• Silent Ninja

Bar till självkostnadspris o drinklista...

Vi funderar på att ha bar till självkostnadspris på festen...(vi bjuder på vin/öl/läsk/vatten till middagen)

Tex: 1flaska öl 10:-
            1 glas vin 10:-
            1 drink 20:-
             6cl whisky 30:-

Drinklista:

*Mojito
    vanlig
    jordgubb

*Cosmopolitan

*Gin+tonic

*Apple Martini

Det vi undrar är alltså om detta ser rimligt ut i era ögon??
    Borde vi ha nån mer drink eller nåt annat som ni tycker fattas?
    Är det för dyrt/billigt?
    Självklart ska vi ha alkoholfritt också kanske en drink eller så, läsk och juice osv.

• Svar på tråden Bar till självkostnadspris o drinklista...
  • Chicita

Priset låter bra, vi tog 20:- för allt rakt av för att slippa mynt och minimera växelhanteringen. 

Jag skulle lagt till en dagens/ kvällens (heter olika beroende på vart i landet du bor verkar det som).
    Hälften vitt vin - hälften sockerdricka/fruktsoda.
    Enkel att blanda och ni har ju redan vinet... 

• augustesen

Vi har faktiskt tänkt ha samma priser! :)

Eftersom en öl kostar ca 5,75 kr att köpa i tyskland känns det väl snålt att sälja dom för 20 kr/st. Men är ju absolut enklare för dom i baren att slippa mynt..men det klarar dom nog av :p

• Sara 120707
    augustesen skrev 2012-03-24 21:37:09 följande:
    Vi har faktiskt tänkt ha samma priser! :)

Eftersom en öl kostar ca 5,75 kr att köpa i tyskland känns det väl snålt att sälja dom för 20 kr/st. Men är ju absolut enklare för dom i baren att slippa mynt..men det klarar dom nog av :p
    Tänk på att det är olagligt att ta självkostnadspris för alkohol inköpt utomlands.
  • Chicita
    augustsen: Förutom det som Sara 120707 sa så kan man ju även tänka sig att du måste se till att det finns växel också, de flesta tar med sig sedlar (gärna en stor sedel). Så det handlar inte bara om att det blir krångligare för den som står i baren. Det blir krångligare att hantera växelkassan för dig också Flört
    Exempelvis: Vi har 3-4000:- i växel i lobbybaren på hotellet. Och det händer många gånger att vi måste gå och bryta stora sedlar i kassaskåpet eller ringa över till restaurangen för att få mer växel. Och då tar vi ju ändå kort där så det är inte så mycket pengahantering egentligen. Det räcker med 2-3 st 500-ingar på raken för att det ska köra ihop sig.

Vi hade också (helt tidsenligt) möjlighet att köpa en hel kanna vin eller öl för 100:- i bröllopsbaren.
    Då fick man ca 6-7 glas på en kanna.
    Och vi var inte så hårda på betalningen. Någon som glömt plånboken fick "handla" ändå och om vi inte hade växel så fick dom sin drink / vin / öl ändå och om dom ville så kunde dom betala den senare när vi fått in växel.
    Men de flesta hade laddat upp med tjugor eftersom vi skrivit om det på hemsidan. Glad 
  • misslane

För att minimiera växelhantering kan ettt tips kan vara att strecklista. 
    Där finns det två varrianter. 

För varje dryck man "köpter" görs ett streck istället och så betalar man i slutet. 
    Risken med detta är man glömmer bort betalningen så då finns ett omvänt ett alternativ. 

Dvs man betalar ett belopp i förväg och för varje dryck man "köper" streckar man ner tills man är på 0. 
    Det går oxå göra att man köper drinkbiljetter istället för stecklistan. 

• Chicita
    misslane skrev 2012-03-24 22:22:43 följande:
    För att minimiera växelhantering kan ettt tips kan vara att strecklista. 
    Där finns det två varrianter. 

För varje dryck man "köpter" görs ett streck istället och så betalar man i slutet. 
    Risken med detta är man glömmer bort betalningen så då finns ett omvänt ett alternativ. 

Dvs man betalar ett belopp i förväg och för varje dryck man "köper" streckar man ner tills man är på 0. 
    Det går oxå göra att man köper drinkbiljetter istället för stecklistan. 
    Det är bra tips Glad

Men jag skulle inte rekommendera det första - dra streck först och betala sen.
    Det gjorde vi på vår 30-årsfest och en kompis dåvarande pojkvän handlade till sig (och min kompis) för många hundra... Och sen drog han bara.
    Och hon säger att hon inte kan ta något ansvar för vad han handlade - även om hon drack hälften av det eller mer...
    Så risken finns att man blir ovänner i så fall om någon försöker blåsa en. Eller om dom tror att dom blivit blåsta... 
  • CarolineJohan

Är det sant att det är olagligt att ta ut självkostnadspris? Gäller detta bara om man köpt in drickan utanför Sveriges gränser? Har aldrig hört detta förut...

• Chicita
    CarolineJohan skrev 2012-03-24 22:45:14 följande:
    Är det sant att det är olagligt att ta ut självkostnadspris? Gäller detta bara om man köpt in drickan utanför Sveriges gränser? Har aldrig hört detta förut...
    Ja det stämmer. 
  • Sara 120707
    CarolineJohan skrev 2012-03-24 22:45:14 följande:

Det är sant,

antingen får man köpa från tyskland och bjuda

eller

köpa från systemet och ta självkostnadspris.

Pallar inte leta rätt på den exakta paragrafen men infon finns här

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101622.htm

• Silent Ninja
    Sara 120707 skrev 2012-03-24 22:52:41 följande:

Det är sant,

antingen får man köpa från tyskland och bjuda

eller

köpa från systemet och ta självkostnadspris.

Pallar inte leta rätt på den exakta paragrafen men infon finns här

www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101622.htm

Nu har jag läst igenom och så här fattade jag det hela:
    Man får i ett slutet sällskap med i förväg bestämt antal personer servera till självkostnadspris men inte högre o ej för egen vinst.
    Det står ej någonstans att man inte får köpa i tyskland o sälja till självkostnadspris här hemma i sverige..Vad jag kunde se, kanske missade just den textraden Flört
  • Chicita
    Silent Ninja skrev 2012-03-26 09:26:07 följande:
    Nu har jag läst igenom och så här fattade jag det hela:
    Man får i ett slutet sällskap med i förväg bestämt antal personer servera till självkostnadspris men inte högre o ej för egen vinst.
    Det står ej någonstans att man inte får köpa i tyskland o sälja till självkostnadspris här hemma i sverige..Vad jag kunde se, kanske missade just den textraden Flört
    Spriten ska vara skattad i Sverige.
    Så du kan handla i Tyskland om du vill, bara du förtullar den ordentligt och betalar in skatten Flört 
  • MeaJ
    Sara 120707 skrev 2012-03-24 21:39:14 följande:
    Tänk på att det är olagligt att ta självkostnadspris för alkohol inköpt utomlands.
    Inte om man tar betalt för glaset istället för spriten i glaset.
    Då undkommer man den lagen!!! 
  • sofiany

jag tvivlar på att man åker dit om man säljer utlandssprit till självkostnadspris.

Svar på tråden Bar till självkostnadspris o drinklista...