Inlägg från: Anonym (Hobbypsykologen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hobbypsykologen)

Jag tror att jag skiter i det här nu.

Men gift dig för hundan inte med någon som inte respekterar dig för fem öre! Vill du verkligen ha det så där resten av livet?!

När du ställt in bröllopet kan du fundera på vad som krävs för att det ska vara ok för dig att stanna kvar i relationen öht. Det kommer INTE att lösa sig av sig självt.  Du har försökt prata med honom, men det funkar inte. Kanske tror han att du ska stanna kvar hur han än beter sig, och tycker inte att han behöver anstränga sig. I så fall måste du visa att han har fel.

Mitt råd är att du flyttar ut, men är tydlig med att du gärna vill få er relation att fungera, och att du vill flytta tillbaka när den gör det. T.ex. måste ni gå i parterapi. Vägrar han, ja då är det han som har valt, så låt honom inte få det till att du lämnade honom. Det var HAN som valde bort relationen när han valde att inte jobba på den. Det kan också vara bra för dig att prata med någon själv, oavsett om du får med dig honom eller inte. Du behöver bli tydlig med vad du vill ha och behöver i ditt liv, och hur du ska gå tillväga för att få det.

Ärligt talat låter han inte som någon som är benägen att ändras så mycket som behövs för att han ska gå att leva med. Så du måste bestämma vilken av dina önskningar som är viktigast:
    1) Du vill leva med honom
    2) Du vill ha en relation där du känner dig uppskattad och respekterad, där du får stöd och blir upplyft snarare än nedtryckt och förminskad.
    Tyvärr verkar du inte kunna få båda sakerna samtidigt. Så du måste välja en av dem.

Svar på tråden Jag tror att jag skiter i det här nu.