Josefina skrev 2012-07-04 07:25:58 följande:
Nu har min klänning äntligen anlänt och jag provade den i måndags, den känns som en dröm men biträdet tycker att den behöver läggas upp och sys in en aning vid höft och byst.. Vad tycker ni?? (det finns ca 5 centimeter) Kan ju vara skönt om den inte sitter åt för mycket heller, man ska ju liksom ha det gött ett helt dygn i klänningen. Men kanske ska ta med den till en skräddare å få en second opinion ;)
Just det, vad tycker ni om idén att ha ett champagne-färgat band i midjan??
5 cm låter mycket. Det är ju inte kul om det känns som om man tappar klänningen när man börjar röra sig i den sen. 5 cm är en hel storlek i princip...
Även om du inte vill ha den sitta som ett andra skinn så kan hon ta in en bra bit av det där i alla fall. Klänningen kommer att sitta skönare och stadigare, och det är mindre risk för att den "korvar sig" om den liksom har stöd av din kropp.
Hade du frågat om ett svart eller lila band eller annan stark färg så hade jag sagt ja direkt.
Men champagnefärgen kan få klänningen att se lite lysterlös / skabbig / lortig ut beroende på nyansen. Det är hårfint vad som blir bra och vad som kan få det att bli dåligt där. Så jag skulle skippat bandet av den anledningen.
Men du får en lång midja i klänningen och just därför skulle det kunna vara snyggt med ett band som liksom delade av kroppen lite och markerade vart midjan faktiskt är. Du kan väl testa? Det är ju inte en jättestor investering kostnadsmässigt att köpa ett band eller en liten provbit av tyget du tänkt sy bandet av om du inte ska använda ett färdigt.
Tänk bara på att kolla i flera olika ljus i så fall så du ser om det funkar eller inte.