• Bröllop201206

Hur ser er middagsmeny ut?

Vad har ni bestämt er för att äta på ert bröllop? Förrätt? Varmrätt? Efterrätt?

• Svar på tråden Hur ser er middagsmeny ut?
  • Cakemaker

Så här såg våran höstinspirerade meny ut (gifte oss 15/10-11):

Förrätt: Champinjonsoppa med surdegsbröd
    Varmrätt: Helstekt fläskfilé med rostade rotfrukter, pumpapuré och rödvinssås
    Efterrätt: Äppelkompott med mascarponekräm, dekorerad med "äppelchips"

• Poppetopp

Midsommarafton 22 Juni 2012

Fördrink och 3 sorters snittar

Förrätt: Skaldjurs petit shoux rulle med skaldjur

Varmrätt: Mangoglaserad kycklingfilé med ugnsrostad potatis och rotfrukter, tillsammans med en len mangosås.
    Serveras med en melonsallad.

Efterrätt: Vitchokladpannacotta med hallon.

Vit princesstårta och godis buffé.

"Nattamat": Korv med bröd

• LolloBollo
    Förrätt: Renpannacotta a´la Jämtland :)
    Varmrätt: Buffé med bla Älg, ren, fläskfilé & grillade kycklingfileér, 2 olika potatissallader, 3 olika såser, olika sallader, massor av olika frukter & bär, ostar, kex och bröd
    Efterrätt: En biskvi smaksatt med baileys samt ett chokladhjärta med guldmönster på
    Och bröllopstårtan består av en Browniebotter, ett tunt lager tryffel, vit chokladmousse och en mörk chokladspegel med lite dekorationer på toppen.
    Nattmat: Korv & bröd samt några smaskiga smörgåsar 
  • Fru 0728

Förrätt - Skaldjurssallad med avokadokräm och vitlöksbröd   
    Varmrätt- Dubbelmarinerad oxfilé med gräslökspotatis, basilika-vitlökssås, melonsallad med jordgubbar samt päronsallad med valnötter
    Efterrätt- Päron Grand Marnier
    Plus tårta och nattamat (korv med bröd:)

• Fru 0728

Gud vilken liten text jag fick, jobbets dator är skum:(

• MissBroccoli
    Cattis77 skrev 2012-03-29 22:14:24 följande:
    Vi ska ha chokladdoppade jordgubbar till det mousserande till skålen :)
    Läste här å vill tipsa om att doppa jordgubbar i vitchoklad och sedan rulla i kokos, Det är super gott!! och man kan låta de gröna bladen sitta kvar, doppa dem till hälften så blir det super snyggt också! Har gjort det flera gånger och det har varit uppskattat. Hittar man bra jordgubbar är det inga problem att göra det dagen innan, i vilket fall kan man göra det kvällen innan och förvara i kyl.
  • Bröllop201206

Jag läser era bröllopsmenyer å blir glad för inspirationen jag får. Det jag undrar är, av några av er, gör ni maten själva eller har ni catering/äter på restaurang? Mera matinspiration vill jag ha! :) Efterrätt tycker jag konstigt nog är enklast att välja;) varmrätt blir nog något med kött, vet bara inte med vad för tillbehör till köttet än. Förrätt har jag ingen aning om, tycker vissa menyer man läser från Restauranger låter så krångliga, många olika smaker å man undrar om det verkligen kan bli gott;) hehe

• daniiel

Vår meny var denna, vi hade festen på ett hotell, så de lagade och serverade maten.

Förrrätt: Ros av parmaskinka med honungsmelon och örtcreme.
    Varmrätt: Helstekt fläskfilé med ugnsstekta grönsaker, serverades med potatisgratäng och cognacsås.
    Efterrätt: Chokladbrownie med vispad grädde, serverades på bärspegel. Kaffe till det.

Senare under kvällen serverades såklart bröllopstårtan med kaffe också.

• Wirre 81
    LolloBollo skrev 2012-04-01 22:17:28 följande:
    Förrätt: Renpannacotta a´la Jämtland :)
    Varmrätt: Buffé med bla Älg, ren, fläskfilé & grillade kycklingfileér, 2 olika potatissallader, 3 olika såser, olika sallader, massor av olika frukter & bär, ostar, kex och bröd
    Efterrätt: En biskvi smaksatt med baileys samt ett chokladhjärta med guldmönster på
    Och bröllopstårtan består av en Browniebotter, ett tunt lager tryffel, vit chokladmousse och en mörk chokladspegel med lite dekorationer på toppen.
    Nattmat: Korv & bröd samt några smaskiga smörgåsar 
    Renpannacottan lät väldigt spännande. Hur gör man en sån?

Vi har inte spikat "menyn" ännu eftersom det är över 600 dagar kvar innan dagen D. Vi ska ha en buffé och jag vill gärna ha lite norrländskt tema så det lutar åt nått liknande:

förrätt: rensnittar av olika slag
    varmrätt: älgstek, potatisgratäng och sås (kantareller)
    efterrätt: (vitchoklad) pannacotta med hjortron eller enbart bröllopstårtan

sen funderar jag på att ha en godis/kak buffe samt att jag tänkte fråga min syster om vi får låna deras sockervaddsmaskin till barnen...

När det gäller varmrätten så kanske man ska ha fler alternativ än bara älgstek... 
  • Cicci90
    Bröllop201206 skrev 2012-04-03 00:04:29 följande:
    Jag läser era bröllopsmenyer å blir glad för inspirationen jag får. Det jag undrar är, av några av er, gör ni maten själva eller har ni catering/äter på restaurang? Mera matinspiration vill jag ha! :) Efterrätt tycker jag konstigt nog är enklast att välja;) varmrätt blir nog något med kött, vet bara inte med vad för tillbehör till köttet än. Förrätt har jag ingen aning om, tycker vissa menyer man läser från Restauranger låter så krångliga, många olika smaker å man undrar om det verkligen kan bli gott;) hehe
    Vi gör maten själva, har hjälp av mamma, svärmor och svägerskan.
    Allt utom potatisgratängen går att göra dagen innan. Och så klart sallader och grädden ;)
    Men vi har sex personer i serveingspersonalen som kommer att komma tidigt på morgonen och börja fixa, så det kommer inte bli några problem :)
  • MalinH84

Det här blir förmodligen vår meny, som är väldigt inspirerad av oss:

- Fördrink: Champagne med snittar (vet ej vilka eller hur många än).
    - Förrätt: en löjromsförrätt som min m2b har komponerat själv, är fantastiskt god. Består av 4 olika komponenter som man lägger upp fint på en tallrik; löjrom, vispad lime-creme fraiche, 3-stegs inlagd rödlök, stekt/rostat bröd. Till detta ska vi servera öl, då antingen det eller champagne passar väldigt bra till (men då vi redan druckit champagne är det roligare med en god ljus lager).
    - Varmrätt: struts med cognacsås och potatisgratäng. Vi älskar struts efter vår resa i sydafrika för några år sedan, så det blir jättekul att bjuda på detta då det är många som inte testat. Till detta kommer vi dricka rött vin från sydafrika, om jag kan hitta något från någon vingård vi var på vore det jättekul.
    - Efterrätt: då vi inte är så mycket för sötsaker, så ska vi istället ha en ostbricka, med lite olika sorters ostar, marmelad, kex och frukter.
    - Tårta: är inte hundra bestämt än, men tror det lutar åt en vit prinsess-tårta av något slag. Eller en mousse-tårta. Till det serveras kaffe och avec, vi tänkte då whisky, konjak, amaretto och baileys.

Förrätt och varmrätt caterar vi, tårtan köper vi från något bageri. Snittar har vi tänkt försöka fixa själva, och ostbrickan är det ju inte så mycket att göra med. Vi har serveringspersonal, så ska se om de bara kan lägga upp allt!

• Pekkiisch4

Vi ska ha ett mindre bröllop så vi börjar med olika snittar och champange, följt av en stoooor buffé med myket kallskuret och frukt. Efterrätt är Limoncurd-pannacotta, sen kaffe, tårta, och nattmat korv med bröd :)

• Pyttsan

Vi har inte provätit ännu, men förslaget som gäller är:

Förrätt:

Inkokta abborrfiléer med gurka, rödlök, tomatfiléer och dillmajonnäs samt kräftstjärtar från insjökräftor
    Svärmors limpa, hembakt knäckebröd och smör serveras på sidan.

Varmrätt:

Inkokt rådjurspuck med örtstekt filé, sky och cremefraiche mixad kött- och timjanbuljong samt örtslungade rotsaker och vitlöksdoftande potatispuré. 

Efterrätt:
    Liten creme brule med jordgubb. 

Tårta+kaffe:
    Tårtan blir antagligen en italiensk maräng med havtornsmosse på kladdig chokladbotten. 

Svar på tråden Hur ser er middagsmeny ut?