• daniiel

fotografering före eller efter vigsel?

Vi valde att fotograferas efter vigseln, dels för att vi hade tidig vigsel kl.13 och dels för att det kändes bättre. Vår fotografering tog ganska exakt 1,5h och jag ångrar inte för en sekund att vi valde att fotas efter. Då var vi glada och gifta och inte alls nervösa längre. Vi kunde bara slappna av och ha kul :) Och inte gick det någon nöd på gästerna inte, de är vuxna människor som kan sköta sig själva utan att vi är på plats eller att det är ett fullspäckat schema med aktiviteter.

• daniiel
    Willow skrev 2012-03-29 13:44:31 följande:
    Jag håller med. Dessutom, kanske inte alla fall men ibland, kan det ju vara så att en del av gästerna inte träffats på länge och har mycket att prata om, då kan det vara trevligt att få en längre stund för dom att hinna prata innan kvällen drar igång. Så var det då bland våra gäster. Många av gästerna passade på att åka hem och byta om inför kvällen, de äldre hann lägga sig ner och vila en stund så de kunde orka med sedan osv.

Jag säger inte att det är bättre att fotas efter vigseln, eller före för den delen, utan att det kan finnas för- och nackdelar med både och, och att man i slutändan måste anpassa efter vad som passar brudparet, gästerna, tidsschemat osv. När det gäller denna saken finns det som inget rätt eller fel.
  • daniiel
    Willow skrev 2012-03-29 15:12:30 följande:
    Sjalvklart finns fordelar och nackdelar, det finns det ju for alla olika alternativ och namnde aldrig att nat var ratt eller fel. Bara menade att saga hur jag kant som gast pa andras brollop - som ett tips sa att man inte behover oroa sig for att gasterna blir irriterade av att vanta
    Haha ja, det sistnämda där var inte riktat just till dig, utan mer i allmänhet, så du behöver absolut inte ta åt dig av det :) Ursäkta, det var nog lite otydligt.
  • daniiel
    syringa skrev 2012-03-29 16:04:12 följande:
    Vi ska också gifta oss tidigt, kl. 13.00. Detta leder till att vi vill ha fotografering efteråt. Jag känner att hår och smink och allt annat kommer ta tid på morgonen och vill inte stressa...
    De två timmar vi fotar efteråt får gästerna roa sig med mingel och gott snacks!

Tror ni det blir för hungrigt bland gästerna då?
    Nej, det tror jag inte. Vi hade vår vigsel kl.13 och då har ju alla ätit lunch före det. Middagen serverades kl.18, vilket ju inte är så sent. Med lite att dricka och lite snacks däremellan klarar de sig nog alldeles utmärkt :)
  • daniiel
    sofiasmamma skrev 2012-03-30 10:20:13 följande:

Vi ska fotas både före och efter.

Det där med att se varandra första gången inne i kyrkan är jag inte riktigt med på? Står mannen framme och väntar då? Vi ska gå in tillsammans så vi kommer ju att ses innan ändå. :)

Obs obs, ingen värdering i detta, jag bara undrar om jag missat något. :)

Vi såg varandra första gången den dagen i kyrkan, men i brudkammaren ca 30min före vigseln. Det var en otroligt mysig stund faktiskt, att stå där och vara nervösa tillsammans haha :) Då hade maken varit hemma och gjort sig i ordning med sina marskalker och jag var på annat håll med tärnorna och vår dotter.
  • daniiel
    Jaget skrev 2012-03-31 14:12:32 följande:
    Jag tycker att det bästa är att ha en fotograf med hela dagen, så att man får naturliga bilder och inte bara uppradade. Som typ här:www.stylemepretty.com/2012/03/30/tampa- wedding-by-life-writing-photography/#comments och www.dittbrollop.se/riktiga-brollop/lind a-henrik-fjaras-2/

Då får man allt från när man blir iordninggjord på förmiddagen till festen på kvällen. Mycket snyggare bilder tycker jag. 
    Saken är ju dock den att anlitar man en professionell fotograf, så är det faktiskt inte så många som har råd (eller vill ta sig råd) att ha med någon hela dagen. Det är ju långt ifrån gratis. Vi hade vår fotograf med oss unger vigseln, sedan för porträttfotografering och efter det i festlokalen medan gästerna anlände, brudskålen och under förrätten på middagen. Allt som allt blev det ca 7 timmar, men vi anlitade en ung tjej som bara hobbyfotar och fick ju därför ett väldigt bra pris. Vi hade aldrig haft råd med det om vi hade betalat någon professionell.
  • daniiel
    syringa skrev 2012-04-11 10:03:18 följande:

Ni som ska fotograferas efter vigseln. Hur gör ni rent praktiskt? När börjar ni med fotograferingen?

Jag tänker mig att vi kommer ut, folk kastar ris och fotar oss, sedan tar vi brudskål. Därefter försvinner vi iväg på foto medan toastmaster instruerar var folk ska gå och erbjuder dem lite aptitretare och påfyllning. Vi fotar 2 timmar och sedan börjar middagen...

Vi hade vigseln, sedan gick vi ut ur kyrkan, bubblor (istället för ris) och sedan åkte vi iväg för att fotas. Det tog ca 1,5 timmar att fota. Under tiden var det mingel och tipsrunda för gästerna, ja, många valde att åka hem en sväng först och byta om. De äldre passade på att vila en stund emellan också, så de skulle orka med kvällen sen. När vi sedan anlände till lokalen tog vi brudskålen och sedan satte vi oss till bords.

Jag tror inte det är så vanligt att man har brudskålen utanför kyrkan, utan den brukar nog de flesta ta i festlokalen när brudparet anländer dit.
  • daniiel
    Stike skrev 2012-04-11 11:52:53 följande:
    Någon som har tips på fotografer i Linköping/Östergötland? Någon som är bra men ändå billig eftersom att det ska vara hela dagen. Är 2000 kr en drömsumma?
    Om du vill ha en fotograf, speciellt hela dagen, för den summan får du nog anlita en hobbyfotograf. Kanske någon som går media på gymnasiet? Hör runt bland släkt och vänner samt deras vänner och bekanta om någon känner någon som är duktig på att fota :)
Svar på tråden fotografering före eller efter vigsel?