• syringa

fotografering före eller efter vigsel?

ThereseV skrev 2012-03-29 14:12:40 följande:
    Vi hade tänkt fotograferas efter, men nu kommer vi nog ha tidigt vigsel (12.30) och då känns det inte lika lockande längre. Men jag utgår från att våra gäster klarar sig utan oss ett litet tag ändå:) 
    Vi ska också gifta oss tidigt, kl. 13.00. Detta leder till att vi vill ha fotografering efteråt. Jag känner att hår och smink och allt annat kommer ta tid på morgonen och vill inte stressa...
    De två timmar vi fotar efteråt får gästerna roa sig med mingel och gott snacks!

Tror ni det blir för hungrigt bland gästerna då?
  • syringa
    Chicita skrev 2012-03-29 16:32:51 följande:
    Om gästerna ska vänta efteråt så kan det vara bra att informera om det.
    Vissa äter inte lunch om dom tror att dom ska äta middag tidigt. Var på ett bröllop runt 13-tiden för några år sen och brudparet hade inte sagt något om någon väntetid och det fanns inget att äta eller dricka på plats i lokalen medan vi väntade på dom.
    De flesta var så hungriga sen när maten kom att  dom bara slängde i sig maten och hann knappt känna vad den smakade ens...
    Nästan alla hade ju räknat med ca 45 min vigsel/ foto på kyrktrappen + 15 min till lokalen och sen kanske 15-20 min brudskål mm. Så vi trodde ju att vi skulle få mat senast 15,00. Alltså blev det ingen ordentlig lunch vid 12 utan en sen frukost / brunch istället runt 11-tiden.
    Jag skrev i inbjudan att vigsel var kl. 13.00 och bröllopsbuffé kl. 16.00. Då hoppas jag folk förstår att de bör äta lunch/brunch innan vigseln för att stå sig.
    Vi kommer bjuda på snacks och sådant medan vi fotar för de som är sugna. Så risken är att alla är proppmätta kl. 16.00 då vi börjar bjuda till bords. Glad
  • syringa
    daniiel skrev 2012-03-29 16:06:56 följande:
    Nej, det tror jag inte. Vi hade vår vigsel kl.13 och då har ju alla ätit lunch före det. Middagen serverades kl.18, vilket ju inte är så sent. Med lite att dricka och lite snacks däremellan klarar de sig nog alldeles utmärkt :)
    Bra, då vet jag att det kommer fungera Glad
  • syringa
    daniiel skrev 2012-03-31 16:42:05 följande:
    Saken är ju dock den att anlitar man en professionell fotograf, så är det faktiskt inte så många som har råd (eller vill ta sig råd) att ha med någon hela dagen. Det är ju långt ifrån gratis. Vi hade vår fotograf med oss unger vigseln, sedan för porträttfotografering och efter det i festlokalen medan gästerna anlände, brudskålen och under förrätten på middagen. Allt som allt blev det ca 7 timmar, men vi anlitade en ung tjej som bara hobbyfotar och fick ju därför ett väldigt bra pris. Vi hade aldrig haft råd med det om vi hade betalat någon professionell.
    Jag håller med dig, det är enormt dyrt att ha en fotograf hela dagen. Jag anlitar ett proffs som fotar oss två timmar efter vigseln. Foto på middag och fest tänker jag be en bekant som fotograferar att ta lite bilder. Folk nuförtiden fotar så mycket att jag tänkte be alla skicka sina bästa bilder efter bröllopet. På så vis är jag säker på att man får många fina bilder från sitt bröllop.
  • syringa

Ni som ska fotograferas efter vigseln. Hur gör ni rent praktiskt? När börjar ni med fotograferingen?

Jag tänker mig att vi kommer ut, folk kastar ris och fotar oss, sedan tar vi brudskål. Därefter försvinner vi iväg på foto medan toastmaster instruerar var folk ska gå och erbjuder dem lite aptitretare och påfyllning. Vi fotar 2 timmar och sedan börjar middagen...

• syringa
    MrsSilfverblad2b skrev 2012-05-22 15:00:05 följande:
    Blev ganska exakt så som jag trodde innan med tiderna och det blev hur bra som helst. Gästerna fick under tiden ta sig till lokalen, det tog lite tid att få dit alla, de drack bubbel, minglade och målade en tavla (50x50) som stod uppe hela kvällen, den blev faktiskt riktigt fin! Dessutom hade toastmastrarna förberett något som vi ska få i present på vår första bröllopsdag.

Det var helt underbart att få se min man i kyrkan till tonerna av Mendelssohn och det skulle jag inte byta bort för allt i världen! Visst, vi fick lite ris i håret och det blev lite "fläckar" på min mans smoking men det gick att bosta bort. Fick säga till några att krama mig försiktigt och min tärna fixade till min frisyr med lite spray och hårnålar annan fotograferingen. Jag kände mig väldigt avslappnad under hela fotograferingen. Det var ganska mysigt att få "landa" lite innan festen drog igång även om fotografen var med. Nu ser vi med spänning fram emot bilderna, de ska vara klara vilken dag som helst! Har sett en preview och jag gillar't!
    12-05-12
    Grattis! Skönt att det funkar med foto efter! Lät spännande med tavlan som målades av gästerna, vad var det för något?
Svar på tråden fotografering före eller efter vigsel?