• daniiel

Hårfärgs- och frisyrhjälp önskas!

Jag sparade ut mitt hår till bröllopet för att kunna ha en sådan uppsättning som jag ville ha. Jag hade mörkt, mörkt brunt/svart hår då. Strax efter återgick jag till mörk rödbrun färg. Pendlar alltid mellan de två.

Nu är jag less på mitt hår! Jag vill ha bort det röda ur håret och ha en mellanbrun färg samt en ny frisyr. Mina frågor blir nu därför dessa:

- Hur blir jag av med det röda i håret?
    - Vilken frisyr passar en 25-årig småbarnsmamma som aldrig har råd/tid att klippa sig, ork att styla håret varje morgon, som inte vill se ut som 15år, men inte heller 45år och ja, den får gärna vara lite smickarande för en kort och tjock person med klotrunt huvud också.. ?

Nej, jag har inte råd/ork/lust att gå till frisören och färga och fixa. Klippa mig där måste jag väl, men vill gärna ha ett hum om en passande frisyr innan jag går dit. Jag behöver tid på mig för att vänja mig. Ja, vill ni se hur jag ser ut (om det underlättar) så finns det bröllopsbilder i bloggen. Tänk dock på att jag tack vare underbar medicin svullat upp en massa kilon, som jag hade kämpat bort, sedan dess och är allmänt rundare nu än på bilderna, även om jag var rätt rund där också. Jag har en rund ansiktsform, hur smal jag än blir.

Alla tips, tankar och idéer kring detta tas mer än tacksamt emot! :)

• Svar på tråden Hårfärgs- och frisyrhjälp önskas!
  • daniiel

Haha ja, jag var lite rädd för att det i stort sett bara/främst är den där pagefrisyren som kan passa. Det är nämligen så att både min mormor och mamma har sådan frisyr, med lite variationer, och jag är lite motvillig till att se exakt likadan ut som dom :P

Hm. Nja, då funkar det nog inte, attans! Det var ju jättelängesedan jag färgade rött, över ett år sedan, men det dör röda vill verkligen inte gå bort. Jag tänkte varje gång jag färgar rött att "Ska jag verkligen?", för jag vet ju att det är svårt att bli av med, tyvärr.

• daniiel
    Chicita skrev 2012-03-21 12:33:14 följande:
    haha... ja tyvärr men den är ju rätt smickrande Flört
    Jag vågar inte klippa av mig mitt långa hår, men jag har funderat många gånger på det och då kommit fram till att det nog skulle vara bästa frisyren för mig också i så fall.
    Ja, den är ju faktiskt det, de passar båda bra i den frisyren :) Om de inte vore för att dom har den, så skulle jag nog vara lite mer öppen för den tror jag :)
  • daniiel
    Willow skrev 2012-03-21 12:33:53 följande:
    Vad jag sett pa bild, fran visa DIN klanning traden - du var jatte fin i din klanning och det haret tycker jag!
    Men kanske prova en ljusare nyans an den morkbruna/svarta fargen som omvaxling, kanske mer kastanjebrun eller nat i den stilen och kanske lite kortare, strax nedanfor axlarna, halvlangt liksom. Personligen tycker jag det ar lattare att ha langt har an kort, for kort har behover stylas och langt/halvlangt behover ju egentligen bara borstas (oftast iaf) och du kan fortfarande bara satta upp i tofs eller hastsvans dem dagar man behover det ur vagen - vilket jag kan tanka behovs nar man har smabarn. Och du har fortfarande alternativet till att gora nat lite finare om man vill piffa till sig lite grann
    Sjalv ar jag blond, sa vet inte hur det funkar med brunt har, sa jag har tyvarr inga tips pa hur man far bort en harfarg... savida det inte gar att bara farga over det?
    Tack :) Ja, som jag skrev i TS, så skulle jag vilja ha en mellanbrun färg. Inte mörkbrun/svart, som jag har nu, med rött i. Jag vill inte ha en typ kastanjebrun färg, eftersom de är så pass mkt rött i en sådan färg. Helst vill jag bli av med de röda nyanserna helt, men det är tyvärr svårt. Ja, jag skulle ju kunna behålla håret som det är, det är inte jättelångt, men de dagarna jag bara har utsläppt hår, så tycker jag inte att jag passar så bra i det. Jag passar inte så bra i helt uppsatt heller, så ser man verkligen hur klotrunt ansiktet är :P haha Även om det, som du säger, är praktiskt ibland med uppsatt :)
  • daniiel
    Sara 120707 skrev 2012-03-21 12:42:18 följande:

Nu snodde jag bara ihop den här kvickt i paint, men denna frisyr har jag haft några gånger. Mitt ansikte är ganska runt och jag har provat den i typ 3 olika längder.

Lite kortare än axellångt,

strax förbi axeln och

lite längre än bilden.

Allihopa har varit väldigt klädsamma.

Brukar ha det lite uppklätt i längderna oxå så kan man själv bestämma om man vill ha det platt eller lite mer form och busigt.

Hittar inga bilder av den på den här datorn.

Observera att luggen är sned-KLIPPT inte bara dragen åt sidan.

Det där såg ju rätt fint ut, lite mer frisyr än att bara ha det som jag har nu, rakt med mittbena :P Haha jag sparar nog bilden i min lilla mapp ändå, även om det bara var en paint-bild ;D
  • daniiel
    Sara - Det där var jättefint :) Och ser inte ut som min mamma eller mormors frisyrer :P haha Låter ganska likt mina hårrutiner. Jag tycker det är jättetråkigt att hålla på med hår och smink och liknande, jag sover hellre en timma längre på morgonen då :P

Willow - Haha jaha, ja det är lätt hänt. Sån virrpanna som jag kan vara, så förstår jag helt och hållet att det blir fel ibland. Då är jag mer med på spåret iaf :) Ja, det kanske är dags att pröva sig på lugg igen :)

teddy - Tack, det var ju inte så farligt dyrt och mitt hår skulle nog må bra av en inpackning, så kanske skulle ge det ett försök :) Vart kan man köpa den?
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-03-21 15:03:14 följande:
    Då är vi tre Flört

Jag flätar det, det är enklast när man sitter på håret annars...
    Och så åker det i en toning eller ibland färg när andan faller på men där går gränsen sen 
    Haha skönt att höra att man inte är ensam :) Jag tycker de flesta tjejer verkar stå framför spegeln i flera timmar varje dag. Hur hinner och orkar man locka håret varje morgon tex? När jag gör det tar det typ en timma.

Jamen just ja, du har så pass långt hår :) Har du sparat ut det väldigt länge?
  • daniiel

Men bleker jag, blir inte håret bara oranget då? Så har det då blivit de gånger jag blekt tidigare för att kunna ha en ljusare färg. Har färgat håret hemma själv i över 10år, i diverse färger från rött, grönt, svart, lila rosa osv :P Det röda har jag dock aldrig riktigt blivit klok på hur man dämpar. Vid blekning blir ju håret sådär röd/orange/gult och flammigt. Bleker jag ännu mer på det, så blir ju håret verkligen alldeles förstört, eller?

Håret nu är sådär mörktbrunt med röd underton, för jag vet ju att det finns rött under, för håret var rött när jag färgade på med det mörkbruna :P Helst av allt vill jag bli av med den röda undertonen helt. Förstår att det kanske inte går nu direkt på en gång, men så småningom iaf.

Svar på tråden Hårfärgs- och frisyrhjälp önskas!