tänka om för att hon ska kunna vara med överhuvudtaget. Vilket känns tråkigt, men jag kan inte se mitt bröllop utan henne, och jag är absolut inte omöjlig så nu försöker jag komma på andra lösningar.

Det finns väl batteridrivna "värmeljus"? Dom borde väl "brinna" en hel kväll? Men hur mycket ljus avger dom? Värt att lägga pengarna på sånt? Andra ljuskällor till tips?

Och blommor ... Jag är ingen blomtokig tjej, sååååå på den fronten gör det ingenting att det "bara" blir en brudbukett och en blomma på karlns kavajslag. Vi tänkte ballonger, fina band, serpentiner, stenar istället.
    Har ni fler tips på vad vi kan använda som väcker dekoren till liv?

Snacka om att tänka i nya banor, hohoooo! Solig

Inspirationsbild till vårt bröllop, temat är vintage. Det blir en snarlik dukning - vad kan vi ha i krukor istället för blommor?
    Ljusstakar tycker jag ger en sådan mysig känsla, vad kan jag ha i dem istället för kronljus?

Wiieeee!
  • Svar på tråden Inga ljus eller blommor (förutom brudbukett)...
  • daniiel

Ja, batteridrivna värmeljus kan vara väldit mysigt :) Vi har såna i stugan och då "brinner" de då en hel kväll. Absolut finast är de om man har en frostad ljushållare, typ såna här webbshop.dindukning.se/hem/27-vit-frostad-ljushallare-12-pack.html så man inte riktigt ser "lågan", bara att det är ljust och som flammar. Jag tycker de lyser ungefär lika mkt som riktiga värmeljus, men har ofta ett något mer oranget sken.

Det finns ju annan batteridriven belysning också, tex såna här
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90223954/
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

Jag tycker det låter som att ni kommer ha det bra med dekorationer och att det nästan inte behövs något mer. Annars går det ju faktiskt att ha konstgjorda blommor/växter på borden. Det finns ju många som är väldigt naturtrogna ändå :)

• Chicita

Något som kan vara riktigt snyggt och som färgmässigt kan passa in är att göra pappersblommpor av dagstidningar (bara text-sidor då. Ingen färg)

Jag tycker också att dom batteridrivna ljusen är relativt lika vanliga ljus, förutom lågan då... Så om man kan dölja dom bakom frostat glas så är det bäst helt klart.

Vill du ha kandelabrar så kan du helt enkelt drapera murgröna på dom (fejkad om hon inte tål gröna växter heller alltså Flört ) 

• daniiel

Detta blockljuset var billigare www.rusta.se/blockljus_turin_p91951278.html
    Ljusstake www.rusta.se/ljusstake_vit_25cm_blockljus_p78301652.html

Använd en tapet med blommor på som löpare på borden, tex som dessa
    www.rusta.se/tapet_space_engl_rose_vit_p20401347.html
    www.rusta.se/tapet_space_engl_rose_creme_p20401348.html
    www.rusta.se/tapet_space_pion_champagne_p20401360.html
    www.rusta.se/tapet_space_gardenia_rosa_p20401419.html
    www.rusta.se/tapet_space_ros_siluett_p20401374.html

• Memsan

Bara för att jag inte hittar min inspirationsbild så får jag försöka förklara. Tänk dig mörk flaska som man har klämt in en massa LED lampor/ljusslinga. Gör man det ordentligt så kan det bli riktigt snyggt. Då kan ju ett problem bli hur det ska drivas, om det finns batteridrivna ljusslingor.

Det finns fantastiska fejkblommor idag. Chili store har en del, ikea...ja alla större inredningsbutiker har fina tyg blommor.  Själv så håller jag på och viker origami liljor som jag har gett pistiller och stjälk.
    www.craftstylish.com/item/7515/how-to-make-simple-white-paper-flowers Dessa har jag också provat att göra och de blir så fina irl. Jag tog papper ifrån en gulnad bibel och tyckte att det blev vackert.

Lycka till.

• MissBroccoli

Batteridrivna ljusslingor i vaser? Vet att ikea har haft det flera år men de kan va så att det bara finns vid jul, men de finns i flera färger. tror andra företag kan ha det med.

I någon av pysseltrådrana här på forumet finns tips på hur man gör bollar av garn och tapetklister, de kanske kan vara en dekoration istället för blommor, där finns även tips på hur man gör blommor/bollar av silkes papper.

Plantagen har plast/tygblommor i massa varianter.

Hoppas ni kommer på nåt riktigt bra och lyckas skapa den där mysiga känslan ni vill åt!

• Fjärilen

Jag funderar på om hon tål andra saker än blommor tex kryddor (duka med rosmarin) eller kvistar från tex äpple träd eller körsbärsträd. Eller kanske olivträd?

Annars så finns ju fake buxbom som är snyggt

• Fjärilen

Man kan ju ä'vaen duka med frukt och grönsaker så som kronärtskocka:

Här kommer lite ljus idéer

• Pyttsan

Frukter och grönsaker kanske kan funka? Finns ju i massvis med former och färger! googla på:

wedding centerpiece vegetables

Vackra glasflaskor kan man fylla med olja och vackra örter, kan bli otroligt fina arrangemang. Och gamla kaffekoppar eller våningsfat, fyllda med vackra stenar, glasskärvor, kristaller, trådrullar, söta askar, chokladbitar, karameller osv.  

• Hallonost

Ljusslingor är jätte mysigt. Vi dekorerar ofta med det ovanför bordet.
    När min sambos bror gifte sig hade dom glasvaser med dekorationssten, vatten och fiskar på ståltråd i. Det var väldigt fint. Små fågelburar med konstgjorda fåglar kan ju också vara ett allternativ. Har dock ingen aning om vart man kan få tag på små fågelburar.

• AnnL

Jag var på ett bröllop där dom hade ljusslingor som nämns ovan, dessa hade de lagt på spegelglas som de hade som typ löpare, runt ljusslingorna hade dom också strött diamantkonfetti som gjorde att gnistrade superfint :)

• aviman

Men åh!!! Ni är ju guldvärda allihopa!! Vilka underbara idéer!!! Tack så hjärtligt! Många av bilderna åker DIREKT i inspirationsmappen Hjärta
    Kan inte skicka nog med kärlek åt ert håll :D

Svar på tråden Inga ljus eller blommor (förutom brudbukett)...